مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با اشاره به آغاز فعالیت سامانه مکان‌یابی محل احداث مدارس در کشور، گفت: فردیس برای اجرای این سامانه پایلوت شد.
کد خبر: ۸۴۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱ 07 May 2020

آغاز فعالیت سامانه مکان‌یابی محل احداث مدارس/ فردیس پایلوت شد

به گزارش «تابناک البرز»؛ محمد دلاوریان در این خصوص از بکارگیری روش‌های جدید برای مکان یابی محل احداث ساختمان مدارس خبر داد و گفت: بر اساس این روش‌ها قرار است طبق ضوابط و تعریف‌های خاصی ساختمان مدارس در نقاطی ایده آل احداث شود زیرا در گذشته به شیوه‌های سنتی این بناها جانمایی می شده است.

وی ادامه داد: لحاظ کردن فاکتورهای مختلف از جمله فنی، حقوقی، اقتصادی و یا توجه به مسائل روحی و روانی دانش آموزان و یا ایمنی یک منطقه مواردی است که در قالب روش‌های جدید مکان یابی مدارس به آن پرداخته می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با اشاره به اهمیت بحث ایمنی منطقه‌ای که قرار است مدرسه در آن احداث شود، گفت: به عنوان نمونه نباید در نزدیکی آن پمپ بنزین یا آرامستانی وجود داشته باشد.

دلاوریان با تاکید بر اینکه سیستم جدید یک سیستم سامانه‌ای است که بر اساس برنامه‌ای نرم افزاری توسط سازمان نوسازی کشور و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور راه اندازی شده است، افزود: در این سامانه شناسنامه فنی تمامی فضاهای آموزشی موجود و همچنین زمین‌های منظور شده برای احداث ساختمان مدارس در استان‌های مختلف موجود است.

وی بیان کرد: در قالب فعالیت‌های این سامانه، در هر استان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی راهبر هدایت کننده است و حدود ۳۰ ارگان و نهاد که در ارتباط با مدرسه سازی نقش دارند را موظف می‌کند تا به نوعی اطلاعات لازم را به نوسازی مدارس ارائه بدهند، به عنوان نمونه باید موقعیت توسط شرکت گاز محل عبور تمامی لوله‌های فشار قوی که از زیر زمین عبور داده شده را در اختیار ما بگذارد یا توسط شرکت توزیع نیروی برق محل قرار گیری دکل‌های فشار قوی برق را ارائه کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز توضیح داد: در نهایت تمامی اطلاعاتی که توسط نهادهای مختلف جمع آوری شده است در سامانه حامی مکان یابی فضاهای آموزشی گنجانده می‌شود و زمانی که قرار باشد مدرسه‌ای در یک نقطه خاص احداث شود آن سامانه به ما پیغام می‌دهد که امکان این ساخت وجود دارد یا خیر.

دلاوریان افزود: در قالب راه اندازی سامانه حامی مکان یابی فضاهای آموزشی، در بخش دیگری ضوابطی تهیه شده است که بر اساس آن حریمی برای مدارس موجود تعریف می‌شود؛ به عنوان نمونه مواردی مانند عدم احداث پمپ بنزین تا شعاع ۵۰۰ متری یک مدرسه، ممنوعیت عبور لوله فشار قوی گاز تا فاصله ۲۰۰ متری آن و یا عدم جانمایی دکل مخابراتی در شعاع ۱۵۰ متری یک مدرسه لحاظ می‌شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه رعایت مجموعه این ضوابط مانند دفترچه پیمان برای تمامی نهادهای مرتبط در امر مدرسه سازی لازم الاجرا است، گفت: در حال حاضر برای عملیاتی شدن فعالیت‌های سامانه حامی مکان یابی فضاهای آموزشی، اکنون مرحله تست آن در حال انجام است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه اکنون در مرحله تست سامانه حامی شهر فردیس و یک روستا در خراسان رضوی در کشور به عنوان پایلوت انتخاب شده اند، گفت: شهر فردیس استان البرز به دلیل مواردی از جمله تراکم بالای دانش آموزی به عنوان نقطه شهری پایلوت تست این سامانه قرار داده شده است، اکنون سرانه فضای آموزشی در شهر فردیس به ازای هر نفر ۱.۸ مترمربع است؛ در حالی که میانگین کشوری برابر ۵.۴ مترمربع است.

دلاوریان بیان کرد: در بررسی نقطه پایلوت شهری بر اساس ضوابطی که در سامانه حامی مکان یابی فضاهای آموزشی تعیین شده است به عنوان نمونه این مورد که تا فاصله دو کیلومتری مدارس قبرستانی وجود نداشته باشد را بررسی می‌کنند و اگر ببینند که بر این اساس و با لحاظ کردن فاصله مورد نظر کار احداث مدارس جدید در شهر فردیس سخت می‌شود آن وقت در کاهش فاصله منظور شده تجدید نظر می‌کنند.

وی همچنین گفت:از قابلیت‌های سامانه حامی مکان یابی فضاهای آموزشی این است که در کنار مکان یابی مطلوب برای احداث مدارس جدید، متناسب سازی فضاهای آموزشی موجود نیز صورت می‌گیرد، همچنین این امکان وجود دارد که اطلاعات درج شده در آن سامانه حذف یا اضافه شود و براساس آن هرگونه تغییرات جدید که لازم است را اعمال می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار