کد خبر: ۸۴۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲ 06 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ اهمیت و نقش انرژی برق در زندگی شاید به ذهن هیچکدام از ما نرسد مگر زمانی که این نعمت بزرگ برای زمان کوتاهی قطع و از دسترس خارج شود.

امروزه صنعت، تکنولوژِی، تامین آب و هر اقدامی در زندگی روزمره وابسته به برق است و در صورت نبودن آن چرخ زندگی به درستی نمی چرخد.

برای تولید و برقراری انرژی برق هزینه و افراد بسیاری به کار گرفته می شوند که شاید مانند بسیاری از امکاناتی که در کشور ما به راحتی و با کمترین مبلغ در دسترس قرار دارد مطرح نشود.

برای آگاهی از وضعیت برق استان البرز در حوزه صنعت، تجارت و مصرف خانگی با بهنام بیات مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز گفتگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*چند مشترک برق در البرز داریم و بیشترین مصرف برق استان در چه حوزه ای است؟

در استان یک میلیون و ۳۷۵ هزار مشترک داریم که بیش از ۸۵ درصد مشترکان ما خانگی و ۰.۱ درصد مشترکان صنعتی هستند اما بیش از ۳۷ درصد مصرف برق استان توسط صنایع استان است که خوشبختانه این مصرف رو به رشد است و ما از مصرف برق در شهرک های صنعتی می توانیم متوجه شویم چرخه صنعت می چرخد و این نشان از افزایش شغل و کاهش بیکاری دارد.

*رشد مصرف در بخش های مختلف استان به چه صورت و آیا اصولی است؟

رشد مصرف برق سال گذشته در استان ما در بخش خانگی ۳.۲ درصد و در بخش تجاری ۹ درصد بود. مصرف بیش از حد برق در بخش خانگی و تجاری باعث اذیت همکاران ما و بروز اختلال در چرخه می شود. از مشترکان خانگی انتظار داریم در خانه به اندازه نیاز از چراغ و روشنایی استفاده کنند و با توجه به اینکه در بخش تجاری در مغازه ها چراغ های زیادی روشن می ماند و پرت انرژی داریم، از مشترکان تجاری درخواست داریم در تابستان پیش رو مدل مصرف را بازنگری کنند و از لامپ های ال ای دی و کم مصرف استفاده کنند و دمای سیستم های سرمایشی خود را مقداری افزایش دهند.

*سال گذشته در بخش صنعت چه میزان افزایش مشترک داشتیم؟

مشترکان صنعتی ما بیش از ۳.۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته که این افزایش مایه مسرت مجموعه پرسنل شرکت برق است، هر چقدر در بخش صنایع برق مصرف شود ما خوشحالیم که چرخ صنعتگر می چرخد. اگر برق تولید شده به مصرف صنعت برسد، در بخش اشتغال فرزندان ما، چرخش خوب صنعت، درآمدزایی و اقتصاد پیشرفت خواهیم داشت. در حال حاضر جبهه اول ما صنعتگران هستند و خدمت به صنعت خدمت به خلق است.

*دلیل سوختن یا خسارت به لوازم برقی مشترکان چیست؟

گاهی به دلیل قدیمی و فرسوده بودن شبکه به لوازم برقی برخی مشترکان خسارت وارد می شود که بر اساس قرارداد و تعهدنامه بیمه مشترکان برای گرفتن خسارت هدایت می شوند و اقدام می کنند.

*سال گذشته چه تعداد خسارت به مشترکان داشتیم و بیشتر در چه مناطقی از استان بوده است؟

خسارت لوازم خانگی مشترکان زیان دیده سال ۹۸ تا پایان اسفندماه ۵۹۶ مورد بوده که شرق کرج با ۱۸۵ مورد بیشترین آمار و شهرستان طالقان با دو مورد کمترین آمار خسارت را داشته، غرب کرج با ۱۰۰ مورد خسارت، مهرشهر کرج با ۱۰۷ مورد، شهرستان ساوجبلاغ با ۶۱ مورد، جنوب کرج ۳۳ مورد، شهرستان فردیس ۸۵ مورد، اشتهارد سه مورد و در نظرآباد ۲۰ مورد خسارت داشتیم.

*مبلغ کلی خسارت ها چقدر بوده و نسبت به سال قبل چه تغییری داشته است؟

میزان این خسارت ها بالغ بر هفت میلیارد و ۸۱۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۹۶۸ ریال بوده که  نسبت به سال ۹۷ کاهش خسارت تعداد و ریالی داشتیم.  

*دلیل خسارت بیشتر در شرق کرج چیست؟

تراکم بافت شهری در این منطقه بیشتر از مناطق دیگر است و همچنین قدیمی تر بودن این منطقه و فرسوده تر بودن شبکه در شرق کرج دلیل خسارت بیشتر است.

*مشترکان برای گرفتن خسارت از بیمه به چه نحو باید اقدام کنند؟

وزارت نیرو برای مشترکان خانگی نسبت به معیوب شدن تجهیزات آنها بیمه دارد که در اداره برق هر منطقه مشترکان مراجعه کنند بنرهایی نصب شده که فرآیند ورود به سایت بیمه و آپلود کردن مدارک مورد نیاز برای کارشناسان بیمه داخل آن شفاف توضیح داده شده، همچنین سایت شرکت توزیع برق البرز هم فرآیند اقدام مشترک برای مراجعه به سایت بیمه گذار، ارتباط با بیمه گذار و اقدام برای اخذ خسارت به طور شفاف توضیح داده شده است.

*چه تمهیداتی برای کاهش خسارت مشترکان در سالجاری دارید؟

همکاران ما در قسمت بهره برداری برنامه دارند که که با بازدیدهای متوالی بتوانند شبکه های فرسوده را تحت اعتبارات مناسب و سرویس نگهداری به موقع، تغییر کابل و سیم های لخت به روکش دار به عنوان کابل خود نگهدار بتوانند این خسارت و خاموشی را کمتر کرده و رضایت مشترکان بیشتر جلب شود.

*پیش بینی می کنید تابستان امسال قطعی برق داشته باشیم؟

در استان در سال ۹۸ بیش از ۳۲۰ مگاوات ظرفیت زیرساخت فوق توزیع و انتقال فراهم کردیم، این رقم معادل چهار سال ماقبل خود است و یک جهش برای زیرساخت ها انجام شده و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نسبت به توسعه، احداث و بهینه سازی شبکه های فرسوده اقدام شده است. امیدواریم اگر این پروتکل های مصرف خصوصا در بخش خانگی و تجاری رعایت شود تابستان با مشکل قطعی برق مواجه نشویم. چند روز آینده جلسه ای در این خصوص با صنوف استان داریم و اگر بتوانیم پروتکل های مصرف را خوب اطلاع رسانی و ابلاغ کنیم و با رعایت الگویی که به زودی ابلاغ می شود مدیریت مصرف باشد امیدواریم تابستان خوبی مانند سال گذشته داشته باشیم و از آن به راحتی و بی دغدغه عبور کنیم.

*در حوزه مصرف برق اداره ها و ارگان های دولتی چه برنامه ای دارید؟

در خصوص کاهش مصرف اداره جات که رقم قابل توجهی از مصرف را دارند جلسات و هماهنگی لازم را با دفتر پدافند عامل استانداری داشتیم. علیرغم مکاتباتی که در این خصوص داشتیم، با مراجعه حضوری کارشناس مدیریت مصرف به تک تک ادارات استان امیدواریم بتوانیم نقش پررنگی در مدیریت مصرف در بخش ادارات استان در سال ۹۹ داشته باشیم.

*با شیوع کرونا در پروژه ها و برنامه های شما اختلالی ایجاد نشد؟  

در فصل کرونا که مردم در خانه بودند وبرق و لوازم برقی بیشتری مصرف داشتند، بیمارستانها با تراکم زیاد در مصرف و کارخانجاتی که نسبت به تولید انبوه اقلام مورد نیاز شوینده، ماسک در این شرایط فعالیت می کردند همکاران ما با تلاش شبانه روزی برای برقراری برق فعالیت می کردند. اگر برق کارخانه یا بیمارستانها قطع می شد تبعات روانی زیادی به دنبال داشت. همکاران ما سربازان گمنام هستند که برای حفظ سلامت مردم باید تاسیسات، پارامترهای الکتریکی و... را مدام کنترل کنند تا شوکی به این تاسیسات وارد نشود و از کار نیفتند. اگر حادثه ای رخ دهد ماموران ما باید در هر ساعت از شبانه روز در حداقل زمان برای رفع اقدام کنند. در این ایام با تمهیدات اندیشیده شده در شرکت توزیع نیروی برق، «مواد بهداشتی، شوینده، دستکش و ماسک» به حد کفایت در اختیار پرسنل گذاشته و در پشت صحنه اقدامات خوبی انجام شد و تا کنون هیچ مشکلی در استان نداشتیم امیدوارم در روزهای آتی هم مشکلی نداشته باشیم.

*در مورد پرداخت قبوض برق توصیه ای به شهروندان دارید؟

بنا بر دستور وزیر نیرو تا پایان اردیبهشت ماه مشترکان خانگی و تجاری ما پرداخت هزینه قبوض را می توانند به تعویق بیندازند. اما با توجه به اینکه بخش اعظمی از بهای انرژی وارد هدفمندی می شود و از باب یارانه ها مصرف می شود، از مشترکان درخواست می کنم از پایان اردیبهشت ماه به عنوان یک شهروند قانون مدار نسبت به پرداخت بهای انرژی مصرفی خود اقدام کنند. راه های پرداخت انرژی را هم سهل و آسان کردیم و مشترکان می توانند با گوشی موبایل با دستگاه های ای تی ام، دستگاه های پوز، ورود به سایت و سامانه ۱۵۲۱ و همچنین از طریق اپلیکیشن های قابل اعتماد برای پرداخت بهای برق مصرفی خود اقدام کنند.

خدیجه ستارزاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار