کد خبر: ۸۴۶۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲ 06 May 2020

 

تابناک/سجاد سروی و مهدی نجفی از جوانان کارآفرین استان اردبیل هستند که با پشتکار و تلاش در عرصه تولید میوه خشک نه تنها برای خود که برای حدود ۲۰ نفر جوان بیکار نیز به طور مستقیم و ۵۰ نفر غیر مستقیم زمینه شغلی فراهم کرده و در طی این مدت مشتریان داخلی و خارجی برای تولیدات خود پیدا کرده اند.
 
 
 
دو جوان کارآفرین که با دستان خالی کارگاه خانگی را به صنعتی تبدیل کردند
مردم‌نيوز:سجاد سروی و مهدی نجفی از جوانان کارآفرین استان اردبیل هستند که با پشتکار و تلاش در عرصه تولید میوه خشک نه تنها برای خود که برای حدود ۲۰ نفر جوان بیکار نیز به طور مستقیم و ۵۰ نفر غیر مستقیم زمینه شغلی فراهم کرده و در طی این مدت مشتریان داخلی و خارجی برای تولیدات خود پیدا کرده اند.


در حالی بیکاری به معضل اصلی جوانان و خانواده ها و چالش اصلی جامعه تبدیل شده و جامعه از آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری و به دنبال آن فقر رنج می برد که ایجاد مشاغل خانگی می تواند به عنوان راهکاری موثر برای کاهش بیکاری و حتی توسعه اقتصادی در جامعه منجر شود.

اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در قالب مشاغل خانگی که به سرمایه و مکان آنچنانی نیاز نداشته و در صورت برنامه ریزی صحیح و حمایت مسئولان از افراد جویای کار و راهنمایی آنها به ایجاد مشاغل خانگی یکی از این راهکارها است و ایجاد کارگاه های صنایع تبدیلی در قالب مشاغل خانگی از جمله قابلیت هایی است که می توان با استفاده از آن در راه تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

فرآوری میوه به صورت میوه خشک و چیپس میوه چند سالی است که در کشور مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته است چرا می توان در یک مکان کوچک چند متری و با سرمایه اندک میوه ها و سبزیجات را فرآوری و ارزش افزوده آن را چندین برابر کرد.

استان اردبیل به دلایل برخورداری از آب خاک و هوای مناسب یکی از قطب های تولید محصولات باغی و زراعی در کشور است و این امر فرصت مناسب برای مسئولان و بویژه جوانان است که با راه اندازی کارگاه های صنایع تبدیلی در قالب مشاغل خانگی علاوه بر اشتغالزایی و توسعه اقتصادی رونق بخش کشاورزی و  کاهش اتلاف محصولات کشاورزی را می تواند منجر شود امری که متاسفانه در استان اردبیل چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

اما حدود یکسالی است که با پشتکار دو جوان خوش فکر اردبیلی و حمایت های بسیج سازندگی استان کارگاه تولید میوه خشک یا چیپس میوه در شهر اردبیل راه اندازی شده و در طول این یکسال گذشته با تلاش و همت خود توانسته اند تنوع و کیفیت تولیدات کارگاه کوچک خود را ارتقا داده و مشتریان داخلی و خارجی برای محصولات خوش طعم و خوشمزه خود پیدا کنند.

 سجاد سروی و مهدی نجفی از جوانان پرتلاش و با انگیزه استان اردبیل هستند که بعد از عدم موفقیت در شغل سابق خود ناامید نشده و شکست را پلی برای پیروزی قرار داده اند و پا به عرصه ای گذاشتند که چندان در این استان شناخته شده نبود و می توان گفت که آنها اولین افرادی هستند که به صورت جدی و برنامه ریزی شده و هدف دار کارگاه تولید چیپس میوه را در استان اردبیل راه اندازی کرده اند و برنامه های و طرح های جدیدی نیز برای آینده خود ترسیم کرده اند.

این دو جوان موفق در سال ۹۶ به منظور شروع فعالیت و شغلی جدید و نو تحقیقاتی را در زمینه های مختلف شروع کردند و درنهایت با مطالعه و مشاهده وضعیت بازار به میوه خشک رسیدند در ابتدا اطلاع کافی در مورد نحوه تولید و تهیه آن نداشتند که با شرکت در دوره های بسیج سازندگی سپاه و مطالعه همزمان و با راهنمایی های کارشناسان بسیج سازندگی کارگاه کوچک ۱۵۰ متری را در زیرزمین منزل آقای نجفی دایر و به تولید میوه خشک مشغول می شوند و با پشتکار و تلاش نه تنها برای خود که برای حدود ۲۰ نفر جوان بیکار نیز به طور مستقیم و ۵۰ نفر غیر مستقیم زمینه شغلی فراهم کرده اند و در طی این مدت مشتریان داخلی و خارجی برای تولیدات خود پیدا کرده اند.

و اکنون بعد از گذشت یک سال از شروع فعالیتشان با آقای سجاد سروی کارآفرین و فعال اقتصادی گفتگویی را داشته ایم که در زیر می خوانید.


- خودتان را به طور کامل معرفی کرده و در مورد فعالیتی که به آن مشغول هستید توضیح دهید.
سجاد سروی هستم ۲۹ ساله فارغ التحصیل برق الکترونیک و حدود یک سال است که به همراه دوست و همکارم آقای مهدی نجفی به  تولید میوه خشک مشغول هستیم.


- چطور شد که به این فعالیت رو آوردید؟
من و همکارم هر دو قبل از اینکه به این کار وارد شویم در جای دیگر مشغول کار بودیم که به دلایل مختلف از جمله اوضاع اقتصادی و شرایط مالی نتوانستیم در کارمان موفق شویم و چون بدهی مالی نیز داشتیم باید کاری دیگر را شروع می کردیم که با تحقیق و پژوهش در کارهای مختلف به میوه خشک رسیدیم که کاری نو و ناشناخته در استان اردبیل بود هر چند که در سال ۹۱ فردی به صورت صنعتی اقدام به این کار کرده بود ولی به دلایل مالی و اقتصادی ورشکسته شد بنابراین ما تلاش کردیم به صورت علمی و تحقیق شده کار را شروع کنیم و برای خود اهداف و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تعریف کردیم.

 برای این کار از کلاس ها و راهنمایی های کارشناسان بسیج سازندگی استفاده کردیم و از یک کارگاه ۱۵۰ متری و خرید یک دستگاه میوه خشک کن با ورودی ۱۰۰ کیلویی کار خود را شروع کردیم شروع به بازاریابی و براساس میزان سفارش که گرفتیم تولید کردیم که به مرور و با ارتقا کیفیت بر میزان سفارشات ما نیز افزوده شد و  چون تولیدات کارگاه جوابگوی سفارشات نبود کارخانه ای که در شهرک صنعتی به حالت نیمه تعطیل درآمده بود  را نیز به صورت مشارکتی اجاره کرده و به صورت صنعتی و با تناژ بالا اقدام به تولید میوه خشک و سایر محصولات جانبی کرده ایم.



- در شروع کار چه مشکلاتی داشتید با توجه به اینکه تولید میوه خشک در استان ناشناخته بود؟

مسلما هر کار و فعالیت اقتصادی در شروع مشکلاتی دارد که برای ما نیز این مشکلات بود بویژه که در استان فرد صاحب تجربه و تخصص در این زمینه وجود نداشت که از وی مشاوره و راهنمایی بگیریم و حدود دو ماه طول کشید تا با آزمون و خطا و کالیبراسیون دستگاه با میوه های متنوع و تست کردن میوه های خشک موجود در بازار به کیفیت دست یابیم که این امر هزینه تمام شده تولید محصول را در ابتدا افزایش داد.

ضمن اینکه دشواریها و بوروکراسی های سخت اداری و مراحل زیاد برای اخذ مجوز از ادارات مختلف و عدم هماهنگی بین ادارات مشکلات را دوچندان می کرد و وقت گیر بود که با توکل به خدا و تلاش های شبانه روزی توانستیم این مشکلات را حل کنیم  و تنوع و کیفیت محصولات خود را ارتقا دهیم و اکنون حدود 30 نفر در این دو کارگاه مشغول فعالیت هستند ضمن اینکه با راه اندازی سیستم برون سپاری حدود ۱۵ کارگاه کوچک خانگی تولید میوه خشک که راکد بودند را فعال کرده و محصولات تولیدی این کارگاهها را نیز خریداری می کنیم‌.


- از نحوه بازاریابی و فروش محصولات خود بگوئید و این محصولات را به کجاها می فرستید؟
میوه خشک جز تنقلات گرانقیمت بوده و اکثرا در میوه فروشی ها و آجیل فروشی های لوکس و با قیمت بسیار بالا عرضه می شود و افراد زیادی نمی توانند آن را تهیه و مصرف کنند برای این منظور ما عرضه مستقیم از تولید به مصرف را در پیش گرفتیم و برای شروع در نمایشگاه فروش بهاره اردبیل شرکت کرده و عرضه میوه خشک فله را به صورت نمایشگاهی راه اندازی کردیم که در هیچ کجای ایران اینگونه میوه خشک به صورت فله عرضه نمی شود و ۲۵ نوع میوه خشک را با قیمت یکسان با بهترین کیفیت به مردم عرضه کردیم  در کنار معرفی و عرضه میوه خشک تولید کارگاه خودمان اقدام به اعطای نمایندگی فروش فله کردیم که برای این منظور پنج اکیپ را آموزش دادیم و اکنون علاوه بر داخل استان در استان های زنجان، قزوین، رشت، تبریز، ارومیه، یزد، قم، همدان، اهواز، قشم و تهران سفارش و نمایندگی فروش اعطا کرده ایم.

صادرات به کشورهای دیگر نیز مستلزم داشتن کارت بازرگانی است که ما نداشتیم و در یکی از نمایشگاهها با یک شرکت اصفهانی قرادادی را منعقد کردیم تا بواسطه این شرکت تولیدات خود را به لندن و دبی فرستادیم و در حال حاضر نیز در حال مذاکره با کشورهای آذربایجان و روسیه برای صادرات میوه خشک به این کشورها هستیم که انشاءالله در آینده ای نزدیک محصولات کارگاه ما با نام ایران و سوغات اردبیل به این کشورها ارسال خواهد شد.


- علاوه بر میوه خشک، آیا محصولات دیگری نیز دارید و به طور متوسط میزان تولید ماهانه شما چقدر است؟
بله ما علاوه بر تولید ۲۱ نوع میوه موجود در بازار توانسته ایم پنج نوع میوه فرآوری شده را نیز تولید کنیم و همچنین چای به، چای آلو، چای توت فرنگی و چای کیوی را تولید و به صورت دم نوش فله به مشتریان عرضه کنیم و برای اولین بار لبو کدو و هویج را فرآوری کرده و به عنوان یک خوردنی لوکس و ارزش افزوده بالا تبدیل کرده ایم که در مجموع ماهانه در حدود هفت تا هشت تن میوه خشک و محصولات دیگر تولید و به بازار عرضه می کنیم که با اضافه شدن محصولات جدید و افزایش صادرات میزان تولید نیز افزایش خواهد داشت.

 


- چه برنامه های توسعه ای برای آینده کاری خود دارید؟
قطعا بدون داشتن هدف و برنامه نمی توان در هیچ کار و فعالیتی موفق شد در کار ما نیز لازمه موفقیت ارتقا کیفیت و تنوع محصولات است چرا که اکتفا کردن به تولید یک محصول به شکست در کار منجر خواهد شد.

ما نیز برنامه هایی را برای افزایش تنوع تولیدات خود در نظر گرفته ایم که از آن جمله تولید سس میوه برای اولین بار در ایران است که در آینده نزدیک این محصول را نیز به چرخه تولید اضافه خواهیم کرد.

تولید پوره میوه، چیپس میوه و اسانس میوه از دیگر برنامه های توسعه ای ما برای آینده است که انشاءالله با تولید و عرضه آنها در بسته بندی های شیک و استاندارد علاوه بر افزایش اشتغال گام های مهمی را نیز در جهت توسعه این صنعت در استان برداریم.


- لازمه ورود به این فعالیت به نظر شما چه چیزهایی است و جوانانی که علاقمند ورود به این عرصه هستند باید از کجا شروع کنند؟
دانستن علم تولید و دستیابی به آن و اگاهی از نیاز بازار اصلی ترین شرط ورود به عرصه تولید در هر زمینه ای است بویژه در حوزه صنایع غذایی و صنایع تبدیلی در کنار اینها برنامه ریزی برای تولید شرط اصلی موفقیت است به عنوان مثال برخی از میوه ها فصلی هستند و در سایر فصل ها وجود ندارند که باید با برنامه ریزی در فصل شان به میزان کافی اقدام به تهیه و خشک کردن آنها کرد تا در مواقع دیگر از سال نیز به مقدار کافی از آن میوه خشک را داشته باشیم و این یعنی علم تولید و برنامه ریزی برای تولید و داشتن تنوع و نحوه فرآوری میوه ها و سبزیجات که علاقمندان و جوانانی که تمایل به ورود به این عرصه را دارند می توانند با شرکت در دوره های بازاریابی فروش و اشتغالزایی که توسط بسیج سازندگی سپاه و بوسیله افراد متعهد و مجرب برگزار می شود به این علم ها دست یابند و از حمایت های آنها در تولید و بازاریابی و فروش نیز استفاده کنند و ما نیز با معرفی علاقمندان از طرف بسیج سازندگی جهت آموزش این دوره ها در خدمت علاقمندان هستیم.


- وجود چنین کارگاههایی به عنوان مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی چه تاثیری در رشد و توسعه اقتصادی استان دارد ؟
همه ساله مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی در استان به دلایلی از جمله عدم وجود سردخانه کافی یا عدم توان مالی کشاورزان برای نگهداری محصولات خود در این مکان ها،کوتاه بودن زمان تازه خوری، شرایط بازار و عرضه همزمان محصولات کشاورزی و کاهش قیمت و نبود مشتری برای محصولات و عوامل دیگر از بین می رود که هزینه های هنگفتی را بر بخش کشاورزی تحمیل می کند.

بدون شک وجود صنایع تبدیلی در جلوگیری از افزایش ضایعات بخش کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی، افزایش مدت ماندگاری و در دسترس بودن انواع میوه در طول سال و از همه مهمتر افزایش سطح درآمد کشاورزان و اشتغالزایی و کاهش بیکاری نقش مهم و چشمگیری دارد بنابراین صنایع تبدیلی از مرحله تهیه مواد اولیه تا رسیدن به دست مصرف کننده مانند حلقه های زنجیری هستند که به هم وابسته هستند ‌که در نهایت رشد و توسعه اقتصادی را باعث می شوند.

آنچه در این میان به نظر من مهم است حمایت های مسئولان و مدیران دستگاههای مختلف از جوانان و فعالان عرصه های اقتصادی در راه اندازی چنین کارگاههای است که با رفع موانع تولید و حذف برخی بروکراسی های اداری باعث دلگرمی و تشویق جوانان شوند که متاسفانه وجود قوانین دست و پاگیر اداری و طولانی بودن سیر دریافت مجوزها، تائیدیه ها و استعلامات برای راه اندازی مشاغل خانگی است که در برخی موارد آنقدر طولانی می شود که جوان عطای کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار را به لقایش می بخشد.


- رمز موفقیت در این کار؟
رمز موفقیت در این شغل و این عرصه نوآوری، تنوع مدیریت و برنامه ریزی است.


- و سخن آخر و صحبتی اگر با جوانان یا مسئولان دارید بفرمائید.
سخن من ابتدا با جوانان است که بیکار نمانند و کار و فعالیتی را برای خود آغاز کنند هر کاری ابتدایش سخت است ولی کار که شروع شد به مرور بقیه مشکلات نیز حل خواهد شد که کمی همت و تلاش و پشتکار لازم دارد و اگر کاری را شروع کردند پله پله به جلو بروند اگر سرمایه اندک دارند اگر برای این مقدار کم برنامه ریزی درست داشته باشند قطعا موفقیت حاصل خواهد شد و از مسئولان نیز تقاضا دارم که کار را برای جوانان و فعالان عرصه های مختلف اقتصادی آسان بگیرند و از آنان حمایت نمایند حتی اگر شده به سراغ این جوانان بیایند و از مشکلات و اوضاع کار آنها اطلاع یابند و برای رفع آنها تلاش کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار