کد خبر: ۸۴۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲ 05 May 2020

 

تجربه پیک جدید اپیدمی کرونا در بوشهر

تابناک/ ایران نیز بعد از ترکیه، رتبه نهم ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا روز ۱۴ اردیبهشت، ۹۷ هزار و ۴۲۴ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۶ هزار و ۲۰۳ نفر جان خود را از دست داده‌ اند.

سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته از شناسایی ۱۲۲۳ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور خبر داد. به گفته کیانوش جهانپور تا روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۸۶۴۷ نفر رسیده است.

به گفته جهانپور، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲۷۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت می گوید خوشبختانه تا کنون ۷۹۳۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند اما همچنان در فاز مدیریت شده بیماری هستیم و البته به هیچ وجه شرایط عادی را در هیچ کجای کشور مشاهده نمی کنیم و لذا توصیه ما همچنان رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و ترددهای ضروری است.

تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی اخیر در استان‌ها

روند کشوری بیماری در چند روز اخیر نزولی بوده است. ۹ استان (مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان) روند نزولی را نشان می‌دهند. احتمالا چهار استان (قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و بوشهر) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند.

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان (قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه) مشاهده می‌شود. تصور می‌شود استان کردستان به مرحله ثبات رسیده باشد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده در اردبیل و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. البته باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند. در مواردی که تغییرات ناهمگن شاخص‌های روند ابتلا و مرگ و یا تغییرات بیش از حد انتظار هر کدام از داده‌های ابتلا و مرگ دیده شد، رفتار ناسازگار داده‌ها وجود دارد و تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد.

وجود ناسازگاری داده‌ها به این معنا است که داده‌ها به خوبی قابل تفسیر نیستند و علل مشاهده آن می‌تواند متفاوت باشد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیر دقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان یعنی شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی در نقطه دیگر و یا مهاجرت‌ها به داخل استان و یا خروج از استان اشاره کرد. البته باید کم شماری موارد و ثبت با تأخیر بیماران به صورت جدی پیگیری شود.

پیک کرونا و آنفلوآنزا در پاییز

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت از احتمال بروز پیک کرونا و آنفلوآنزا در پاییز خبر داد و گفت: تمهیدات لازم در این حوزه در بخش‌های بهداشت و درمان دیده می شود. این امکان وجود دارد که مثلا در آبان ماه کرونا بر روی آنفلوآنزای H۱N۱ یا B سوار شود و شاهد پیک مجددی باشیم.

محمدحسین حیدری روز گذشته در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، فکر می‌کنم در آن موج با توجه به آلودگی‌هایی که از قبل داشتیم و آموزش هایی که ارائه شده، مردم بهتر می توانند عمل کنند. امیدواریم آن موج هم به حداقل برسد که البته مشروط به فعالیت هایی است که مردم انجام می دهند و امیدواریم وزارت بهداشت با کمک مردم بتواند موج دوم را به خوبی کنترل کند.

حیدری درباره این موضوع که با وجود تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی همچنان شاهد افتتاح‌هایی با حضور مسئولان هستیم که رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت نمی‌گیرد، گفت: دستورالعمل‌هایی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی لازمه دانش و یادگیری‌های قبلی افراد است. امتاسفانه ما این مباحث را آموزش ندیده‌ایم. بنابراین آموزش آن‌ها در یک برهه یک ماهه به مردم دشوار است.

شناسایی کانون جدید بیماری در استان بوشهر

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر روز گذشته از شناسایی و افزوده شدن ۲۳ نفر به لیست مبتلایان ویروس کرونا در بوشهر خبر داد، همچنین در روز جاری با شناسایی ۱۹ مورد مثبت کرونا در سطح استان از بهبودی قطعی ۱۵۱ بیمار مبتلا به کرونا در استان بوشهر خبر داد.

سعید کشمیری با اعلام این خبر عنوان کرد: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان بوشهر تا روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۳۰۹ نفر شامل ۱۷۵ مرد و ۱۳۴ زن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: بیماران جدید ساکن شهرستان بوشهر، همگی در مراکز بیماریابی شناسایی‌ شده و به جز یک نفر که در بیمارستان بستری بوده و دوره درمان خود را طی می‌کند بقیه در مراقبت خانگی قرار دارند.

وی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام‌ شده بر روی یک بیمار، کانون جدیدی از بیماری در استان شناسایی و همه در قرنطینه کامل و استاندارد قرار گرفتند و هیچ‌کدام از این موارد دارای علائم بیماری نیستند و با مراقبت و غربالگری ردیابی و شناسایی‌ شده‌اند.

کشمیری اضافه کرد: از ۱۹ بیمار جدید، ۶ مورد در بوشهر، ۷ مورد دشتستان، ۲ مورد دیلم، ۲ مورد کنگان، یک مورد دشتی و یک مورد تنگستان به ثبت رسید که همه آن‌ها در مراکز بیمار یابی شناسایی‌شده‌اند و در مراقبت خانگی قرار دارند.

برای کنترل شیوع کرونا در هیچ تجمعی شرکت نکنید

وی بیان کرد: از مجموع بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان (۳۰۹ نفر) تاکنون ۱۵۱ نفر از آنان بهبودیافته و ۱۴۳ نفر نیز در منزل تحت مراقبت هستند و چهار نفر دیگر نیز در حال سپری کردن دوره درمانی خود در بیمارستان هستند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با ابراز قدردانی از همراهی مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: توجه به دستورالعمل‌های رعایت فاصله اجتماعی طلایی‌ترین کلید کنترل شیوع کرونا است و از عموم مردم تقاضا می‌کنم از برگزاری مراسم‌های دورهمی، جشن تولد و عروسی، ختم، خاک‌سپاری و هرگونه تجمع جداً خودداری نمایند.

به گزارش ایسنا، شمار مبتلایان و قربانیان کروناویروس جدید که اکنون در ۲۱۲ کشور و منطقه جهان شیوع یافته، همچنان در حال افزایش است.

طبق آمارها تاکنون سه میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۰۵ نفر در جهان به کروناویروس آلوده شده‌اند که از این میان ۲۴۸ هزار و ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۲ نفر از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ بهبود پیدا کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار