یکی از تازه‌ترین شایعات فضای مجازی احتمال آلوده بودن آب شرب پایتخت و ابتلای افراد به ویروس کرونا در اثر استفاده از این آب است.
کد خبر: ۸۴۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲ 03 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: این روزها ویروس کرونا بسیاری از افراد در سرتاسر جهان را درگیر خود کرده است. ویروسی نوپدید که تاکنون هیچ درمان قطعی برای آن ارائه نشده است. در گذشته نمونه‌های مشابه از این ویروس وجود داشت که تنها حیوانات را آلوده می کرد این در حالی است که کرونا علاوه بر حیوانات توانایی آلوده کردن انسان ها را نیز دارد.

همزمان با شیوع کرونا در جهان، فصل جدیدی از زندگی برای تمام افراد شروع شد و  رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی که شاید تاپیش از این برای برخی افراد چندان مهم نبود ، اهمیت دوچندان پیدا کرد.

کرونا و بازار داغ شایعات

علی رغم توصیه اکید مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر دریافت اطلاعات صحیح و واقعی از کانال های خبری رسمی کشور اما هستند افرادی که همچنان در فضای مجازی اخبار مربوط به این ویروس منحوس را پیگیری می کنند. یکی از تازه ترین شایعاتی که طی چند روز اخیر در فضای مجازی داغ شده بود احتمال آلوده بودن آب شرب پایتخت و به دنبال آن امکان انتشار ویروس کرونا و ابتلای افراد به آن در اثر استفاده از این آب بود. شایعه ای که از پایه و اساس رد شده است و هیچ دلیل علمی و حتی مدرک معتبر برای چنین ادعایی ارائه نشده است.

 انتقال ویروس کرونا

شرکت آبفای استان تهران به طور مدام شبکه آبی پایتخت را تست می‌کند

محمدرضا بختیاری مدیر عامل آب و فاضلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان، درخصوص آلودگی آب به ویروس کرونا گفت: انتشار خبری مبنی بر آلوده بودن آب شرب تهران به ویروس کرونا بی‌اساس بوده و امکان پذیر نیست.

او با بیان اینکه شرکت آبفای استان تهران به صورت مداوم شبکه آبی پایتخت را با درصد بالایی از کلر تست می‌کند، ادامه داد: این کار به صورت مداوم انجام می شود تا مانع از ورود ویروس به داخل آب شرب کشور شویم. شرکت آب و فاضلاب تهران به عنوان دستگاه نظارتی میزان کلر باقی مانده استاندارد شبکه را با توجه به زمان، مکان و شرایط اعلام و تا میزان صد درصدی اطمینان سلامت و کیفیت آب را تضمین می‌کند.

او ادامه داد: در فرآیند تصفیه با افزودن کلر به آب‌های زیرزمینی و شرب، تمام باکتری‌ها و ویروس‌ها از بین می‌رود و احتمال آلودگی آب به ویروس صفر است، بنابراین نیاز است تا مسئولان در خصوص سلامت آب شرب دقت و نظارت کافی را داشته باشند و پیشگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند. همچنین شهروندان باید از صحت اخبار‌های منتشر شده در فضای مجازی اطمینان حاصل کنند و به شایعات فضای مجازی اعتماد نکنند.

 

انتقال ویروس کرونا از طریق آب آشامیدنی صحت ندارد

بیژن صدری زاده متخصص عفونی درباره انتقال کرونا از آب شرب  اظهار کرد: برخی مسائل درباره کرونا وجود دارد که هنوز مشخص نشده است؛ در واقع بیماری که اپیدمی و همه گیر شده، یک بیماری نوپدید است. 

او با بیان اینکه تاکنون اطلاعاتی که درباره کرونا به دست آمده است، عمدتا حاکی از انتقال آن از طریق تماس مستقیم بوده است، افزود: افراد باید فاصله خود را با یکدیگر را حفظ کنند؛ زیرا فرد بیمار یا آلوده به راحتی می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

صدری زاده ادامه داد: راه غیر مستقیمی که موجب انتقال بیماری خواهد شد، لمس وسایل مختلف مانند تلفن همراه و موارد دیگر است و انتقال ویروس کرونا از طریق خوراکی ثبت نشده است. البته این ویروس ابتدا از طریق حیوانات به افراد منتقل می شد، اما با گذشت زمان کرونا بر انسان تمرکز کرد. 

انتقال ویروس کرونا از طریق آب شرب

مسعود مردانی  متخصص بیماری‌های عفونی در این خصوص گفت:  تا کنون سوالاتی درباره راه انتقال فیکال اورال یا مدفوعی، دهانی  برای انتقال بیماری کرونا شناخته نشده است. به نظر می‌رسد که آب آشامیدنی که پاک، منزه و بدون  آلودگی  باشد،  هیچ عارضه‌ای برای ابتلا به کرونا ایجاد نخواهد کرد و  این موضوع صحت ندارد.

او افزود: راه انتقال ویروس کرونا از آب آشامیدنی اصلا صحت ندارد. تا به حال راه انتقال بیماری کرونا وجود ندارد حتی پارتیکل‌های ویروس را با مدفوع بیماران کرونایی توانسته اند با غشا مولکولی لیتیک کنند. لیتیک در واقع نوعی چرخه ویروسی است که در آن ویروس پس از وارد کردن مواد ژنتیکی خود به داخل سلول میزبان، با استفاده از امکانات سلول میزبان (نظیر آنزیم‌ها و اندامک‌ها و ساختار‌های مورد نیاز) شروع به تولید ویروس‌های جدید (همانندسازی) می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار