کد خبر: ۸۴۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶ 30 April 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ سپیده بهرامی، کارشناس حقوق با بیان این که مهریه از جمله حقوق مالی است که به محض جاری شدن عقد به زن تعلق می‌گیرد، گفت: در پرداخت مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه در صورت استطاعت مالی زوج، اموال او توقیف خواهد شد و زن می‌تواند در صورت پرداخت نکردن مهریه، به میزان سکه با اعمال ماده ۲ نحوه اجرای محکومیت های مالی، حکم جلب شوهر خود را بگیرد.

او افزود: اگر مرد بتواند به میزان ۱۱۰سکه مهریه را پرداخت کند، به نسبت مازاد بر آن، امکان حبس وی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد؛ مثلا اگر مرد به پرداخت ۵۰۰ عدد سکه بهار آزادی برای مهریه همسرش محکوم شده هنگام مطالبه مهریه از جانب همسرش اگر ۱۱۰سکه را یکجا بپردازد بابت ۳۹۰ سکه باقیمانده زندانی نمی‌شود و اگر نتواند ۱۱۰سکه را بدهد، باید به زندان برود.

این کارشناس حقوق گفت: مهریه برای حکم جلب زوج تا ۱۱۰ سکه است و هنوز در سال ۹۹ تغییری در این سقف ایجاد نشده بنابراین می توان این نتیجه را گرفت زوج در صورت عدم پرداخت مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه زندانی خواهد شد مگر آن‌که در دادگاه درخواست اعسار دهد یعنی بگوید توانایی پرداخت ندارد و آن را اثبات کند.

او افزود: بعد از درخواست اعسار درصورتی که زوج اموالی نداشته باشد و عدم تمکن مالی او توسط دادگاه تایید شود، دادگاه مهریه را با تشخیص مقام قضایی قسط‌بندی می‌کند.

بهرامی گفت: اگر مردی که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط مهریه داده، اقساط مهریه را پرداخت نکند، ممکن است بعد از عدم پرداخت دو یا سه قسط، حکم جلب او بابت مهریه صادر شود.

او افزود: اگر زوج درآمد خود را از دادگاه پنهان کرده و اعلام نکند، مشمول حمایت قانون نمی‌شود.

بهرامی با بیان این که حد قانونی مطالبه مهریه تا ۱۱۰ سکه است گفت: در مهریه های تا ۱۱۰ سکه نیازی به اثبات زوجه مبنی بر استطاعت زوج نیست و زوج اگر نمی‌خواهد مهریه را بپردازد باید در دادگاه عدم استطاعتش را در پرداخت مهریه اثبات کند.

او افزود: در مهریه های بیش از ۱۱۰ سکه زوجه باید به دادگاه اثبات کند که زوج توانایی پرداخت این مازاد ۱۱۰ سکه را دارد و مرد چه بخواهد و چه نخواهد باید مهریه را پرداخت کند اما در صورت نداشتن توانایی مالی می‌تواند درخواست اعسار دهد و بعد از آن با نظر دادگاه مهریه را اقساطی پرداخت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار