کد خبر: ۸۴۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ 30 April 2020
 
افزون بر ۷ میلیارد ریال پرونده قاچاق کالا در گیلان تشکیل شد

تابناک/رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: سال گذشته؛ هفت میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال پرونده برای کالاهای قاچاق کشف شده در استان تشکیل شد که جرائم آن در تعزیرات حکومتی از ۲ تا پنج برابر ارزش کالا اعمال می شود.

 فرهاد دلق پوش روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به  موقعیت استراتژیک استان اظهار داشت : این موضوع هم فرصت است و هم می‌تواند در مقوله وقوع پدیده قاچاق در صورت عدم نظارت مستمر خطرآفرین باشد ؛ چراکه ، گیلان نقطه ثقل بسیاری از امور تجاری و اقتصادی است.
 وی  بیکاری و اشتغال کاذب را از نتایج پدیده قاچاق عنوان و تصریح کرد: توجه به ارتقای کیفیت  تولید داخل و سطح درآمد و معیشت مردم در نقاط مرزی ضروریست ؛ زیرا توسعه‌نیافتگی این مناطق موجبات قاچاق را فراهم می سازد و انگیزه قاچاق کالا را تقویت خواهد کرد که برای حل این مشکل باید دولت برنامه ریزی و سیاست مناسبی را در سطح کلان اتخاذ نماید.
 دلق پوش سوق دادن نبوغ و توان اقتصادی به سوی سرمایه‌گذاری مولد را نیازمند فرهنگ سازی و اقناع مطلوب افکارعمومی دانست و تاکید کرد: اگر سرمایه و ایده در مسیر تولید به کار گرفته شود از اشتغال کاذب و زودگذر مقطعی پیشگیری خواهد شد و انگیزه ای برای قاچاق وجود نخواهد داشت.
وی ترویج فرهنگ مصرف کالای خارجی را یکی دیگر از پیامدهای ناگوار قاچاق کالا خواند و ادامه داد: این موضوع حتی باعث ضعیف شدن اعتقادات فرهنگی در جامعه می شود و حتی مصرف کالای خارجی؛ تعصبات ملی در حمایت از کالا و تولیدات داخلی و هنجارهای ارزشمند جامعه را کاهش خواهد داد.

دلق پوش همچنین کالای قاچاق را موجب اخلال در بازار با بوجود آمدن چند نرخی کردن قیمت کالا  عنوان و بیان کرد: ایجاد نوسان در نظم بازار، توسعه قانون شکنی در نظام توزیع و عرضه و در نهایت در سیستم اقتصادی یکی دیگر از عوارض مهم پدیده قاچاق است.
وی کاهش انگیزه در  تولید کنندگان را از دیگر تبعات منفی قاچاق عنوان و اضافه کرد:  این آغاز یک چالش اقتصادی بزرگ است.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اشاعه برخی امراض به دلیل استفاده از کالاهای قاچاق غیربهداشتی و غیراستاندارد همچون لوازم آرایشی و بهداشتی تصریح کرد: حتی انتقال و تسری ویروس کرونا هم از طریق پدیده قاچاق محتمل است و به همین دلیل یکی از اولویتهای نظارتی ما همواره در صنایع غذایی و بهداشتی و بطور کل محصولات سلامت محور است.
دلق پوش خاطر نشان کرد: در همین راستا  پویش خرید کالای ایرانی را در سال گذشته اجرا کردیم .
وی تشویق و ترغیب مردم به استفاده از صنایع بومی و دستاوردهای داخلی را در مسدود کردن مسیر قاچاق را موئلفه ای تاثیر گذار دانست و  خاطر نشان کرد: برهمین اساس؛   سال گذشته نمایشگاهی تحت عنوان" نهضت فرصتهای ساخت داخل" با هدف تحقق رونق تولید و داخلی سازی نیازهای صنایع در گیلان برگزار  و در باکو نیز نمایشگاه صنعت گیلان برپا کردیم.
وی گفت: متاسفانه برخی از افراد همواره کاسبان شرایط بحرانی هستند و لازم است هوشمندانه با این قبیل موارد با جدیت و به طور قانونی برخورد گردد.
رئیس کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه استان گیلان بر ثبت تمامی موجودی انبارها در سامانه جامع تاکید و تصریح کرد:  همه اصناف و تولیدکنندگان  موظفند موجودی انبار خود را در سامانه ( www.nwms.ir) ثبت نمایند و گرنه در صورت گزارش و بازرسی، به عنوان کالای قاچاق و احتکار محسوب شده و حسب قانون با متخلفان  برخورد می شود.

گیلان  دارای مرز آبی با کشورهای حاشیه دریا می‌باشد و از طریق آستارا نیز دارای مرز خاکی با جمهوری آذربایجان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار