کد خبر: ۸۴۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰ 26 April 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ شرکت های دانش بنیان در صورت حمایت می توانند نقش مهمی را در به گردش درآوردن چرخ اقتصاد کشور و ارزآوری ایفا و از خروج ارز از کشور در شرایط بحران اقتصادی جلوگیری کنند.

شرکت دانش بنیان اکسون در پارک‌علم ‌و فناوری البرز که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی و فیزیوتراپی فعالیت می کند با وجود اینکه عمر زیادی از تاسیس آن نمی گذرد ولی توانسته موفقیت های بسیاری را از آن خود کند و با معرفی تولیدات خود به جذب تسهیلات پرداخته و در بین ۱۰شرکت برتر کشور در عرصه های بین المللی چون نمایشگاه بین المللی مدیکا در آلمان حضور یابد.

 از فعالیت های بارز این شرکت در هفته های گذشته تولید محصولات مقابله با کرونا است که مشابه خارجی آن ها چندین برابر داخلی قیمت دارند. از جمله اینکه اولین شرکتی بود که به ساخت تونل ضدعفونی کننده در کشور اقدام کرد. در همین زمینه به سراغ حسن فدوی جهرمی مدیر عامل شرکت اکسون رفته و از او پرسیدیم:

فعالیت خود را از چه سالی آغاز کردید؟

از سال ۹۴ با دونفر شروع به فعالیت کردیم البته در ابتدا در یکی از اتاق های منزل کار خود را با نمونه سازی یک سری محصول پزشکی اولیه آغاز کردیم و سپس در مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف و سپس مرکز رشد دانشگاه شریف فعالیت خود را ادامه دادیم و کم کم شروع به فروش محصولات خود کردیم. بعد از آن به عضویت پارک علم و فناوری البرز درآمدیم و فعالیت خود را به صورت گسترده تر ادامه دادیم.

چند نفر و با چه تخصص هایی مشغول فعالیت در شرکت هستند؟

۱۸ نفر در شرکت مشغول به فعالیت هستند و در تخصص هایی مانند مهندسی مکانیک، الکترونیک، طراحی صنعتی، MBA، مکانیک ساخت و تولید ومهندسی پزشکی فعالیت می کنند که سعی شده همه جوان و با انگیزه باشند و در کنار هم در محیطی دوستانه برای رسیدن به هدفمان تلاش کنیم.

در زمینه تولید چه محصولاتی فعالیت می کنید؟

شرکت ما تولید کننده تجهیزات پزشکی های تک است و صادر کننده هم هستیم. البته از سال گذشته با ایجاد گروه های تحقیق و توسعه در کنار توسعه تولید محصولات پزشکی بخش دیگری در حوزه نفت و گاز ایجاد کردیم و به تولید جریان سنج جرمی گازی می پردازیم. محصولات پزشکی که شرکت ما تولید می کند در حوزه فیزیوتراپی است و سهم بازاری که ما داریم به نسبت محصولات وارداتی و با قیمت های مشابه است. اما سهم شرکت ۴ یا ۵ برابر تمام محصولات وارداتی است و حتی می توانیم در تولید برخی محصولات اعلام خودکفایی کنیم و جلوی واردات آن محصولات را بگیریم. برخی دستگاه ها در حوزه پوست و مو مانند دستگاه های پلاسما و کربوکسی تراپی که برای متخصصان پوست و مو عرضه شده است. امسال نیز سعی کردیم با شرایط ایجاد شده و شیوع بیماری کرونا چند خط تولید محصولات کمک کننده ومورد نیاز بازار و پر تقاضا را راه اندازی کنیم به گونه ای که بتوانیم با سرعت بالا این محصولات را تولید و روانه بازار کنیم. از آن زمان تا کنون کارگروه هایی را ایجاد کردیم که این محصولات را تولید کنیم. این محصولات شامل تونل ضد عفونی کننده، تب سنج های غیر تماسی، ضدعفونی کننده یو وی محیط، ضد عفونی کننده یو وی تجهیزات و دستی، کاورزن اتوماتیک حرارتی کفش هستند. در این مدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به شدت کمک کرد تا زودتر به نتیجه برسیم.

درباره تجربه حضورتان درنمایشگاه بین المللی مدیکا آلمان توضیح دهید؟

نمایشگاه بین المللی مدیکا آلمان بزرگترین رویداد تجهیزات پزشکی دنیاست که هر سال ۱۰ شرکت برتر از ایران انتخاب و در نمایشگاه شرکت می کنند. شرکت ما به دلیل اینکه به عنوان یک شرکت دانش بنیان بخش زیادی از بازار محصولات فیزیوتراپی و پزشکی را در دست داریم و پتانسیل خوبی برای صادرات داریم بنابراین با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواستمان برای شرکت در این نمایشگاه پذیرفته شد.

از حضورتان در برنامه میدان بگویید؟

سال گذشته در برنامه میدان حضور پیدا کردیم و برنده دریافت وام یک میلیارد تومانی با بازپرداخت۴ درصد شدیم که بسیار کمک کننده بود. هم باعث دیده شدن شرکت شد و هم توانستیم با افراد بیشتری ارتباط بگیریم و حتی مسیر جدید پیش پای شرکت قرار گرفت.

راهنمایی شما برای کسانی که دانش دارند و می خواهند شروع به ایجاد کسب و کار کنند، چیست؟

پیشنهادم این است این افراد ابتدا کار خود را از مراکز رشد و کارآفرینی و پارک های علم و فناوری شروع کنند چون افرادی شبیه به آن ها با تجربه ای بیشتر آنجا قرار دارند که می توانند آن ها را در رسیدن به موفقیت راهنمایی کنند. ما بسیاری از مسائل را از شرکت های اطرافمان یاد گرفته ایم و شرکت های جوان راحت تر اطلاعات را به اشتراک می گذارند. موضوع دیگر اینکه هزینه هایی که انجام می دهند باید با خروجی آنها هماهنگ باشد. زیرا برخی شرکت ها بدون توجه به خروجی به هزینه می پردازند و ورشکست می شوند.

از چالش هایی که با آن مواجه بوده اید بگویید؟

یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد اهمیت ندادن به علوم انسانی و مدیریتی است. نحوه برندسازی و حفظ ارزش افزوده، وقتی چنین موضوعاتی آموزش داده نشود، بازار کار فقط در دست افراد فنی است که محصول را بدون اطلاع از نحوه و شرایط بازار و فروش تولید می کنند و در نتیجه نمی توانند بفروشند و ورشکست می شوند. این موضوع بسیاراهمیت دارد. شرایط بوروکراسی اداری نیز در ایران وحشتناک است و ممکن است بسیاری از افراد در مواجه با این مسائل کار را کنار بگذارند.

آیا محصولات خود را به دیگر کشورها نیز صادر می کنید؟

مرداد ۹۸ برای محصولاتمان در عمان نمایندگی فروش اعطا کرده ایم و صادرات به عمان داشته ایم. به عراق صادر می کنیم و با برخی نمایندگی های فروش صحبت کرده ایم. کما بیش به اروپا هم صادر کرده ایم. با توجه سفری که سال گذشته به آلمان و کشورهای اطرافش داشته ایم سعی بر این است که در آنجا نیزمحصولات با لایسنس آلمانی تولید شود. از لحاظ صادراتی اکنون اروپا بازار هدف ما است زیرا اگر بتوانیم به عرضه در اروپا بپردازیم ناخودآگاه کل دنیا محل فروش محصولات می شود که می تواند ارز آوری بسیار زیادی به همراه داشته باشد. زیرا شرکت هایی که در اروپا فعالیت می کنند هزینه های سنگین نگهداری، نیروی انسانی و دانش دارند و محصولی که در ایران با ۴ میلیون تومان به فروش می رسد در اروپا به قیمت ۴ هزار دلار به فروش می رسد بنابراین ارزش افروده بسیار بالا و ارزآوری خیلی بالایی خواهد داشت. اگر بتوانیم محصولات دانش بنیان را در کشورهای دیگر بفروشیم به راحتی می توانیم سود دهی بالایی داشته باشیم.اکنون به دلیل تحریم ها به شکل محدود فروش محصولات در اروپا داشته ایم ولی در سفری که به اروپا داشته ایم وضعیت شرکت های اروپایی را ارزیابی کردیم و با ایران مقایسه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به شکل غیر مستقیم شرکت های داخل ایران را به اروپا ارتباط دهیم تا بتوانیم از تفاوت قیمت دلار و ریال سود داشته باشیم که این موضوع در گرو تأسیس دفتر در اروپاست.

در شرایط شیوع ویروس کرونا شرکت شما اولین شرکتی بود که در کشور اقدام به تولید تونل ضدعفونی کننده کرد، در این مورد توضیح دهید؟

بله. ما اولین شرکتی هستیم که به تولید تونل ضد عفونی کننده در ایران اقدام کردیم. اکنون چند شرکت دیگر نیز به تولید این محصول پرداخته اند. ما برای این موضوع خط تولید راه انداخته و هر روز تولید ونصب انجام می شود. در کل کشور تبلیغات آن انجام می شود. در بسیاری سازمان ها و ادارات در سراسر ایران این محصول را ارسال و نصب می کنیم. برخی جزئیات تولید که در این محصول به کار رفته کمک بسیاری به کمتر شدن قیمت آن کرده از طرفی تمام ویژگی های مورد نظر را برای مشتریان دارد. در سه مدل مختلف به تولید این محصول می پردازیم. تونل های ضدعفونی کننده را با قیمت های ۶ میلیون و ۵۰۰، ۸ میلیون و ۵۰۰ و ۲۵ میلیون تومان به بازار عرضه می کنیم که با توجه به نوع کاربرد قیمت های کمتر یا بیشتر را انتخاب می کنند. مدل ۲۵ میلیون تومانی مشابه چیزیست که در عمارات و عربستان استفاده می شود و لوکس تر و زیباتر است و برای مکان هایی که تبلیغات بیشتری برایشان دارد مورد استفاده قرار می گیرد. البته تونل ضدعفونی کننده تنها یکی از محصولات است ما اقدام به تولید مجموعه ای از محصولات پر استفاده ومورد نیاز بازار برای مقابله با کرونا می پردازیم.

دیگر محصولاتی که برای دوران شیوع کرونا تولید می کنید، چه محصولاتی هستند؟

کاورزن اتوماتیک حرارتی کفش، تب سنج غیر تماسی که با برنده شدن در برنامه میدان برنامه میدان تعداد ۲۰ هزار دستگاه تقریبا قرارداد بسته شده و پس از دریافت استانداردها به زودی به تولید انبوه می رسد. قیمت این تب سنج ها حدود ۳ یا ۴ میلیون تومان است که ما این قیمت را تا ۶۵۰ هزار تومان در تیراژ پایین می آوریم. وسایل ضدعفونی کننده یو وی نیز از دیگر محصولاتی است که تولید می کنیم که برای ضدعفونی کردن ابزار و وسایل و محیط مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به اینکه یک شرکت دانش بنیان هستید فکر می کنید چقدر از شما حمایت می شود؟

کارمان را از مرکز کارآفرینی و مرکزرشد دانشگاه شریف آغاز کردیم و سپس به عضویت پارک علم و فناوری البرز درآمدیم. شاید اگر این مراکز نبودند افرادی مثل ما برای شروع فعالیتشان با مشکلات بسیار زیادی روبرو می شدند زیرا بسیاری اطلاعاتی را باید به دست بیاورند ودر صورتی که در کنار این مراکز و منابع اطلاعاتی نباشند این روند سخت تر طی می شود. در این مراکز مشکلات اداری که با آن ها مواجه می شویم راحت تر برطرف می شود. در ایران بروکراسی های اداری زیادی وجود دارد که همیشه به یک راه میانبر نیاز دارد و این میانبر از طریق عضویت در ارگان هایی مانند پارک علم و فناوری ممکن می شود. در کل دید بهتری نسبت به شرکت های عضو پارک علم و فناوری وجود دارد و اعتماد کامل تری نیز به دست می آید و همچنین کارهای ما بیشتر دیده می شود. نیازمند چنین محیط هایی هستیم تا بتواند بلند گوی حضور ما داخل ایران باشد.

معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری باعث پیشرفت شرکت های دانش بنیان شده است که ممیزی های سخت گیرانه دارند و این دانش بنیان بودن در تسهیل بسیاری از مشکلات موثر است

حوزه فعالیت ما که تجهیزات پزشکی است محل تلاقی خیلی تخصص هاست و بخش های مختلف رشته مکانیک، طراحی صنعتی، الکترونیک و غیره در این حرفه وجود دارد که وقتی این اطلاعات را داریم می توانیم خیلی راحت تر در حوزه های دیگر نیز فعالیت کنیم و این موضوع نیازمند این است که نسبت به ما شناخت وجود داشته باشد. به عنوان مثال تولید تونل ضدعفونی کننده وبرخی فعالیت های دیگرمان شاید از لحاظ تکنولوژی یک دهم کارهای تخصصی دیگرمان نباشد ولی نیاز کشور است و به عنوان شرکت دانش بنیان، پارک علم و فناوری به شناخته تر شدن بیشتر مان کمک می کند و ما نیز از آن به بعد با ارائه خدمات خوب و با کیفیت می توانیم به افزایش تولید مان کمک کنیم. خیلی از شرکت ها ممکن است به دلیل نداشتن اطلاعات از نبود حمایت ناراضی باشند اما اتفاق خوبی که افتاده این است که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری باعث پیشرفت شرکت های دانش بنیان شده است که ممیزی های سخت گیرانه دارند و این دانش بنیان بودن در تسهیل بسیاری از مشکلات موثر است و از طرفی حمایت های مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد. کمک هزینه شرکت در نمایشگاه مدیکا آلمان، تسهیل در تهیه مواد اولیه وارداتی ، کمک هزینه تبلیغات و طراحی به دلیل فعالیت خوب شرکت از جمله حمایت هایی بوده که ما توانسته ایم دریافت کنیم.

حمایت های پارک علم و فناوری البرز از شما به چه صورت است؟

از طرفی عضویت در پارک علم و فناوری به دلیل بازدید های دوره ای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باعث می شود بهتر در جریان مشکلاتمان قرار بگیرند و بهتر مورد حمایت قرار دهند. رئیس پارک علم و فناوری البرز نیز حمایت های مستقیمی را از شرکت های دانش بنیان ارائه می دهند و حتی شماره شخصی خود را در اختیار شرکت ها قرار داده اند. اطلاع رسانی های پارک در مورد شرکت های پارک بسیار خوب است و این موضوع به ما کمک می کند و باعث افزایش مشتریان و تماس های ما می شود. این ها ویژگی هایی هستند که می تواند یک شرکت را از حالت مرده به حالت فعال تبدیل کند.

شیما عبداله خانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار