برای بالا بردن امنیت شبکه وای فای استفاده از رمز عبور قوی است به این صورت که حداقل از ۸ کاراکتر و ترکیبی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک انگلیسی استفاده شده باشد.
کد خبر: ۸۴۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰ 18 April 2020

 به گزارش تابناک تبریز، هرچقدر گستردگی استفاده از تکنولوژی بیشتر می‌شود بحث آسیب شناسی و امنیت کاربران نیز در کنار آن اهمیتی دوچندان می‌یابد.

بطور کلی وایرلس به شبکه‌ای ارتباطی گفته می‌شود که برای انتقال سیگنال بین دو سیستم به جای سیم و کابل از امواج رادیویی، مادون قرمز و یا امواج ماکروویو استفاده می‌کند. وای فای نیز زیرمجموعه وایرلس است که برای ارتباط با شبکه اینترنت به صورت بی‌سیم به کار می‌رود و همین امر باعث محبوبیت بسیار زیاد آن شده است.

امروزه تأثیر تکنولوژی در زندگی روزمره مان غیرقابل انکار به نظر می‌رسد. بخصوص، فناوری وای فای که در سال‌های اخیر به شدت گسترش یافته است و شما براحتی می‌توانید در خانه، محل کار، دانشگاه، بانک‌ها و... کارکرد این تکنولوژی را مشاهده کنید.

حال بیایید تصور کنیم شخصی به اشکال مختلف به شبکه وای فای شما نفوذ کند، می‌خواهیم بدانیم این نفوذ چه پیامدهایی برای شما دارد؟ شاید عمومی‌ترین پاسخ از سوی کاربران این است که مصرف حجم اینترنت نه تنها هزینه مالی را به ما تحمیل می‌کند بلکه باعث کند شدن سرعت اینترنت نیز می‌شود.

دقت شود که این فکر می‌تواند خوش بینانه‌ترین پیش بینی تلقی گردد. بهتر است آن روی دیگر سکه را مرور کنیم اگر این شخص با استفاده از اینترنت شما دچار انحراف شود به عنوان مثال سایتی را هک کند یا با وای فای شما کلاهبرداری اینترنتی انجام دهد اولین مظنونی که سر و کارش با پلیس خواهد بود شما خواهید بود.

این موضوع را مد نظر داشته باشید که در صورت نفوذ هکرها، وب سایت‌هایی که شما بازدید می‌کنید، تمام پیشینه سایت‌هایی که بازدید کردید، اطلاعات ذخیره شده در مرورگر، رمزهای شبکه‌های اجتماعی و حساب‌های بانکی تان براحتی قابل دسترس خواهند بود. ازسوی دیگر نفوذگرها شرایطی را بوجود می‌آورند که شما با وارد کردن آدرس سایت مورد نظر وارد سایت دیگر یا سایتی مشابه شوید و با وارد کردن اطلاعات شخصی، مورد سوءاستفاده قرار گیرید.

اولین نکته برای بالا بردن امنیت شبکه وای فای استفاده از رمز عبور قوی است به این صورت که حداقل از ۸ کاراکتر و ترکیبی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک انگلیسی استفاده شده باشد. حتماً به خاطر داشته باشید که هرگز از نام، نام خانوادگی، سال تولد و شماره شناسنامه استفاده نکنید، چون به راحتی قابل حدس خواهد بود.

دومین کاری که باید انجام شود ایجاد یوزر و پسورد جدید در تنظمات مودم است لذا آدرس http://۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را در آدرس بار مرورگرتان اجرا کنید، دراین مرحله به جای گزینه admin که عموماً در پیشفرض تنظیمات مودم وجود دارد همانند مرحله قبل از نام و رمز عبور قوی برای username و password استفاده شود.

سومین نکته در امنیت شبکه، مخفی کردن نام وای فای و یا SSID در تنظیمات مودم است. گفتنی است که برای متصل شدن به مودم باید نام و رمزعبور وای فای را همزمان وارد کنید که عموماً نام وای فای برای افراد ناشناس براحتی قابل دسترس است. اما اگر نام وای فای را در تنظیمات مودم مخفی کنیم کار نفوذگر سخت‌تر خواهد شد، زیرا از منظر آن‌ها شما دو رمز عبور دارید که یکی شرط لازم و دیگری شرط کافی برای ورود به شبکه وای فای می‌باشد.

چهارمین مورد استفاده از MAC address برای مجوز استفاده از مودم توسط دستگاه‌های خاص می‌باشد. شاید بخواهید بدانید که مک آدرس چیست؟ مک آدرس نشانی عددی است که به صورت سخت‌افزاری در کارت شبکه در کارخانه حک شده و برای هر دستگاهی اختصاصی است. به طور مثال: موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی مک آدرس کاملاً منحصر به فرد دارد و فقط برای دستگاه شماست حال اگر شما در تنظیمات مودم فقط مک آدرس موبایل تان را تعریف کنید هیچ دستگاهی بجز موبایل تان نمی‌تواند به مودم متصل شود؛ لذا با یک جست و جوی ساده می‌توانید مک آدرس دستگاه تان را پیدا کنید تا فقط دستگاه‌هایی که مورد نظر شماست به مودم متصل شوند.

به نظر می‌رسد با رعایت اصول چهارگانه فوق تقریباً صد درصد راه‌های نفوذ را می‌بندید. به عبارتی اجرای موارد ساده امنیتی خیلی راحت‌تر از آن است که قربانی سوء استفاده‌های دیگران شویم و یا پول، وقت و انرژی مان را صرف اثبات بی گناهی مان کنیم. امیدوارم با پیامدهای سهل انگاری دراین زمینه آشنا شده باشید و برای امنیت بیشتر شبکه وای فای خودتان هرچه سریع‌تر دست به کار شوید.روزنامه ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار