تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
شکی نیست که تخصص عدل هاشمی در حوزه های اجرایی و تعریف و پیگیری پروژه قابل قیاس با سید محمد موحد نیست اما قابلیت ها و تجربه موحد در حوزه های سیاسی و لابیگری هم از ظرفیت هایی است که عدل هاشمی به نسبت ظرفیت کمتری از آن را دارد و نباید نادیده گرفته شود.
کد خبر: ۸۳۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹ 17 April 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با پایان انتخابات و مشخص شدن منتخبین مجلس یازدهم ، انتظار در سطح عمومی جامعه این است که رقابت ها و جنگ و جدل های معمول زمان تبلیغات کنار گذاشته شود و از ظرفیت همه سیاسیون و نخبگان در هر طیف و گروهی برای موفقیت در توسعه منطقه و کشور استفاده شود.
یکی از حوزه های انتخاباتی که همواره تنش ها در آن بیش از سایر نقاط کشور است ، حوزه چهار شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده است که در دور اخیر هم با یک رقابت پر چالش بین دو رفیق قدیمی و رقیب سال های اخیر همراه بود.
انتخابات با همه تلخی ها و شیرینی های آن به پایان رسید و سید محمد موحد توانست با اختلافی معنادار رقیب خود را پشت سر بگذارد و آماده ورود به مجلس یازدهم شود. در این بین انتظاراتی از نماینده منتخب وجود دارد که بخشی از این انتظارات مربوط به ادامه عملکرد موفق نماینده قبل در همراهی و همکاری با کارگزاران دولت در تعریف یا پیشرفت برخی پروژه های زیربنایی است.
یکی از عملکردهای خوب و قابل قبول عدل هاشمی مربوط به یکی از شعارهای انتخاباتی وی در انتخابات دور دهم است.
ریلی برای حرکت موحد / فسفات چرام در راه بی بازگشت
 
عدل هاشمی پور در زمان تبلیغات انتخابات دور دهم مجلس ، در مورد پروژه فسفات چرام به صراحت بر نکته ای اشاره کرد که تکلیف سوء استفاده تبلیغاتی از این پروژه را برای همیشه روشن کرد. عدل هاشمی بارها در محافل عمومی و خصوصی اعلام کرده بو.د که قول می دهم تکلیف فسفات چرام را برای همیشه مشخص کنم که یا این پروژه وجود دارد و باید در مسیر اجرایی قرار گیرد و یا اینکه بر غیر اقتصادی بودن آن تاکید شود و کنار گذاشته شود و بعد از من هیچ داوطلب مجلسی سوء استفاده تبلیغاتی از آن نکند.
خوشبختانه با تلاش های قابل تقدیر نماینده مردم چرام در مجلس و هماهنگی و همکاری های خوب دولتی ها در سطح استان و کشور این پروژه وارد فاز اجرایی شده است و در شرایط کنونی برگشت از آن بسیار پرهزینه تر از ادامه آن ، هم از نظر اقتصادی هم از نظر سیاسی ! برای افرادی است که احیانا بخواهند در مسیر آن سنگ اندازی کنند.
بی شک پایان کار این پروژه به این زودی ها نخواهد بود بلکه بهره برداری مرحله ای فازهای آن بستگی مستقیم به عملکرد مسئولین دولتی در استان و کشور و پیگیری های دلسوزانه نماینده مردم منطقه در مجلس خواهد داشت.
ریلی برای حرکت موحد / فسفات چرام در راه بی بازگشت
 
پروژه فسفات چرام در چه مرحله ای است؟
یکی از موارد مهم در بحث فسفات چرام ، عیار پایین سنگ معدن آن بوده و هست که بر اثر تلاش ها و پیگیری های زیاد نهایتا احداث کارخانه هیدراته در کنار این معدن جهت جداسازی آهک موجود در سنگ معدن و بالابردن عیار فسفات آن مطرح شد و خوشبختانه عملیات اجرایی کارخانه هیدراته در مراحل خوبی است.
مطمئنا پروژه کارخانه هیدراته به عنوان یکی از فازهای پروژه اصلی فسفات چرام خواهد بود که تاکنون حدود نیمی از مرحله پیشرفت را طی کرده است.
 معاون هماهنگی و اقتصادی استان، اشتغال در نظر گرفته شده برای کارخانه آهک هیدراته چرام در مرحله اول را ۱۲۰ نفر عنوان کرد و گفت: با راه اندازی کارخانه‌های عیارسازی، فرآوری و صنایع وابسته میزان اشتغالزایی مستقیم چند برابر افزایش می‌یابد.
حشمت الله صمیمی دوست افزود: به منظور تسریع در روند طرح معدن فسفات در شهرستان چرام نیز عمده مطالعات معدنی در استان، بر اجرا و عملیاتی شدن این طرح متمرکز شده است.
وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای اولیه این طرح اختصاص داده شده است افزود: با برنامه ریزی‌ها و کارشناسی‌های انجام شده، معدن فسفات چرام به مرور توسعه می‌یابد و زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان این منطقه فراهم می شود.
معاون هماهنگی و اقتصادی استاندار با اشاره به موانع و مشکلات پیش روی این طرح بر همکاری و حمایت نماینده مردم شهرستان های چهار گانه ، ادارات و نهاد‌های این شهرستان و به خصوص همکاری های خوب وزارت صنعت و معدن در مراحل مختلف، به ویژه مراحل آغازین تاکید و اضافه کرد : پس از اجرای مرحله اول طرح، که مربوط به بخش آهکی و تولید آهک هیدراته است در مرحله‌های بعدی طرح معدن فسفات را عملیاتی خواهیم کرد.
فرماندار شهرستان چرام هم با اشاره به اینکه بخش معدن به دلیل ظرفیت و ذخیره فراوان می‌تواند نقش مهمی در توسعه و ایجاد اشتغال این شهرستان ایفا کند گفت: ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۵/۸ تا ۹ درصد است که با بهره برداری اولیه از آن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت برای هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.
هادی فتاحی اصل افزود: حمایت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در معدن فسفات شهرستان چرام، از اولویت‌های کاری مسئولان در این شهرستان است.
ریلی برای حرکت موحد / فسفات چرام در راه بی بازگشت
 
ریلی برای حرکت موحد
عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز که تا سال ۱۳۷۲ به طول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی این طرح، شروع شد. در دوره های مختلف از سال 72 تا ابتدای دوره نمایندگی عدل هاشمی این پروژه فراز و فرودهایی داشت .
ضمن اینکه نباید تلاش های نمایندگان ادوار گذشته برای پیگیری این پروژه را نادیده گرفت اما جهش واقعی در عملیات اجرایی این پروژه در دو سه سال اخیر رخ داد که این پروژه را در راه بی بازگشتی قرار داده است.
هر چند باید پیشرفت و شروع به کار چنین پروژه هایی را در واقع عملکرد دولت دانست اما نمی توان تخصص و میزان اثرگذاری نمایندگان در قانع کردن یا در حالتی بدبینانه مجبور کردن دولتی ها به تسریع در روند اجرایی این پروژه را نادیده گرفت.
شکی نیست که تخصص عدل هاشمی در حوزه های اجرایی و تعریف و پیگیری پروژه قابل قیاس با سید محمد موحد نیست اما قابلیت ها و تجربه موحد در حوزه های سیاسی و لابیگری هم از ظرفیت هایی است که عدل هاشمی به نسبت ظرفیت کمتری از آن را دارد و نباید نادیده گرفته شود.
اکنون به نظر می رسد ، در دوره یازدهم مجلس موحد در برخی پروژه ها مانند فسفات چرام باید بر ریلی که با تلاش های خوب عدل هاشمی پور گذاشته شده است حرکت کند و در ادامه کار از ظرفیت ها و تخصص عدل هاشمی پور به صورت مشاوره گرفتن استفاده کند ضمن اینکه عدل هاشمی پور هم همانگونه که پس از پذیرش شکست و تبریک به موحد اعلام کرده بود همچنان پیگیر پروژه های شهرستان خواهم بود ، تجربیات خود را در اختیار سید محمد موحد قرار دهد . 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
موحد شاید حدود سه ماه مجلس باشد ... ای بسا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار