اسناد منتشره از سوی فیفا اگر چه نشان میداد کی روش بیش از ۱۰ درصد پاداش گرفته است، اما اصل ماجرا به گونه‌ای دیگر است.
کد خبر: ۸۳۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵ 14 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: در روز های اخیر سندی درباره پرداخت پاداش تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه منتشر شد که طبق آن ابهام‌های زیادی درباره میزان دریافتی کارلوس کی روش و دستیارانش به وجود آمد.

در بخشی از این سند آمده است که در تاریخ ۳۱ آگوست ۲۰۱۸ و یک ماه (۳۰ جولای ۲۰۱۸) پس از اختصاص ۸ میلیون دلار از سوی فیفا به حساب فی ما بین با فدراسیون فوتبال ایران، مبلغ یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۵۲ دلار به صورت پاداش به کارلوس کی روش پرداخت شده است. این درحالی است که طبق قرارداد فدراسیون فوتبال با سرمربی پرتغالی اسبق تیم ملی در صورت صعود ملی پوشان کشورمان به جام جهانی باید ۱۰ درصد از این پاداش به کی روش تعلق می‌گرفت.

کی روش از اتهام دریافت پاداش اضافه تبرئه می شود

در واقع با دریافت ۹۱۷ هزار دلار بیشتر از مبلغی که باید طبق قرارداد از صعود تیم ملی به جام جهانی پرداخت می‌شد (۸۰۰ هزار دلار) باید گفت طبق این سند، حدود ۲۰ درصد از جایزه تیم ملی به کی روش در قالب پاداش تعلق گرفته، اما نکته‌ای که در این میان مغفول مانده این است که سرمربی فعلی تیم ملی کلمبیا، هیچ پاداش اضافه‌ای نگرفته است.

واقعیت ماجرای اتهام به کی روش و فدراسیون تاج در مورد پاداش ها/ کارلوس تبرئه شد!

۳۱ تیر ۹۷ و ۲۶ روز پس از دیدار ایران با پرتغال که با تساوی یک بر یک به اتمام رسید تا شاگردان کی روش فرصت صعودی تاریخی به مراحل حذفی جام جهانی را از دست بدهند، مهدی تاج، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در جریان صحبت هایش درباره آخرین وضعیت تمدید قرارداد کی روش برای جام ملت‌های آسیا گفت: ما مدت‌ها است پولی به کی روش پرداخت نکرده ایم و از ابتدای سال ۹۷ هم که هیچ پولی به حساب او واریز نشده است.

نکته مهم همین جا است که نخستین مبلغ واریز شده به حساب کی روش در حوالی رقابت‌های جام جهانی و پس از آن ۴۲ روز پس از مصاحبه تاج بوده است.

واقعیت ماجرا از زبان خزانه دار فدراسیون فوتبال

علی سلیمانی، خزانه دار فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره این موضوع می‌گوید: ما برخلاف تعهدات و قراردادمان پولی به کی روش نداده ایم و کل مطالبات او برای جام جهانی هم از طریق پاداش‌های تیم ملی در جام جهانی پرداخت شد. در آن زمان از فیفا درخواست کردیم، جدا از ۸۰۰ هزار دلاری که باید برای پاداش صعود به جام جهانی به کی روش می‌دادیم، حدود ۹۰۰ هزار دلار هم برای بخشی از ۹ ماه حقوق عقب مانده او که پرداخت نشده بود، به کی روش بدهد که فیفا هم پس از کسر وجهی، این مبالغ را با هم در تاریخ ۳۱ آگوست به حساب او واریز کرد (یک میلیون و ۶۱۷ هزار دلار)

او درباره سایر واریزی‌های فیفا به حساب کی روش اظهار داشت: سایر مطالبات کی روش هم در قالب سه واریزی دیگر و مجموعا ۵۶۵ هزار و ۹۶۶ یورو (۶۶۰ هزار و ۷۶۶ دلار) از همین پاداش ها پرداخت شد.

سلیمانی درباره مبلغ تخصیص یافته به حساب اعضای کادرفنی و فیلیپ سانتوس، مدیر رسانه پرتغالی تیم ملی در این سند گفت: ما قرارداد این ۹ نفر را برای فیفا ارسال کردیم و فیفا هم طبق فعالیت آن‌ها در تیم ملی، حدود ۱۶۰ هزار یورو (۱۸۶ هزار و ۵۲ دلار) به دستیاران، مترجم و مدیر رسانه کی روش پرداخت کرد. در حقیت ما از ۶ ماه قبل جام جهانی به این مربیان بدهکار بودیم که از همین طریق پول شان را دادیم.

ابهامی که فیفا در نامه منتشره به وجود آورد

این صحبت‌های خزانه دار فدراسیون فوتبال بخشی از ابهام‌ها و دلیل واریز مبلغ ۲ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۷۰ دلار واریزی به حساب کی روش و دستیارانش را که ۲۵ درصد کل پاداش صعود به جام جهانی است را روشن می‌کند. در سال‌های اخیر بحث مبلغ قرارداد کی روش نکته مهمی بوده، اما اینگونه به نظر می‌آید که این مبلغ حدود ۲ میلیون یورو بوده است. مدیران فدراسیون فوتبال در ماه‌های قبل و پیش از اینکه بحث مبلغ قرارداد مارک ویلموتس رسانه‌ای شود، بار‌ها اعلام کردند که مبلغ قرارداد ۲ سرمربی قبلی تیم ملی تا حد زیادی با هم برابر است و حال که مشخص شده مبلغ قرارداد سال اول سرمربی بلژیکی و دستیارانش ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو بوده است، می‌توان به این نتیجه رسید که قرارداد شخص کی روش هم همان حدود ۲ میلیون یورو بوده است.

کفاشیان پاداش ۱۰ درصدی را تایید کرد

البته این ۲ میلیون یورو با مبلغ مندرج در دومین قرارداد کی روش و فدراسیون فوتبال، همخوانی ندارد. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در زمان عقد این قرارداد در گفت‌وگو با خبرنگار ما ابتدا درباره مبلغی که باید از پاداش جام جهانی به کی روش پرداخت می‌شد، گفت: ۱۰ درصد از پاداش جام جهانی، طبق قرارداد کی روش باید به این مربی تعلق می‌گرفت. من از دلیل اصلی پرداخت چنین مبلغی به کی روش و دستیارانش بی اطلاع هستم، اما احتمال می‌دهم به جز آن ۱۰ درصد، سایر مبالغ به دلیل بدهی فدراسیون به آن‌ها و برای مطالبات شان پرداخت شده است. حتی پس از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، بخشی از مبلغ قرارداد کی روش را از همین پاداش گرفتیم و به او پرداخت کردیم، اما پاداشی که باید به کی روش می‌دادیم، همان ۱۰ درصد بود.

پول کی روش از طلب ایران در فیفا پرداخت شد

او افزود: اوایل حضور کی روش در ایران از فیفا درخواست کردیم بخشی از مبلغی که از این نهاد طلب داریم به او  بدهد که ابتدا قبول نمی‌کرد. در همان زمان برانکو ایوانکوویچ که از فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده بود، توانست از همین محل پولش را بگیرد. با وجود اینکه ما چنین موضوعی را قبول نداشتیم، اما در ادامه از فیفا خواستیم حالا که پول برانکو را از طلب فدراسیون داده است، پول کی روش را هم پرداخت کند که در نهایت هم قبول کرد.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: من از روند واریز پول به حساب کی روش پس از پایان جام جهانی 2018 بی اطلاع هستم و اکنون نمی‌دانم ماجرای ۱۰ یا ۲۰ درصد پاداش چیست.

تناقض در  مبلغ قرارداد  کی روش از یورو به دلار 

کفاشیان درباره مبلغ دومین قرارداد کی روش با فدراسیون فوتبال بیان کرد: قرارداد چهار سال اول کی روش، سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود، اما برای چهار سال دوم با او قراردادی به ارزش سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو امضاء کردیم. در قرارداد دوم هم آورده بودیم ۱۰ درصد پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی متعلق به کی روش است. من نمی‌دانم آیا فدراسیون مبلغ قرارداد کی روش را اضافه کرده یا قرار بوده است پاداش دیگری به او پرداخت کند. در واقع باید ۸۰۰ هزار دلار از پاداش صعود به جام جهانی روسیه به کی روش پرداخت می‌شد.

همچنین امروز (سه شنبه)

کی روش با انتشار متنی در اینستاگرام به این موضوع واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

کارلوس کی روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران نوشت:

«۱- بعد سپری کردن ۸ سال از زندگی خود در تیم ملی، اجازه دهید این هواداران ایرانی باشند که ارزیابی و تقدیر خود را از خدمات، تعهد، صداقت، وفاداری و دستاورد‌های من به فوتبال ایران را انجام دهند. بالاتر از آن‌ها فقط خدا می‌تواند در مورد اعمال و تصمیمات من قضاوت کند.

۲- تمام افرادی که من افتخار و امتیاز این را داشتم که با آن‌ها همکاری کنم، مخصوصا اعضای کادر و بازیکنانم، منبع الهام من بودند. همچنین هواداران فوتبال ایران انگیزه من بودند. بدون همه آن‌ها، موفقیت و دستیابی به همه دستاورد‌ها و ایجاد میراثی که ما در طول آن روز‌های باشکوه طلایی به همراهی یکدیگر خلق کردیم، ممکن نبود.

۳- مراتب قدردانی و تشکر خود را به تک تک آن‌ها بابت فداکاری، شایستگی، اخلاق کار، صداقت و وفاداری به موفقیت تیم ملی اعلام می‌کنم. من معتقدم هواداران ایرانی مثل همیشه به اعضای کادر من، بازیکنان من و در کل همه ما کاملاً اعتماد دارند و در مورد اخلاق مداری، حرفه‌ای گری، صداقت و شخصیت ما هیچ شکی نیست.

در این لحظه که انسان‌ها به دنبال سلامتی، انسجام و اتحاد، تحمل درد مشترک و دوستی بیشتر هستند، این ویروس‌های انسانی (افرادی که اسناد پرداخت پاداش جام جهانی را منتشر کردند) از این فرصت استفاده می‌کنند تا حمله و فضا را آلوده کنند، بدون هیچ احترام و هیچ احساسی برای کسانی که متحمل رنج و مبارزه برای ادامه زندگی خویش هستند.

در زمان مناسب که اولویت‌های زندگی، به سلامتی و همبستگی اختصاص نمی‌یابد رو در رو در باره این موضوع صحبت می‌کنیم. البته به درستی اولویت‌های اصلی و دغدغه مردم ایران سلامتی و همبستگی است. من این فرصت را خواهم داشت تا ماسک‌های حاشیه سازان را با توجه به این توهین‌ها و ادعا‌ها پایین بیاورم.

من می‌خواهم یکبار دیگر مطلبی را یادآوری کنم که مدتی قبل از جام جهانی روسیه مطرح کردم: هرگز در فوتبال ایران افراد با منابع اندک این مقدار موفقیت کسب نکردند. متحد در کنار هم و با فداکاری‌های بی شمار، تنها برای سرافرازی تیم ملی.»

سلامت بمانید، خانه بمانید.

هرگز در تاریخ بشر، با تنها بودن و در منزل ماندن، ما نتوانستیم این مقدار به یکدیگر کمک کنیم.

دوست‌دار همگی شما

کارلوس کی روش»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار