رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی از جولان کرونا در بازار خودرو می‌گوید
سعید موتمنی در مورد پیش بینی خود از بازار خودرو در دوران پساکرونا گفت: واقعیت این است که بازار خودرو به مانند هر بازار دیگری، به عرضه و تقاضا و نیز نوسانات قیمت ارز وابسته است. هم اکنون تقاضا بسیار کم است، اگر عرضه در هفته‌های گذشته افزایش یافته باشد، می‌توان گفت که قیمت‌ها روند کاهشی را طی خواهند کرد.
کد خبر: ۸۳۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲ 13 April 2020

در سال ۱۳۹۸ بازار خودرو دو نیمه بسیار متفاوت را تجربه نمود. نیمه اول سال ۱۳۹۸ قیمت خودرو با عرضه‌های مناسب خودروسازان و ثبات قیمت دلار، تقریباً با یک ثبات نسبی همراه بود، اما با آغاز نیمه دوم سال ۱۳۹۸ قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت و برخی از کارشناسان عرضه کم خودرو و افزایش قیمت دلار را عاملی برای رشد قیمت خودرو‌ها عنوان کردند.

به گزارش «تابناک اقتصادی» شرایط در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ برای بازار خودرو به گونه‌ای رقم خورد که قیمت پراید از ۷۰ میلیون تومان گذشت و هرج و مرج قیمتی بر بازار خودرو حاکم شد. با ورود قوه قضائیه و تذکرات رئیس این قوه به مسئولین در این رابطه، در بهمن ماه ۱۳۹۸ از تب و تاب بازار خودرو کاسته شد و قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفتند.

از اواخر بهمن ماه با شیوع ویروس کرونا معاملات بازار خودرو رفته رفته کاهش یافت و در اسفندماه این معاملات به دلیل کاهش رفت و آمد‌ها و در نتیجه کاهش تقاضا ـ به گفته سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران ـ به صفر رسید!

موتمنی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در اسفندماه سال گذشته اعلام کرد همکاران وی در شرایط شیوع ویروس کرونا، تنها در حال مشاوره دادن به متقاضیان تلفنی هستند.

به هر صورت، با آغاز روز‌های کاری سال ۱۳۹۹ امید آن بود که نمایشگاه‌های خودرو باز شوند و رونق به بازار خودرو بازگردد، اما به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا اعلام شد که همچنان باید فعالیت برخی کسب وکار‌ها از جمله نمایشگاه‌های خودرو متوقف باشد.

این روز‌ها با بسته بودن نمایشگاه‌های خودرو، بازار معاملات خودرو در فضای مجازی و به صورت آنلاین و اینترنتی رونق گرفته است. این در شرایطی است که همان گونه که عنوان شد از یک سو نمایشگاه‌های خودرو همچنان بسته است و مشخص نیست که این معاملات آنلاین بر اساس چه قیمتی انجام می‌شود و از سوی دیگر بسیاری از متقاضیان که اقدام به خرید می‌کنند نمی‌دانند که چقدر این معاملات آنلاین معتبر است و به اصطلاح کلاهبرداری نیست. همچنین این پرسش نیز هم اکنون برای بسیاری از متقاضیان مطرح است که در دوران پسا کرونا قیمت خودرو‌ها چگونه خواهد شد؟

خبرنگار تابناک اقتصادی برای پاسخ به پرسش های مطرح در زمینه بازار خودرو، مصاحبه ای با سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو داشته است.

نمایشگاه های خودرو تا سی ام فروردین تعطیل است/ معاملات خودرو به تقریبا صفر است

موتمنی در پاسخ به این پرسش که وضعیت خرید و فروش خودرو در این روز‌ها چگونه است، گفت: در حال حاضر بازار خودرو تعطیل است و اعلام کرده اند که نمایشگاه‌های خودرو نیز تا سی ام فروردین ماه سال جاری تعطیل باشد. در نتیجه با تعطیل بودن نمایشگاه‌های خودرو، به آن صورت معاملاتی انجام نمی‌شود و تقریباً معاملات صفر به صفر رسیده است. البته احتمال دارد که عده‌ای ناآشنا با بازار خودرو، با این تحلیل که قیمت ارز افزایش یافته است، پس قیمت‌ها در بازار خودرو هم افزایش خواهد یافت، هم اکنون خرید کنند، اما باید گفت: به طور کلی هم اکنون تقاضا برای خرید خودرو بسیار کم است و با شیوع ویروس کرونا، افراد آشنا با بازار خودرو، شرایط را برای خرید خودرو مناسب نمی‌بینند.

پیشنهادی برای خریداران خودرو به صورت آنلاین

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو افزود: به فرض اگر معامله‌ای هم انجام شود، با توجه به بسته بودن مراکز تعویض پلاک، اگر خودروی معامله شده مشکل توقیف پلاک یا حقوقی داشته باشد، خریدار می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟ مجبور است تا زمان باز شدن این مراکز صبر کند. بهتر است قبل از تعویض پلاک، تسویه مالی انجام نشود، چون همان گونه که عرض کردم ممکن است خودرو معامله شده مشکل حقوقی داشته باشد. این‌ها مواردی است که خریداران خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشند.

تاثیرگذاری ویروس کرونا بر کسب و کار نمایشگاه داران خودرو

سعید موتمنی در مورد وضعیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ هم گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم شرکت سایپا دو سه روز پیش شروع به کار کرده و خودرو‌هایی را نیز فاکتور کرده است.

وی ادامه داد: به هر صورت باید منتظر باشیم تا نمایشگاه‌های خودرو نیز بازگشایی شود تا آنگاه نظر بهتری در این مورد داشته باشیم. این کارشناس بازار خودرو افزود: شیوع ویروس کرونا بر زندگی مردم و همه اصناف به خصوص صنف نمایشگاه داران خودرو بسیار تاثیر گذاشته است.

قیمت خودرو به عرضه و تقاضا بستگی دارد

رئیس نمایشگاه داران خودرو در مورد پیش بینی خود از بازار خودرو در دوران پساکرونا گفت: واقعیت این است که بازار خودرو به مانند هر بازار دیگری بستگی به عرضه و تقاضا دارد. همچنین به نوسانات قیمت ارز نیز وابسته است. هم اکنون همان گونه که عرض کردم تقاضا بسیار کم است، اگر عرضه در هفته‌های گذشته افزایش یافته باشد در نتیجه قیمت‌ها فرو خواهد ریخت. از سوی دیگر، اگر عرضه محدودیت داشته باشد با مشکل افزایش قیمت و فاصله بسیار قیمت خودرو‌ها در کارخانه و بازار مواجه خواهیم بود.

خرید خودرو به صورت آنلاین از افراد شناسنامه دار انجام شود

موتمنی در مورد خرید و فروش‌های آنلاین خودرو که در این روز‌ها رونق پیدا کرده است هم گفت: من پیشنهاد می‌کنم که اگر کسی قصد خرید خودرو به صورت آنلاین را دارد، از افرادی خودرو خریداری کند که شناسنامه دار باشند. یعنی طرف فروشنده دارای نمایشگاه و پروانه کسبی باشد. وی در توضیح اینکه در حال حاضر که بازار بسته است و معاملات خودرو در نمایشگاه به صفر رسیده است، قیمت خودرو در خرید و فروش‌های آنلاین چگونه تعیین می‌شود، گفت: این قیمت‌هایی که می‌دهند به دلیل آن که نمایشگاه‌ها بسته است و معاملاتی انجام نمی‌شود، هیچ پایه مشخصی ندارد.

قیمت خودرو‌ها باید همان قیمت‌های ۲۴ اسفند ۹۸ باشد

البته باید جهت آگاهی خریداران عرض کنم که قیمت خودرو‌ها باید همان قیمت‌های ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۸ باشد. وی در مورد آخرین قیمت خودرو‌ها گفت: به عنوان نمونه در گروه سایپا، قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۶۰.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ سفید به ۵۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ سفید ۶۲.۵ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ به ۶۳ میلیون تومان، تیبا رینگ فولادی ۶۶ میلیون تومان، تیبا رینگ آلومینیومی ۶۹ میلیون تومان، تیبا ۲ سفید ۷۳.۵ میلیون تومان، ساینا ساده ۷۳ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای به ۸۶ میلیون تومان رسیده است.

همچنین در گروه خودروسازی ایران خودرو قیمت هر دستگاه سمند LX به ۹۷ میلیون تومان، سمند سورن به ۱۲۷ میلیون تومان، دنا تیپ ۱ به ۱۳۸ میلیون تومان، دنا پلاس تیپ ۱ به ۱۶۴ میلیون تومان، پژو GLX دوگانه سوز به ۱۱۴ میلیون تومان، پژو پارس به ۱۱۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده به ۹۶ میلیون تومان رسیده است.

شایان ذکر است که قیمت دیگر خودروها در تصاویر زیر موجود است.

نمایشگاه های خودرو تا 30 فروردین تعطیل است/ معاملات خودرو تقریبا صفر است/ خریدهای آنلاین خودرو از افراد شناسنامه دار انجام شود/ قیمت خودروها همان قیمت 24 اسفند 98 است

نمایشگاه های خودرو تا 30 فروردین تعطیل است/ معاملات خودرو تقریبا صفر است/ خریدهای آنلاین خودرو از افراد شناسنامه دار انجام شود/ قیمت خودروها همان قیمت 24 اسفند 98 است

نمایشگاه های خودرو تا 30 فروردین تعطیل است/ معاملات خودرو تقریبا صفر است/ خریدهای آنلاین خودرو از افراد شناسنامه دار انجام شود/ قیمت خودروها همان قیمت 24 اسفند 98 است

نمایشگاه های خودرو تا 30 فروردین تعطیل است/ معاملات خودرو تقریبا صفر است/ خریدهای آنلاین خودرو از افراد شناسنامه دار انجام شود/ قیمت خودروها همان قیمت 24 اسفند 98 است

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار