دکتر یعقوب محمدی‌فر با تأکید بر اینکه لازمه جهش تولید این است که سیستم موجود را مورد بازآرایی قرار دهیم و با بازنگری در اجزای آن بتوانیم از توان دانشگاه بیشتر استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: در بسیاری از عرصه‌ها مسئله تداخل منجر به عدم نائل آمدن اهداف مشخص شده می‌شود بنابراین دانشگاه بوعلی سینا با کارگروه‌های کارشناسی و با کمیته‌های استانی و حتی ملی خود در تحقق این اهداف گام‌های لازم را برمی‌دارد.
کد خبر: ۸۳۸۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸ 12 April 2020
رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: امیدواریم پروژه دانشکده شیمی با توجه به آغاز بکار پیمانکار تأسیساتی در آینده نزدیک، شاهد افتتاح اولیه آن در هفته دولت و اواخر تابستان سالجاری باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدی‌فر با تاکید بر اینکه کمبود‌های بسیاری در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، اعلام کرد: چندین سال است که به طرز بایسته و شایسته‌ای به تجهیزات پژوهشی و آموزشی موجود در دانشگاه‌ها پرداخته نشده بنابراین دانشگاه موجودیتی است که در گام اول باید موجودیت خود را حفظ کند و در گام‌های بعدی این موجودیت را به ثبات برساند تا بتواند خود را کنار جامعه قرار دهد و همه این مسائل از دل مسئولیت پذیری دانشگاه تراوش می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود سه سال گذشته در زیرساخت‌های دانشگاه کار‌های خوبی صورت گرفت که در غیر این صورت در شرایط فعلی توان انجام کار‌های روزانه خود را نیز نداشتیم، یادآور شد: ضعف‌هایی وجود دارد که باید جبران شود تا بتوانیم ظرفیت‌ها را بالا ببریم همچنین در تلاش هستیم تجهیزات مورد نیاز در بحث زیرساخت دانشگاه را تکمیل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه چند سالیست که بودجه‌های عمرانی دانشگاه با مشکلاتی مواجه است، افزود: این بودجه‌ها در سال‌های ۹۲ تا ۹۳ با وقفه‌هایی مواجه شد که بعد از آن همه پیمانکاران پروژه‌های عمرانی در سطح دانشگاه‌های کشور را با توجه به نوع بودجه‌ها که به صورت اوراقی در سررسید‌های چند ساله بودند را نیز با مشکل روبرو کرد که با وجود همه این مشکلات پروژه‌های عمرانی دانشگاه بوعلی سینا روبه پیشرفت هستند.

محمدی فر با بیان اینکه وقتی از پروژه صحبت می‌کنیم باید به تمام ابعاد آن نیز دقت لازم صورت بگیرد، اظهار کرد: در حال حاضر سه پروژه دانشکده شیمی، فاز دوم دانشکده مهندسی و سالن آمفی تئاتر و کتابخانه در دانشگاه در دست اقدام است؛ امیدواریم پروژه دانشکده شیمی با توجه به آغاز بکار پیمانکار تأسیساتی در آینده نزدیک، شاهد افتتاح اولیه آن در هفته دولت و اواخر تابستان سالجاری باشیم، اما انتقال کامل دانشکده شیمی به ساختمان جدید چند سالی به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: فاز دوم دانشکده مهندسی نیز با توجه به تغییراتی که در آن ایجاد کردیم و قسمتی از بخش IT و برج فناوری به این قسمت انتقال یافت، منجر به کُند شدن روند پروژه شد که امیدواریم این پروژه نیز در هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه بعد از پروژه دانشکده شیمی تمام توان بودجه‌ای دانشگاه به سمت پروژه آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی خواهد رفت، گفت: پروژه کتابخانه مرکزی و آمفی تئاتر با ۵۰ درصد پیشرفت نیازمند تزریق بودجه از طرف دولت است که این پروژه به مدت چهار سال در دو فاز به طول می‌انجامد همچنین سال گذشته یک خوابگاه پسرانه و دخترانه و ساختمان D۸ وارد بودجه شد که این پروژه‌ها نیز در مراحل پایانی فاز صفر قرار دارد.

محمدی‌فر با اشاره به پروژه‌های معروف به تخت جمشید در دانشگاه تأکید کرد: سال گذشته طرحی را به وزارت علوم تحویل دادیم که یکی از پروژه‌ها به آزمایشگاه مرکزی در دو طبقه تبدیل شود و دیگری احتمالاً به ساخت ساختمان D۸ اختصاص خواهد یافت و در مرحله فاز صفر و مطالعاتی به سر می‌برند که در عین مطالبه گری، نیازمند روحیه‌ای امیدوارانه است

وی درباره اینکه دانشگاه چه اقداماتی را می‌تواند در جهت گسترش و توسعه علم و در نتیجه توسعه کارآفرینی انجام دهد؟ اظهار کرد: مرکز رشد و مراکز شتابی را در این زمینه وارد عرصه کردیم که باید درنظر داشته باشیم اینکه دانشگاه شغل ایجاد کند کار درستی نیست چراکه در دنیای امروز وظیفه دانشگاه تربیت انسان‌هایی است که در اشتغال پذیری توانمند و دارای تفکر اشتغال باشند بنابراین دانشگاه یک مرکز عملی چند وجهی با وجوه مختلف در کارکرد‌های بسیاری است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در ادامه در باب شعار سال با عنوان «جهش تولید»، با اشاره به اینکه مباحث مطرح شده در ۱۵ سال اخیر توسط مقام معظم رهبری بیشتر دارای مضامین اقتصادی بوده است، تأکید کرد: به منظور قدرتمند شدن در زمینه اقتصادی باید برنامه ریزی‌های جدی و بهتری را اتخاذ کنیم و رشد ایجاد شده متناسب در همه حیطه‌ها باشد تا بتوانیم به اکثر مؤلفه‌های جهش اقتصادی دست یابیم.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی سرمایه دانشگاه به حساب می‌آید، ادامه داد: کارکنان دانشگاه به ویژه اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سرمایه‌های دانشگاه به حساب می‌آیند که می‌توانند با ورود در عرصه جهش تولید با کمک خود بسته‌های علمی مورد نیاز را تدوین کنند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه وزارت علوم به عنوان متولی و محور اصلی آموزش در کشور قرار دارد، گفت: دانشگاه‌ها در آن سازوکاری که در ارتباط با وزارت علوم است، می‌توانند برنامه‌ها و حرکات خود را منسجم و هماهنگ کنند تا در راستای این حرکت ملی اقدامات خود را انجام دهند بنابراین با وجود آزادی عمل در سطح وزارتخانه و دولت می‌توان به میزان مورد نظر در تخصص و دانش دانشگاه‌ها در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و بخش‌هایی که به کسب و کار مربوط می‌شود، دست یافت.

محمدی‌فر توجه به سیستم در امر جهش تولید را مهم تلقی کرد و افزود: دانشگاه در قسمتی از این سیستم قرار می‌گیرد و می‌تواند به سایر بخش‌های سیستم کمک کند، اما دانشگاه به جایگاهی مشخص در یک سیستم متعادل نرسیده است بنابراین دانشگاه‌ها در بسیاری از برنامه ریزی‌های کلان منطقه‌ای با توجه به خواست خود به بازی گرفته نمی‌شوند که از دلایل آن نواقص احتمالی قوانین موجود است که می‌طلبد زیرساخت‌های لازم در قسمت‌های مورد نیاز ساخته شود تا دانشگاه نیز بتواند به صورت قدرتمند وارد عرصه شده و از پتانسل موجود استفاده کند.

وی با تأکید بر اینکه لازمه جهش تولید این است که سیستم موجود را مورد بازآرایی قرار دهیم و با بازنگری در اجزای آن بتوانیم از توان دانشگاه بیشتر استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: در بسیاری از عرصه‌ها مسئله تداخل منجر به عدم نائل آمدن اهداف مشخص شده می‌شود بنابراین دانشگاه بوعلی سینا با کارگروه‌های کارشناسی و با کمیته‌های استانی و حتی ملی خود در تحقق این اهداف گام‌های لازم را برمی‌دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار