درست مثل همین اتفاقی که در شهرستانهای مختلف استان ایلام به وقوع پیوست ؛ از یک سو رییس پلیس راه  استان موضوع صدور مجوز تردد از سوی فرمانداری ها برای دارندگان وسایل نقلیه را مطرح کرد ،موضوعی که در روز جمعه وتعطیلی ضمن سردرگم نمودن مردم وفرستادن آنها دنبال نخود سیاه! عملا به لوث شدن وشل نمودن پیچ  ومهره های یک طرح مهم شبه قرنطینه ای منجر شد .
کد خبر: ۸۳۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰ 03 April 2020

تابناک ایلام ::طرح فاصله گذاری اجتماعی که از روز دوازدهم فروردین در راستای قطع زنجیره ابتلا به ویروس کرونادر سراسر کشور عملیاتی شد  ،جدی ترین اقدامی بود که درطول مدت ظهور وبروز این ویروس در کشور به مرحله اجرا در آمد . طرحی نزدیک به قرنطینه که از همان روزهای ابتدایی انتشار اخبار کرونا ،بخش قابل توجهی از مردم ،رسانه ها وکارشناسان حوزه بهداشت خواستار اجرای آن در استانهای متعدد شدند.

نکته قابل توجهی که در طول این مدت در رفتار شهروندان ایرانی نمود داشته است ،نوع مواجهه مردم با این بحران بود ،بخشی که مخاطرات این ویروس را جدی گرفته وبا تمکین به پروتکل ها ،در راستای حفظ سلامت خود وهمنوعانشان حتی بدون اجرای محدودیت رفت آمد ،خود را قرنطینه نمودند.

اما در این بین رفتار پر خطر بخشی را شاهد بودیم که بی توجه به توصیه ها ،تعطیلات کرونایی را فرصتی برای گشت وگذار قلمداد کرده و در خلاء نبود محدودیت های قانونی ،آزادانه به شهرهای مختلف رفت وآمد وعامل اصلی انتقال و انتشار ویروس در سایر مناطق کشور شدند .

با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی وابلاغ محدودیت ها در تردد بین استانی مخصوصا در روز سیزده بدر شاهد کاهش چشمگیر تردد در جاده ها بودیم ،اما بازهم در این بین بخش معدود بی مسئولیت جامعه ،از هر ترفندی برای عبور از موانع ومحدودیت های قانونی فروگذار نشده وحتی با ایجاد درگیری فیزیکی و شکستن موانع، خود ودیگران را در معرض خطر قرار دادند.

در کنار مسئولیت پذیری ورفتار متمدنانه قاطبه مردم ایران ،اجرای طرح جریمه پانصد هزارتومانی وتوقیف خودورهای متخلف مهمترین عامل بازدارنده برای قطع ترددها به حساب می آید ،طرحی موثر که به خوبی توانست بخش بی مسئولیت جامعه را مهار و انان را لااقل برای 24ساعت در خانه هایشان میخکوب کند .

دراین بین نباید از این نکته مهم غافل شد که متاسفانه تجربه نشان داده است که عمر بیشتر طرح های مهم کشور کوتاه است و خیلی زودتر از آنچه که تصور می شود خزان آنها فرا می رسد یا به تعبیری عامیانه" بادها زود می خوابند!همه کسانی که  در دستگاههای دولتی ،حاکمیتی و نظامی خدمت کرده اند،قطعا تایید خواهند کرد که بخشنامه های جمهوری اسلامی چند ساعته هستند!

چرا که هنوز در سرنوشت ویروس کرونا اتفاقی نیافتاده که مامورین کنترل واجرای طرح های محدودیتی استانها خیلی زود یا پست ها را رها کرده ،یا با بی تفاوتی از کنار این طرح عبور کرده یا اینکه بدلیل نبود وحدت رویه ،انسجام وهماهنگی بین بخشی ،هرکدام ساز خودشان را می زنند وهمین امر باعث لوث شدن موضوع شده و نتیجه هم آن می شود که جاده ها سرشار از خودروها و تحرکات مخاطره آمیز افراد بی مسئولیت می شود!

درست مثل همین اتفاقی که در شهرستانهای مختلف استان ایلام به وقوع پیوست ؛ از یک سو رییس پلیس راه  استان موضوع صدور مجوز تردد از سوی فرمانداری ها برای دارندگان وسایل نقلیه را مطرح کرد ،موضوعی که در روز جمعه وتعطیلی ضمن سردرگم نمودن مردم وفرستادن آنها دنبال نخود سیاه! عملا به لوث شدن وشل نمودن پیچ  ومهره های یک طرح مهم شبه قرنطینه ای منجر شد .

درحالیکه  فرماندار ایلام در گفتگو با همین رسانه ؛ با رد هرگونه طرحی درراستای صدور برگه تردد برای متقاضیان ،آن را مغایر با طرح های محدود سازی هم استانی ها بمنظور قطع زنجیره ابتلای کرونا عنوان کرد ،ضمن اینکه گراوند در خصوص مشکل تردد شاغلین غیر بومی شهرستانها عنوان کرد که آنان می توانند با ارایه مستندات قانونی از پستهای بازرسی عبور کنند.

همه این بگومگوها در حالی بود  که اصلا در خروجی های اصلی استان هیچ مانعی برای ورود یا خروج وسایل نقلیه وجود نداشت ، نگارنده این مطلب با نمره خودرو شهرستان ایلام بمنظور شرکت در جلسه رسانه ها با امام جمعه محترم ایلام بدون هیچ مانعی از شهرستان چرداول خارج و در بازگشت نیز بدون هیچ محدودیتی از شهر ایلام خارج شد .

نتیجه بی توجهی به محدودیت اعمال شده این بود که حاشیه جاده اصلی ایلام به سرابله مملو از خودروهایی بود که سرنشینان آنها به رغم موانع فیزیکی موجود در ورودی تفرجگاهها ،خودروها را در پشت موانع رها کرده وخود در تفریگاههای مسیر اطراق نموده بودند ،موضوعی که با طرح های محدود سازی ابلاغ شده در تضاد وتباین است .

بنابراین ضرورت دارد مسئولین محترم استان ،ستاد مقابله با کرونا ودستگاههای نظارتی وانتظامی در مواجهه با چنین موضوعی ،قدری منسجم تر وجدی تر ورود کنند،بدیهی است بی تفاوتی وسهل انگاری در اجرای این طرح باعث تشدید ابتلای این ویروس و به درازا کشیدن تعطیلات وهدر رفت منابع مهم استان وکشور وخسران در تمامی حوزه ها خواهد شد. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار