یک متخصص بیماری‌های عفونی:
یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: صابون در ۲۰ ثانیه و الکل در هشت دقیقه ویروس‌ را می‌کشد و پس از پاشیدن الکل به دست‌ها باید هشت دقیقه صبر کرد.
کد خبر: ۸۳۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲ 31 March 2020

دکتر مهدی حق‌ دوست در گفت‌وگوی تلویزیونی در شبکه سهند با بیان این مطلب، اظهار کرد: بیشتر افراد بلافاصله پس از اسپری کردن الکل و محلول‌های ضد عفونی کننده بر روی دست‌هایشان، شروع به خوردن غذا یا دست زدن به وسیله‌هایشان می‌کنند، در حالیکه برای از بین رفتن ویروس با الکل، هشت دقیقه زمان لازم است.

وی، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که صابون، شوینده قوی‌تری بوده و تمامی ویروس‌ها و چربی اطرافشان را از بین می‌برد، اما در استفاده از الکل، ۱۰ درصد ویروس باقی می‌ماند. وایتکس نیز طی ۴۰ ثانیه ویروس‌ها را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی ضد عفونی کننده‌هایی که به منظور مبارزه با کرونا استفاده می‌شوند، باید پایه الکلی و اتانولی ۷۰ درصد داشته باشند، اظهار کرد: در صورت دسترسی نداشتن به مواد ضد عفونی کننده، بهترین ماده برای استفاده وایتکس است.

این متخصص بیماری‌های عفونی، اضافه کرد: با افزودن یک چهارم وایتکس به سه لیتر آب، می‌توان کف منازل، کریدور و سطوح مختلف و حتی کف کفش‌ها را ضدعفونی کرد و قدرت ضدعفونی کنندگی وایتکس از الکل بیشتر است.

وی با اشاره به عمر ماندگاری ویروس کرونای جدید بر روی سطوح مختلف، اظهار کرد: عمر ماندگاری ویروس بر روی کاغذ، سه ساعت و بر روی استیل حدود ۱۵ روز و بر روی لباس‌ها یک روز است، اما باید همه جا را آلوده در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه پوشیدن دستکش باعث به اشتباه افتادن فرد و اطمینان از تمیز بودن دست‌ها می‌شود، اضافه کرد: برخی افراد به ویژه کارمندان، دستکش به دست، دست‌هایشان را به همه جا و هر وسیله‌ای مثل خودکار و موبایل می‌زنند و استفاده از دستکش در این صورت فایده‌ای ندارد.

وی، گفت: استفاده از ماسک فیلتردار برای کادر درمان و داخل بیمارستان توصیه می‌شود و ماسک ساده برای استفاده در بیرون و مکان‌های پرتجمع مانند نانوایی‌ها مناسب است.

حق دوست، متذکر شد: اگر فردی مبتلا بوده و سرفه و عطسه می‌کند هم باید از ماسک ساده استفاده بکند.

وی، با بیان اینکه ماسک‌های پارچه‌ای که در منازل دوخته می‌شوند، قدرت حفاظتی چندانی ندارند، اظهار کرد: این ماسک‌ها فقط برای اینکه ترشحات فرد بیمار در محیط پخش نشود، مناسب بوده و ماسکی که شسته شود، مفید نیست، ماسک باید پارچه‌ای یک بار مصرف باشد و بعد از استفاده دور انداخته شود.

وی، اضافه کرد: استفاده از ماسک فیلتردار در بیرون از منزل لازم نیست، در مجموع باید دقت شود که هنگام درآوردن ماسک از تماس با قسمت داخلی آن خودداری کنند و ماسک را داخل کیسه بیندازند.

حق دوست بر ضرورت حفظ فاصله ۱.۵ متری به هنگام مراجعه به اماکنی مانند فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها و ادارات تاکید کرد.

وی، گفت: نظافت شخصی باید با جدیت رعایت شود و بهتر است دست نشسته را به طرف صورت نبریم و هر چیزی را بعد از خرید و قبل از استفاده بشوریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :