یکی از ضرورت‌های مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار آن در شهرها و روستاها ضدعفونی کردن مستمر معابر عمومی و خیابان‌ها است که این روزها پیشگامان مقابله با این بیماری شهرداری‌ها، سازمان‌های آتش‌نشانی، سپاه پاسداران و بسیج مردمی هستند که همواره در کنار مردم تا شکست این ویروس می‌مانند.
کد خبر: ۸۳۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰ 10 March 2020

در پی گسترس شیوع بیماری کرونا ویروس در مازندران شهرداری‌ها برای مقابله و پیشگیری از این بیماری در سطح شهر و روستاها اقدام به ضد عفونی کردن معابر، مکان‌های پر تردد و حتی سطح روستاها کرده‌اند.

این طرح با همکاری نیروهای خدمات شهری در سطح استان مازندران در رفت و روب و جمع آوری زباله معابر، فضای سبز و پارک‌ها، جلوگیری از سد معابر عمومی، اکیپ رفع نواقص، تاسیسات و دیگر نیروها به منظور پاکسازی، زیباسازی شهر، رفع موانع و با برنامه‌ریزی منسجم و تمامی امکانات، تجهیزات و نیروهای شهرداری‌ها اجرا می‌شود.

اجرای گندزدایی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در سطح شهر ساری

علی دومیری کلایی رئیس خدمات آتش نشانی و ایمنی شهرستان ساری در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اقدامات انجام شده در خصوص گندزدایی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در سطح شهر توسط این سازمان اظهار کرد: با توجه به دستور وزارت بهداشت ۴ لیتر وایتکس را در ۹۶ لیتر آب مخلوط کردیم و در سطح شهر، میادین پمپ بنزین‌ها، شیرخوارگاه، زندان و همچنین بازارچه و پاساژها سمپاشی کردیم.

وی از سیزدهمین مرحله سم‌پاشی در ساری خبر داد و تصریح کرد: اولویت برای سمپاشی اقدام در مکان‌های پرتردد شهر می‌باشد و از ساعت ۳ صبح تا ۶ صبح هر روز اقدام به سم پاشی و گندزدایی در سطح شهر می‌کنیم.

رئیس خدمات آتش نشانی و ایمنی شهرستان ساری با اشاره به اینکه با توجه به افزایش شیوع بیماری سم‌پاشی‌ها در دو مرحله در روز انجام می شود، خاطرنشان کرد: تاکنون بطور میانگین ۱۳۰ هزار لیتر از این مایع مصرف شده است.

دومیری کلایی گفت: این کار در وظیفه ما نیست اما چون عظم ملی را می‌طلبد و همه ارگان‌ها پای کار آمدند باید در راستای کنترل ویروس همکاری کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ماشین‌های آب‌پاش آتش نشانی حجم خروجی آب زیادی را خارج می‌کرد ما از دستگاه سمپاش پیشرفته استفاده کردیم که مواد ضد عفونی کننده را به اندازه استاندارد در تمام نقاط شهر پخش کنیم و از هدر رفت آب وماده ضد عفونی کننده هم جلوگیری شود.

رئیس خدمات آتش نشانی و ایمنی شهرستان ساری با تاکید بر اینکه در ساعات خلوت شب ضدعفونی را انجام می دهیم از مردم خواست ماشین ها را در مسیر قرار نگیرند تا کار را راحت‌تر کند.

دومیری کلایی افزود: ما به روستاهای جدید الحاقی که شامل ۱۰ روستا به شهرستان ساری اضافه شدند و به نقاط پرتردد روستاها هم رفته و اقدام به سمت پاشی و گندزدایی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که لازم باشد این اقدام از طرف سازمان آتش نشانی انجام می‌شود.

رئیس خدمات آتش نشانی و ایمنی شهرستان ساری در پاسخ به شایعه در فضای مجازی مبنی بر اینکه سم دورانت در آسمان شهر پخش خواهد شد، خاطرنشان کرد: این‌ها شایع است و به جزء مخلوط آب و وایتکس دستورالعمل دیگری از وزارت بهداشت نداریم.

بیش از ۵۰ اماکن عمومی در بابل ضد عفونی شد

مازیار حسنی مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی بابل در گفت‌وگو با ایسنا از ضد عفونی کردن بیش از ۵۰ اماکن عمومی در این شهر خبر داد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۴ هزار لیتر محلول پاشی در سطح شهر بابل برای ضد عفونی شدن این شهر انجام شد، اظهار کرد: تقریبا ۶ خودرو آتش‌نشانی هر کدام با ظرفیت ۴ هزار لیتر به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

وی افزود: بیش از ۵۰ دستگاه پمپاژ موتوری دوشی که در مجموع ۱۰۰۰ لیتر بوده است در اماکن خاص مثل عابر بانک، جاهای فاقد دسترسی به اتومبیل، نهادها، ادارات، موسسات خیریه مثل بهزیستی و غیره محلول پاشی انجام شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بابل گفت: بیش از ۳۰ بار توسط خودروهای آتش‌نشانی در سطح شهر برای ضدعفونی کردن شهر اطلاع رسانی کردیم و مضاف بر اینکه این اقدام در حال انجام است و امشب هم محلول پاشی در سطح شهر ادامه دارد.

حسنی خاطرنشان کرد: ۱۰۷ نیروی آتش نشان برای این امر پای کار هستند و به مردم خدمات رسانی می‌کنند.

کمبود اقلام بهداشتی مشکل غرب استان در ضد عفونی عمومی شهرها

جمشید زیتونی رییس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رامسر در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضد عفونی کردن معابر شهری گفت: ضدعفونی تمامی معابر شهر رامسر هر شب از ساعت ۱۰ آغاز شده و تا ۵ صبح به طول می‌انجامد که در این راستا هم از ماشین‌های آتشنشانی و هم از خودروهای خدمات شهری برای عملیات ضدعفونی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ۴۰ لیتر وایتکس ۱۵ درصد در مخزن آب خودروی آتش نشانی ۶ هزار لیتری اضافه می شود و بوسیله موتورهای سمپاشی که بر روی خودروها نصب شده عملیات ضد عفونی با نازل های مه پاش و جت پاش صورت می‌گیرد.

وی میزان مصرف مواد استفاده شده در هر بار عملیات ضدعفونی را بیش از ۵۰ هزار لیتر دانست و تاکید کرد: محوطه بیمارستان‌، ایستگاه های سوختگیری خودروها، معابر بزرگ شهری و تمامی محله های شهر رامسر بصورت مکرر گندزدایی شده و ضدعفونی می شود.

رییس آتش‌نشانی و خدمات شهری رامسر از همیاری و مساعدت مردم با مجموعه خدمات ایمنی و شهری رامسر و نیز همراهی جمعی از خیرین در تهیه اقلام بهداشتی یاد کرد و گفت: مردم رامسر با ماندن در خانه های خود کمک بزرگی به ایمن نگه داشتن شهر می‌کنند، ضمن اینکه برخی گروه های مردمی خودجوش و هیئت های مذهبی به مدد آتشنشانی آمده و کار ضدعفونی منازل شهری و روستایی را انجام می‌دهند.

زیتونی با بیان اینکه ماشین‌های آتشنشانی رامسر در مبدا ورودی گیلان مستقر بوده و از آنجا تمامی خودروهای بومی وارد شده به شهر را مورد ضدعفونی قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: تنها مشکلی که مجموعه آتشنشانی و خدمات ایمنی با آن مواجه است کمبود اقلام بهداشتی فردی برای پرسنل نظیر ماسک، دستکش و الکل بوده که به سختی و با قیمت گزاف تهیه می‌شود.

عملیات ضد عفونی با خودروهای آتشنشانی و خدمات شهری شهرداری در تنکابن

کیوان محمدی سرپرست اداره آتش‌نشانی تنکابن در گفت‌وگو با ایسنا درباره مواد مصرفی ضدعفونی کننده اظهار کرد: آهک، محلول ضدعفونی صنعتی "آب‌ذروجرم" موسوم به GPS یا گلوتارآلدئید، آب ژاول و پودر ویروس کش محلول در آب همکسول از موادی است که برای مراحل ضدعفونی معابر و محلات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات ضدعفونی با خودروهای آتشنشانی و خدمات شهری شهرداری تنکابن صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این عملیات هر شب از ساعت ۱۲ آغاز شده و تا ساعت ۴ صبح ادامه پیدا می‌کند که در هر عملیات بیش از ۳۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده مصرف می‌شود.

سرپرست اداره آتش‌نشانی تنکابن از ضدعفونی محوطه بیمارستان‌ها در دو نوبت صبح و عصر خبر داد و تاکید کرد: پمپ بنزین‌ها و ادوات سوختگیری در جایگاه‌ها، هفته‌ای دو مرتبه ضد عفونی شده و همچنین تاکسی‌ها و صندلی ایستگاهای مسافر در دستور ضد عفونی هر روزه قرار دارد.

محمدی افزود: برای انجام ضد عفونی برای تاکسی‌ها، برخی ادارات، اورژانس بیمارستان و سایر مناطقی که بوسیله خودرو امکان تردد وجود ندارد، پرسنل آتش‌نشانی با مراجعه حضوری بوسیله کوله‌های سمپاش وظیفه ضدعفونی را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی به شهروندان و توصیه به ماندن آنان در خانه توسط خودروهای اتشنشانی در محلات انجام می‌شود از همکاری مردم خوب با واحد آتشنشانی یاد کرد و افزود: مشکل عمده ما تهیه اقلام بهداشتی برای پرسنل واحد ایمنی و آتش‌نشانی است.

وی از کمبود اقلامی نظیر ماسک، دستکش، الکل و ژل ضدعفونی کننده سخن گفت و تاکید کرد: امکان استفاده از اقلام بهداشتی برای تک تک افراد امکانپذیر نیست و تنها پرسنل بخش ضدعفونی می‌توانند تجهیزات کامل در اختیار داشته باشند که در این راستا نیاز به حمایت بیشتر وجود دارد.

ضد عفونی شهر رویان همچنان ادامه دارد

محمدهادی رحمتی رییس آتش‌نشانی شهرداری رویان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آتش نشانی شهرداری رویان حدود دو هفته گذشته به دنبال شیوع ویروس کرونا ضدعفونی و گندزدایی را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: در ابتدا نقاط پر تردد شهر مانند بانک‌ها ،فروشگاه‌های بزرگ، سنترها و جایگاه سوخت مورد هدف بود اما پس از به وجود آمدن وضعیت بحرانی کل شهر رویان در دستور کار قرار گرفت.

رییس آتش‌نشانی شهرداری رویان خاطرنشان کرد: همکاران آتش نشانی در چند شیفت کاری کوچه و پس کوچه‌های شهر را ضد عفونی و گند زدایی می‌کنند.

رحمتی گفت: عملیات معمولا در دونوبت از ۸ صبح الی ۳ بعدازظهرو پس از ریکاوری همچنین از ۸ شب الی ۱ بامداد به نوبت همه خیابان‌ها و محله‌های شهری مورد ضد عفونی قرار گرفته می‌شود و تا بازگشت به حالت عادی این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه گندزدایی و ضد عفونی کردن روستاها به عهده دهیاری و شورای محلات است، افزود: آتش‌نشانی شهرداری رویان با در اختیار گذاشتن آهک به روستاها ودهیاری های همجوار عزم خود را برای هرچه زودتر ریشه کن شدن این بیماری جزم کرده و همچنین محلول ضدعفونی را هم با آوردن سم‌پاش رایگان در اختیارهمشهریان و اهالی روستاها قرار می‌دهد.

رییس آتش نشانی شهرداری رویان گفت: آموزش ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار قرار گرفت و همچنین تعدادی دستکش و مواد ضد عفونی کننده به صورت رایگان از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر رویان به رانندگان تاکسی اهداشد.

رحمتی یادآورشد: هشدارهایی مانند در خانه بمانید، تردد کمتر در شهر، رعایت نظافت شخصی چون شستشوی دست‌ها نیز به صورت مداوم از سوی آتش‌نشانی و ستاد مدیریت بحران اعلام می‌شود.

گزارش از خبرنگاران ایسنا مازندران

برچسب ها: مازندران ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار