استاندار گیلان خبر داد؛
تابناک / استاندار گیلان با بیان اینکه گیلانیان مردمانی مهمان نواز هستند ولی به واسطه شیوع بیماری کرونا در سراسر استان از هم اکنون و در ایام نوروز هم هیچ مهمانی را نمی پذیریم، گفت: به منظور تسهیل دسترسی مردم، تعداد داروخانه هایی که داروهای مورد نیاز بیماران کرونا را توزیع می کنند در رشت و شهرستان ها افزایش می یابد.
کد خبر: ۸۲۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ 07 March 2020

مردم جز در موارد خیلی ضروری از منزل خارج نشوند / گیلان در ایام نوروز هم هیچ مهمانی را نمی پذیرد / ذخیره کافی ارزاق وجود دارد /  گروه‌های مرجع در مقابل شایعات روشنگری کنند 

 

گیلان در ایام نوروز هم هیچ مهمانی را نمی پذیرد / داروخانه های عرضه کننده دارو افزایش می یابند/ ضرورت توجه مردم به رعایت توصیه های بهداشتی و ماندن در منزل


تابناک / استاندار گیلان با بیان اینکه گیلانیان مردمانی مهمان نواز هستند ولی به واسطه شیوع بیماری کرونا در سراسر استان از هم اکنون و در ایام نوروز هم هیچ مهمانی را نمی پذیریم، گفت: به منظور تسهیل دسترسی مردم، تعداد داروخانه هایی که داروهای مورد نیاز بیماران کرونا را توزیع می کنند در رشت و شهرستان ها افزایش می یابد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع پنجشنبه شب در جلسه ستاد مقابله با گسترش کرونا ویروس با بیان اینکه مردم و مسئولان قدردان روحیه فداکارانه و جهادی کادر درمانی، پرستاران، پزشکان و عوامل دیگر که در راستای وظایف ذاتی و نیز اخلاقی و انسانی خود تلاش بی وقفه می کنند، هستند؛ افزود: وجود همدلی، وفاق و انسجام همه دستگاه های دولتی و غیردولتی و نیز آحاد مردم با افرادی که در صف مقدم مقابله با این بیماری هستند؛ مهمترین مولفه موثر در موفقیت مبارزه با این ویروس و شکست آن است.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی ها روند این بیماری در هفته آینده نیز افزایشی است، اظهار داشت: کادر درمانی نسبت به روزهای نخست با اشراف و انسجام بیشتر در کنار راه اندازی موفق سیستم ارجاع به مردم خدمت رسانی می کنند که باید این روحیه جهادی با قوت ادامه یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در روزهای آتی تخت های بستری بیشتری به بیماران مبتلا به ویروس کرونا اختصاص پیدا می کند، افزود: در گفت و گوی امروز با معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری، مسائل و مشکلات استان را مطرح و نیازمندی ها را اعلام کردم.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تسهیل دسترسی مردم، تعداد داروخانه هایی که داروهای مورد نیاز بیماران کرونا را توزیع می کنند در رشت و شهرستان ها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه غربالگری در ورودی ها و خروجی های گیلان با همکاری نیروی انتظامی و هلال احمر تشدید می شود، گفت: این مسئله بمعنای ممنوعیت سفر به گیلان است البته چنانچه معدود افرادی که ناگزیر به ورود به استان هستند و دارای هرگونه علائم جزئی مشکوک هم باشند؛ بی تردید دو هفته قرنطینه می شوند.

استاندار گیلان بر ضرورت تقویت تشویق هم استانی ها مبنی بر حضور در خانه از طریق رسانه ها، صدا و سیما و فضای مجازی تأکید و تصریح کرد: مردم باید به این باور برسند که حضور آنان در خانه، مهمترین مولفه در پیشگیری از گسترش و شیوع ویروس کروناست و در این راستا به طور جدی از مردم می خواهم جز در موارد اضطراری، از منزل خارج نشوند.

وی با بیان اینکه ناوگان اتوبوس رانی و تاکسی رانی از فردا در سطح استان با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت خواهند کرد، اظهار داشت: صداوسیمای مرکز گیلان که در خط مقدم اطلاع رسانی در مورد کروناست با توجه به تعطیلی مدارس، بازپخش برنامه های آموزشی مدارس را در دستور کار قرار دهد.

دکتر زارع با تأکید بر ارسال پیامک از طریق شبکه های ارتباطی به مردم پیرامون رعایت توصیه های بهداشتی و حضور در منزل ادامه داد: صدا و سیما با استفاده از برنامه های امیدبخش، نشاط آفرین و آموزشی درخصوص رعایت توصیه های بهداشتی و مراقبتی، بیش از پیش نقش آفرینی کند.

دکتر زارع گفت: گیلانیان مردمانی مهمان نواز هستند ولی به واسطه شیوع بیماری کرونا در سراسر استان، در ایام نوروز هیچ مهمانی را نمی پذیریم.

وی به اعلام اجرای طرح بسیج ملی در سه استان گیلان، اصفهان و قم توسط وزیر بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری هلال احمر، سازمان بسیج، نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اجرا می شود.

نماینده عالی دولت، بر ضرورت استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و نیز معلمان در منازل و ارتباط با والدین دانش آموزان تأکید و تصریح کرد: معلمان آموزش و پرورش به ویژه مقطع ابتدایی با استفاده از ظرفیت های موجود در فضای مجازی نسبت به انعکاس پیام های تهیه شده توسط کارگروه رسانه و فضای مجازی پیرامون مقابله با گسترش ویروس کرونا اقدام نمایند.
شایان ذکر است در این جلسه مقرر شد در صورت عدم اعلام تعطیلی روز شنبه ۱۷ اسفند توسط دولت، ادارات استان جز دستگاههای خدمات رسان و امدادی و اورژانس، امورات را به صورت دورکاری و با برنامه ریزی مدیران با کمترین حضور کارکنان خدمات رسانی انجام دهند.

 

 

همبستگی های اجتماعی برای مقابله با کرونا تقویت شود/ گروه‌های مرجع در مقابل شایعات روشنگری کنند/ محتوای امیدبخش در رسانه ها منتشر شود


استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت تولید و نشر محتوای امیدبخش در رسانه ها برای تقویت نشاط اجتماعی، از فعالان مدنی و گروه های مرجع خواست با روشنگری در مقابل شایعات، همبستگی های اجتماعی برای مقابله با بیماری کرونا را تقویت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع امروز (چهارشنبه) در نشست هم اندیشی با جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و رسانه ای استان با موضوع کرونا اظهار داشت: فعالان اجتماعی و نخبگان در همه عرصه های عمومی ، نقش مرجعیت دارند و از نظر اعتماد عمومی نقطه اتکای مردم محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا، عوامل و موضوعات مرتبط با آن نیز یک موضوع اجتماعی است، تصریح کرد: فعالان اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای هم در خط مقدم مقابله با این بیماری هستند.
وی به همکاری خوب مردم استان گیلان در مقابله و پیشگیری با ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: در این بخش موفقیت‌هایی حاصل شده که به یقین این توفیقات مرهون همراهی مردم با کادر درمان اعم از دولتی و بخش خصوصی و تلاش های بی منت افراد و گروه‌های مرجع اجتماعی بوده است.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: امروز در حساس ترین برهه‌ مسئولیت های اجتماعی قرار داریم ، از اینرو فارغ از جریانات سیاسی، نیازمند اتحاد، همدلی و همبستگی بیشتر در راستای تقویت همبستگی اجتماعی برای مقابله با این بیماری فراگیر و پیروزی هستیم .
نماینده عالی دولت در گیلان افزود: امروز مهمترین رسالت برای فعالان اجتماعی آگاهی بخشی بیشتر به مردم نسبت به مخاطرات احتمالی شیوع این ویروس است که در این بخش فعالان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، رسانه‌ای و نخبگان به عنوان گروه مرجع می‌توانند هشدارهای لازم که با حیات انسان‌ها ارتباط دارد را از طریق رسانه‌های جمعی منتقل کنند .
وی با اشاره به آمار و اطلاعات نادرست که توسط برخی افراد در شبکه های مجازی دست به دست می چرخد، یادآور شد: فعالان اجتماعی همانگونه که در انتقال هشدارهای پیشگیرانه نقش مستقیم دارند ، در قبال روشنگری علیه شایعات کذب و آمار نادرست هم مسئولیتی خطیر بر عهده دارند.
استاندار گیلان از فعالان فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی خواست در صورت مشاهده و یا شنیدن اطلاعات نادرست، قبل از موضع گیری مقامات رسمی نسبت به تنویر افکار عمومی بپردازند.
دکتر زارع با اشاره به اینکه در این برهه از زمان افراد بیش از پیش در منزل بوده و فضای مجازی را دنبال می کنند، پیشنهاد داد افرادی که توان و امکان تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی را دارند، در این بخش ورود کنند.
وی تولید محتوای امیدبخش و نمایش موفقیت های به دست آمده را موجب تقویت نشاط اجتماعی دانست و افزود: فراگیری ویروس کرونا موضوع و چالشی جهانی بوده و ایران نه اولین کشور و نه آخرین کشور در مواجه با این ویروس است.
نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: مسئولان سلامت کشور با استفاده از تجارب کشورهای دیگر ، با تمام توان در راستای رفع مشکلات پیش آمده تلاش می‌کنند .
وی با اشاره به این مطلب که در این ایام اخبار بد زودتر از اخبار خوب نشر می یابند، بیان کرد: مردم هنگامی حس اعتماد و آرامش پیدا می‌کنند که فعالان اجتماعی امید و نشاط را به جامعه تزریق کنند .
استاندار گیلان رسالت فعالان اجتماعی و مدنی و نیز رسانه ها را در این برهه زمانی ثبت ، ضبط و انتشار جلوه‌های زیبای فداکاری کادر درمان خواند و گفت: اعلام آمار بهبود یافتگان و مصاحبه با آنان می تواند موجب امید افزایی در جامعه باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان از رسانه‌های جمعی خواست کمبودها و نگرانی های احتمالی را پیش از آنکه در معرض عموم جامعه قرار دهند ،از طریق کانال‌های ارتباطی موجود با مسئولان ذیربط در اختیار آنها بگذارند تا در اسرع وقت از سوی مسئولان برطرف شود.
وی با تاکید بر این امر که گیلان می تواند از این آزمون سربلند بیرون آید، اظهار داشت: در گیلان روحیه فداکاری و ایثارگری ممتازی حاکم است و پرستاران ،پزشکان ،متخصصان ایثارگر و بنامی در حوزه سلامت خدمت رسانی می کنند.
استاندار گیلان تکریم و تشویق مدافعان حوزه سلامت و نیز انذار پیشگیرانه آحاد جامعه را از دیگر اقداماتی خواند که فعالان اجتماعی در آن می توانند نقش آفرین باشند .
وی در بخش دیگری از سخنانش خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی را از الزاماتی خواند که جامعه را از ابتلا به این بیماری در امان نگاه می دارد و افزود: لازم است مراقبتها را طی روزهای آتی تشدید و خروج از منزل تا حد ممکن به حداقل برسد.
استاندار گیلان در پایان با اشاره به مناسبت 14 اسفند روز احسان و نیکوکاری و تبریک به همه کسانی که در این عرصه خدمت می کنند ، بیان کرد: لازم است از همه ظرفیت‌های خوبی که زمینه وجود دارد ، در جهت حفظ کرامت انسانی در جامعه و تقویت آن استفاده کنیم .

 

 

 

با همکاری دستگاه قضایی، چند محتکر سودجو از کرونا در بازداشت هستند / مردم جز در موارد خیلی ضروری از منزل خارج نشوند / از هیچ مدرسه ای برای نگهداری بهبودیافتگان کرونا استفاده نمی شود / ذخیره کافی ارزاق وجود دارد

 


دکتر ارسلان زارع سه شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی مهتاب شبان که از سیمای استانی مرکز گیلان (شبکه باران) پخش شد، با تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت در حوزه بهداشت و درمان به ویژه پرستاران و پزشکان بخش های دولتی و خصوصی اظهار داشت: به یقین این افراد در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بوده اند که طی روزهای گذشته جلوه های زیبایی از ایثار و از خودگذشتگی آنان از طریق صدا و سیما و شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته شد.
وی با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا ملزومات بهداشتی و محافظت شخصی به ویژه ماسک کمیاب شد ، تصریح کرد: به سبب نیاز بازار و کمبودهایی که در این بخش به وجود آمد ، علاوه بر اقدامات ارزنده از سوی بخش های مختلف و نیز تلاش جوانان ایرانی در زمینه تولید ماسک N95 ، وزارت بهداشت نیز متولی دریافت ملزومات بهداشتی مورد نیاز از شرکت‌های تولیدی و توزیع آن با اولویت کادر درمانی شد.
دکتر زارع خاطرنشان کرد: به منظور تامین نیازمندی اقشار مختلف جامعه به ماسک و سایر اقلام بهداشتی، علاوه بر پیگیری از وزارت بهداشت ، با افزایش ظرفیت تولیدی استان و همچنین واردات محموله های بهداشتی کوشیده ایم بخشی از نیاز این حوزه را مرتفع کنیم.
استاندار گیلان با بیان اینکه تولید مواد ضدعفونی از سوی تولیدکنندگان استان در روزهای گذشته قریب به 60درصد نیاز جامعه محلی را رفع میسازد، افزود: امیدواریم طی روزهای آتی با افزایش تولید، میزان تقاضا در این بخش را نیز به تعادل برسانیم.
وی به موضوع احتکار اقلام بهداشتی در چند استان کشور از سوی سودجویان اشاره و خاطرنشان کرد: ملزومات احتکارشده، کشف و در این رابطه چند تن از متخلفان در نقاط مختلف کشور از جمله گیلان ، بازداشت شده و با آنان برخورد قانونی شد.
وی با بیان اینکه برخورد با متخلفان این بخش قاطعانه و در اسرع وقت صورت می گیرد ،گفت: سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی با سوء استفاده کنندگان و محتکران با جدیت برخورد می کند ضمن آنکه اقلام احتکار شده؛ با اولویت دانشگاه علوم پزشکی توزیع می شود.
استاندار گیلان اظهار داشت: در راستای کاهش مشکلات ناشی از بیکاری برای برخی مشاغل در جریان شیوع ویروس کرونا ، اعضای هیات دولت به دستور صریح رئیس جمهوری، موظف به تدوین و ابلاغ بسته های حمایتی شدند و تسهیلات دیگری هم در استان مصوب شد .
وی یکی از تدابیر اتخاذ شده در این رابطه را تصویب این موضوع عنوان کرد که بانک های دولتی و خصوصی، در مورد اقساط معوقه مشتریان خود تا پایان فروردین ماه سال 1399 نهایت همکاری را داشته باشند.
دکتر زارع ارائه تسهیلاتی همچون سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی را از برنامه های استان خواند و افزود: به سبب حفظ ظرفیت موجود در استان از جمله تبصره ۱۸ و سایر منابع داخلی بانک ها، مقرر شد از بخش‌های اقتصادی استان حمایت بیشتری صورت گیرد و همچنین امور مالیاتی به افرادی که در مضیقه هستند ، فشار کمتری وارد نماید.
وی تصریح کرد: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور و پیش از تایید ابتلا به این ویروس در استان ، از هشتم بهمن‌ماه جلسات مختلفی را با موضوع جلوگیری از شیوع این ویروس در استان برگزار کردیم و از هموطنان خواستیم از سفر به گیلان اجتناب کنند.
استاندار گیلان به اطلاع رسانی گسترده از شبکه‌های سراسری و رسانه های خبری مبنی بر درخواست مسئولان استانی برای سفر نکردن به گیلان اشاره و بیان کرد: طبق توصیه‌ها و پروتکل سازمان بهداشت جهانی، همه مراقبت های عمومی و شخصی باید از سوی آحاد شهروندان رعایت شود.
وی به انجام غربالگری در مبادی ورودی و خروجی استان در جهت جلوگیری از انتشار این ویروس اشاره کرد و گفت: در این راستا مکاتباتی در سطح ملی صورت گرفت و اعلام شد که اگرچه گیلانیان مردمانی مهمان نواز هستند، ولی در مقطع زمانی کنونی ، نمی توانیم پذیرای مسافران در استان باشیم.
وی کاهش میزان ورود مسافران به گیلان بر اساس گزارشات دستگاه های متولی را مورد بحث قرار داد و افزود: مسافرت های ریلی و هوایی گیلان نیز به حداقل ممکن رسیده است.
استاندار گیلان به غربالگری در فرودگاه و انجام آزمایشات ابتدایی مسافران اشاره کرد و گفت: تقسیم کار خوبی در راستای این غربالگری صورت گرفت و بر اساس مذاکرات با استاندار قزوین و همکاری ایشان، اقدامات لازم در مبادی ورودی این استان به سمت گیلان درحال انجام است.
وی به غربالگری و بررسی های پزشکی در مبادی ورودی رودبار و همچنین جاده قدیم، مسیر چابکسر و نیز مسیر اردبیل به آستارا اشاره کرد و یادآور شد: استان اردبیل هم در خروجی استان خود به سمت گیلان نظارت ها را اعمال می کند.
نماینده عالی دولت در گیلان به گرانی برخی اقلام در میادین تره بار مرکزی کشور اشاره و تصریح کرد: با تشدید نظارت‌ها و بازرسی مستمر از سوی سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه های متولی و چند شیفته کردن بازرسان ، با متخلفان این بخش با جدیت برخورد می شود.
استاندار گیلان از مردم خواست تا با هم افزایی و تعامل بیشتر در روزهای آتی که ممکن است سیر شیوع بیماری صعودی باشد؛ همکاری های لازم را داشته باشند.
دکتر زارع خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مقابله و کنترل شیوع این بیماری، انجام اقدامات خودمراقبتی و جلوگیری از حضور افراد در تجمعات است، از اینرو تدابیری در استان برای کاهش تجمعات حتی در محیط های اداری اتخاذ شد که کاهش زمان حضور کارکنان در ادارات، نهادها و بخش های خصوصی و دولتی ، دورکاری و شیفت بندی نمونه هایی از این امر است و مقرر شد تعداد کارکنان در این بخش ها تا یک سوم کاهش یابد.
استاندار گیلان بیان کرد: به سبب درخواست‌های زیادی که از جامعه کارگری وجود داشت؛ مصوب و ابلاغ کردیم که با مدیریت و برنامه ریزی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و با همکاری خانه کارگر، برای جامعه کارگری هم برنامه ریزی مستمری صورت گیرد که آنان نیز یک سوم از نیروهای خود را کاهش دهند و شیفت بندی کنند البته با در نظر داشتن اینکه به فرآیند تولید آسیب جدی وارد نشود.
وی افزود: به سبب اینکه گیلان از کانون های اصلی کشوری شیوع ویروس کروناست، نگرانی هایی در مورد افزایش شمار مبتلایان طی روزهای آینده داریم که در این خصوص در هر جلسه و در هر برنامه ای، به طور جدی از مردم خواسته ایم توصیه های بهداشتی و مراقبتی متخصصان امر را جدی گرفته و از رفت و آمد غیر ضروری خودداری کنند.
وی به شلوغی برخی معابر شهر رشت طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه عده ای موضوع گسترش این ویروس را جدی نگرفته اند.
نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: مردم درصورت مشاهده تخلف با اعلام گزارش و بیان آن به شماره های ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی، ۱۳۵ تعزیرات و ۱۲۴ صمت، بازرسان را در خصوص این تخلفات آگاه سازند.
وی به موضوع مطرح شده مبنی بر تخلیه مدارس برای استقرار بیماران کرونایی بهبودیافته اشاره و بیان کرد: این موضوع در یکی از جلسات کارشناسی مطرح شد اما مورد تایید قرار نگرفت زیرا ظرفیت های بیمارستانی به بستری شدن بیماران اختصاص یافته ضمن آنکه بالغ بر پنج هزار تخت بیمارستانی در گیلان داریم و بیمارستان های جدیدالاحداث همچون تالش و لنگرود نیز به زودی در مدار خدمت‌رسانی قرار می گیرند.
وی به قطعی آب در برخی مناطق شهر رشت و شهرستان های استان اشاره و اظهار کرد: به سبب افزایش مصرف آب از سوی خانوارها و ایجاد اختلالاتی در این حوزه ، منابع جدیدی به آب استان اضافه و تلاش‌های گسترده‌ای از سوی شرکت آب و فاضلاب انجام شد که با این رویکرد طی دو روز گذشته کمبودها برطرف شده اما در مناطقی با افت فشار مواجه هستیم که امیدواریم با مدیریت مصرف، شاهد حل این مشکل در استان باشیم.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: اگرچه به تعبیر رهبر معظم انقلاب نباید نسبت به این ویروس بزرگنمایی شود اما حتماً باید موضوع را جدی گرفت از این رو همه مسئولان نظام از جمله رهبری، رئیس جمهوری ، سران قوا و وزارت بهداشت تمام تلاش خود را به کار بستند تا با کمترین آسیب‌ این دوره سپری شود.
دکتر زارع در خاتمه سخنانش با یادآوری دوران دفاع مقدس و جهاد برای دفاع از کیان میهن اسلامی گفت: از مردم می خواهم همچون سال های دفاع مقدس و مقاومت جانانه آنان در مقابل دشمن، امروز هم به کادر درمان و سایر خدمتگزاران خود کمک کنند تا از این شرایط دشوار عبور کنیم.


 

منبع: تابناک
برچسب ها: استاندار گیلان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار