استان البرز در ۴۰ کیلومتری تهران قرار گرفته است. این استان با قدمتی شایان ذکر دارای اماکن دیدنی تاریخی بسیار است.
کد خبر: ۸۲۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 03 March 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، بیش از صد مکان ثبت شده فقط در خود کرج متمرکز شده است. در اطراف کرج مانند ساوجبلاغ، طالقان و… نیز اماکنی ثبت و ضبط شده اند. همچنین آب و هوای مطلوب کرج در کنار چشم اندازهای طبیعی این منطقه، استان البرز را به مکانی مناسب برای گردشگران به ویژه تهرانی‌ها تبدیل کرده است.در ادامه به معرفی ۴ اثر تاریخی این استان می پردازیم.

کاخ شهرستانک

معرف آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان البرز/کاخ شهرستانک، کاخ سلیمانیه، قلعه دختر کلاک،امامزاده طاهر

جایی در میان کوه‌ها، در دهستان «آسارا» از توابع شهر کرج در استان البرز، روستای زیبایی به نام «شهرستانک» واقع شده است. شهرستانک که در شمال شرق شهر کرج و حدود ۵۵ کیلومتری آن قرار دارد، جمعیتی حدود هزار نفر دارد. روستای شهرستانک در یک دره زیبا قرار گرفته و دارای طبیعتی سرسبز و دل‌انگیز و همچنین آب و هوایی مطبوع در تابستان و سرد در زمستان است. این روستای زیبا مقصد محبوبی برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای نیز به‌شمار می‌رود. کوه‌نوردان بسیاری نیز در مسیر برگشت خود از قله توچال به این روستا می‌آیند. اما شهرستانک علاوه بر طبیعت دل‌ربایش، به دلیل دارا بودن یک کاخ تاریخی نیز شهرت دارد. این کاخ «کاخ ناصری شهرستانک» یا به اختصار «کاخ شهرستانک» نام دارد و از دوره قاجار به جا مانده است.

کاخ سلیمانیه

 

معرف آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان البرز/کاخ شهرستانک، کاخ سلیمانیه، قلعه دختر کلاک،امامزاده طاهرکاخ سلیمانیه به دستور فتحعلی شاه قاجار و به مناسبت تولد فرزند سی وچهارم وی سلیمان میرزا و توسط محمدحسین خان نام الدوله ملقب به صدر اصفهانی و به عنوان کاخ ییلاقی و به گفته ی برخی در سال ۱۲۲۷ ه.ق مصادف با ۱۸۱۱ م و ۱۱۷۲ ه.ش در آبادی کرج بنا نهاده شد.بناهای متعددی با نام های پرطمطراقی چون ساختمان های فراش آباد، کلاه فرنگی و عمارت های کلاه گلشن و درقرمز و باغ های فردوس و شاه و انگوری در اطراف کاخ سلیمانیه ساخته شده بودند که امروزه متاسفانه اثری از آنها یافت نمی شود.امروز از آن همه بناها و کاخ های مجلل تنها این بنا باقی است. اهمیت کاخ سلیمانیه به جهت دو نقاشی دیوار های تالار اصلی آن است که توسط عبدالله خان نقاشباشی یکی از هنرمندان اوایل دوره ی قاجار کشیده شده است.

قلعه دختر کلاک

معرف آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان البرز/کاخ شهرستانک، کاخ سلیمانیه، قلعه دختر کلاک،امامزاده طاهر

قلعه دختر کلاک در سه کيلومتری شرق کرج قرار دارد. بالاي کوه قلعه اسفنديار که در شرق روستاي کلاک واقع شده ، باقيمانده ديوارهاي قلعه اي به چشم مي خورد که کاملا ويران شده و پلان و نقشه آن غيرقابل تشخيص است. قلعه دختر کلاک درخط الراس کوه واقع شده و از بالاي آن، محدوده کرج، گرمدره و غرب تهران کاملا ديده مي شود. به احتمال زياد قلعه دختر کلاک، جزو پايگاه هاي ديده باني بوده و با قلعه هاي شاه دزد، ري زمين، تنگ گسيل و شهرستانک ارتباط داشته است.سفال هاي پراکنده در بالا و اطراف قلعه ، شباهت زيادي به سفال هاي سلجوقي- ايلخاني دارد و مي توان آن را با قلعه هاي اين دوره در ارتباط دانست.

امامزاده طاهر

معرف آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان البرز/کاخ شهرستانک، کاخ سلیمانیه، قلعه دختر کلاک،امامزاده طاهر

امامزاده طاهر نام امامزاده‌ای است در نزدیکی شهر کرج که به خاطر گورستان همجوار آن که مدفن بسیاری از هنرمندان و روشنفکران است مشهور است.این مکان در مسیر اتوبان کرج-قزوین بعد از پل مهرشهر واقع است. بخشی از بنای امامزاده طاهر متعلق به دوره صفويه و بخش ديگر آن مربوط به دوره معاصر است . مساحت اراضی آستان امامزاده طاهر بالغ بر شش هکتار است که در آن ساختمان حرم، صحن مطهر، پارک و فضای سبز، پارک کودک، پارکینگ خودرو، قبرستان و بلوار شمالی با آبنمایی زیبا احداث شده است. ساختمان قدیم بقعه به علت فرسودگی بنا و انفکاک دیوارها در سال ۷۴ تخریب و ساختمان جدید با طرحی زیبا و درمساحت ۱۴۰۰ مترمربع بنا گردیده که دارای یک گنبد، دو شبستان زنانه و مردانه، دو رواق شمالی و جنوبی، دو گلدسته و یک ایوان الحاقی زیبا است . ضریح مطهر در سال ۷۹ که به شکل سنتی ساخته شده نصب گردید. پارک و فضای بازی کودکان به مساحت شش هزار متر مربع در ضلع جنوبی حرم نمایی زیبا به آن بقعه بخشیده است . امامزاده طاهر گنبد بلند و نوساز و زیبایی دارد که مربوط به صحن و سرای امامزاده طاهر است. تاسیسات و بناهای قبلی امامزاده که کاملا تخریب شده بود توسط اداره اوقاف نوسازی شده است. امامزاده طاهر در محوطه بسیار وسیعی واقع شده و حیاط آن یکی از گورستان‌های پرجنب و جوش شهرستان کرج است که آوازه آن به واسطه شخصیت هایی است که در آن به خاک سپرده شده اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار