حال اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان در یک عقب نشینی کاملا آشکار وخودشیرینی محرز ،پس از سالها ممنوعیتی که خودشان نقطه آغازین آن بوده اند ،مجوز گازکشی این روستا را صادر کرده اند ،صدور این مجوز غیر قانونی حامل سه پیام است ؛اول اینکه حفاری جای جای این روستای تاریخی ،یعنی آشکار سازی ، تارج وغارت دفینه های موجود در این شهر تاریخی ،دوم صدور مجوز کانال کشی به معنای تخریب آثار وابنیه تاریخی موجود در مسیر گازکشی ولوله گذاری !
کد خبر: ۸۲۶۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ 25 February 2020

تابناک ایلام ::شهر تاریخی سیروان مربوط به دوره ساسانیان – دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که در  روستای سرابکلان شهرستان سیروان  واقع شده است .این اثر  مهم تاریخی در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این شهر تاریخی ومهم  در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت ماسبذان از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل‌ها، راه‌ها، محوطه‌ها، قلعه‌های فراوان و سکونت‌گاههای باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است.

 امروزه در ویرانه‌های این شهر می‌توان کیفیت شهرسازی و ذوق معماری عصر ساسانی را مشاهده کرد و روستای فعلی سرابکلان روی بناهای متعدد و مختلف باقی مانده از این شهر تاریخی ساخته شده است.در وسط روستا مجموعه اتاق‌های به هم پیوسته‌ای به صورت یک تل بزرگ دیده می‌شود که بر فراز آن پی اتاق های منظم مربع شکل طبقات بالایی ساختمان مشخص و معلوم است.

اما طبقه یا طبقات پایین که به عنوان انبار و کاهدان مورد استفاده اهالی قرار می گرفت، هنوز سالم و پابرجا باقی مانده است.به دلیل قرار داشتن این شهر در حریم تاریخی و ممنوعیت حفاری در آن تاکنون اجازه داده نشده بود که کار گاز رسانی در آن انجام گیرد.

این همه توصیف از یک شهر بزرگ تاریخی که می تواند به سایتی جهانی و گردشگر پذیر تبدیل شود ،مقدمه مطلب ما نیست ،بلکه توصیفی از شهر تاریخی سراب کلان است که امروز از زبان مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری استان ایلام به مناسبت صدور اجازه گازکشی به این روستا گفته شده است.

همه ما به قدمت اهمیت روستای سرابکلان بعنوان بخشی از تاریخ وتمدن این کشور آگاهی داریم ،این را هم می دانیم که روستای فعلی سرابکلان بر روی بنایی تاریخی از شهر تاریخی سیروان بنا شده واین تصاحب املاک تاریخی آن را در معرض تارج وتخریب جدی قرار داده است .

از سویی سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن سالهاست به منظور آزاد سازی این شهر تاریخی مبادرت به آماده سازی سایت جدیدی برای ساکینن این روستا در نطقه مقابل فعلی آنها نموده است .به گفته فرماندار سیروان با توجه به ممنوعیت ساخت وساز در روستای فعی سراب کلان ،این سایت با ۱۴ هکتار مساحت و اعتبار ۲ میلیارد ریال تسطیح و برای ساخت و سازهای جدید آماده سازی شده است.

حال اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان در یک عقب نشینی کاملا آشکار وخودشیرینی محرز ،پس از سالها از  ممنوعیتی که خودشان نقطه آغازین آن بوده اند ،مجوز گازکشی این روستا را صادر کرده اند ،صدور این مجوز غیر قانونی حامل سه پیام است ؛اول اینکه حفاری جای جای این روستای تاریخی ،یعنی آشکار سازی ، تارج وغارت دفینه های موجود در این شهر تاریخی ،دوم صدور مجوز کانال کشی به معنای تخریب آثار وابنیه تاریخی موجود در مسیر گازکشی ولوله گذاری !

مهمترین وسومین پیام این مجوزمی تواند ابتر نمودن طرح انتقال روستا  به رغم هزینه های میلیاردی برای تهیه سایت جدید آن است. صدور مجوز گاز رسانی نمی تواند مفهومی غیر از توافق اداره کل میراث فرهنگی بر استمرار  تصرف این شهر تاریخی از سوی ساکنین این روستا در پی داشته باشد .

صرفنظر از تمامی موارد پیش گفته شده ،لوله گذاری در عمق بیش از 1ونیم متری این شهر تاریخی و نشت گازطبیعی به درون فضاهای خالی این اثر مهم تاریخی و احتمال انفجار و نابودی آن ،چیزی جز صدور مجوز برای تخریب تعمدی این بنای جهانی نمی تواند تحلیل وتفسیر شود .

انتظار می رود استاندار ایلام ودستگاههای مربوطه در راستای نجات این اثر تاریخی مهم کشور با آوازه جهانی ورود کرده ومانع از تخریب شبه عمدی آن از سوی مدیارن میراث فرهنگی شوند .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بینوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
بی لیاقتی و بی عرضگی مدیر کل از همون اولین روز انتصاب مشخص بود و متاسفانه براساس معامله های پشت پرده ای که صورت گرفته تاکنون بر این مسند مانده و معلوم نیس خرابه ای که ساخته از سازمان میرات کی تحویل خواهد داد ، البته اگر ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
اینها همه داعش هستند زیرا درافغانستان دید چه کردند .تمام اثار تاریخی افغانستان که هویت تاریخی این کشور بود نابود کردند . به کمک طالبان ..الان هم درایران دارند ماموریت خود را انجام میدهند .اینها تا تمام اثار تاریخی ایران را نابود نکنند دست از ین کارهها بر نمی دارند .مردم باید قاطعانه جلوی این تخریب هها بایستند نگذارنن داعشی هها به هدفشان برسند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار