کد خبر: ۸۲۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲ 24 February 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایرنا نوشت : بیماری کرونا ویروس از مدتی پیش وارد ایران و برخی از استان ها و شهرهای مختلف کشور شده و در حالی که هنوز مورد مثبتی از این ویروس در استان کهگیلویه وبویراحمد از منابع رسمی گزارش نشده اما بازار داغ شایعات و تحلیل های نادرست کاربران فضای مجازی بسیار جلوتر از اظهارنظرهای متولیان امر بهداشت و درمان ، روان عمومی جامعه را ملتهب و مسموم ساخته است.
مشکلی که البته از فحوای کلام متولیان بهداشت و درمان در کهگیلویه وبویراحمد از روزهای گذشته هویدا بوده و امروز نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به شدت از برخی دروغ پراکنی ها ، غولاسالاری ها و عوام زدگی در شبکه های اجتماعی و مجازی نسبت به شیوع این بیماری و امارهای غیرواقعی از آن به شدت گلایه داشت.
محمد بانشی تصریح کرد: مردم و شهروندان خبرها و حتی هر گونه توصیه درمانی و پزشکی در خصوص این بیماری را تنها از وزارت بهداشت و داشنگاه علوم پزشکی استان و همچنین حوزه معاونت بهداشتی و روابط عمومی دریافت کنند.
وی یادآور شد: ارایه هرگونه امار از تعداد مبتلایان و یا فوتی های ناشی از این بیماری نیز بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت از سوی دانشگاه های علوم پزشکی ممنوع بوده و تنها با اجازه دولت و این وزارتخانه می توانند خبرهای مربوط به شمار مبتلایان و فوتی ها را ارایه اطلاع رسانی کنند.
بانشی با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات و تمهیدات لازم برای مقابله جدی با این ویروس از مدت ها قبل و از حدود هشت بهمن امسال در استان اندیشیده شده بود، گفت: هم اینک نیز هیچ گونه نگرانی از کمبود تجهیزات و یا وسایل مورد نیاز برای این مقابله با این بیماری در استان وجود ندارد.
 وی با اشاره به برخی عوامل تشدید کننده و راه های انتقال به این ویروس نیز گفت: دست دادن و روبوسی کردن یکی از مهمترین راه های انتقال است.
 قلیان سراها خطرناک ترین راه انتقال
این مسئول بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: همچنین قلیان سراها نیز از مهمترین راه های انتقال این ویروس هستند که با دستور حسین کلانتری استاندار و همچنین همکاری یگان ویژه نیروی انتظامی تمامی قلیان سراها در سطح استان باید ظرف امروز تعطیل و پلمب شوند.
براساس نتایج تحقیقاتی که اوایل ماه جاری میلادی در نشریه Hospital Infection منتشر شد، این کروناویروس‌ها تا ۹ روز بر روی سطوح بی‌جان از جمله سطوح فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی ضدعفونی نشده باقی می‌مانند.
بانشی تاکید کرد که دستگیره های درب و پنجره ها و نی قلیان از جمله سطوحی هستند که ماندگاری ویروس کرونا در انها حدود ۹ روز بطول می انجامد.
سرپرست مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که هنوزهیچ مورد مثبتی از بیماری کرونا ویروس در هیچ جای استان مشاهده و گزارش نشده اما در عین حال هر مورد مشکوک و افراد مبتلا به بیماری آنفلوآنزا به سرعت تحت شدیدترین مراقبت های بهداشتی برای مقابله جدی با شیوع این بیماری انجام می شود.
بانشی یادآور شد که از روزهای گذشته با تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با این ویروس ، تمامی مسافران که از استان قم و برخی استان های درگیر با این بیماری به کهگیلویه وبویراحمد سفر کرده اند در  ورودی  شهر و قبل از حضور میان شهروندان مورد آزمایش و تحت مراقبت های اولیه قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: هم اینک برخی افراد دارای بیماری آنفلوآنزا ویا مشکوک به سابقه بیماری تنفسی تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته اند.
۸۰درصد مبتلایان نیازمند مراقبت های ویژه نیستند
بانشی یادآور شد: درست است که اکنون با اپیدیمی کرونا در کشور مواجه هستیم اما بیماری ها و ویروس هایی از جمله آنفلوانزا موج دوم و سرماخوردگی ها با توجه به برودت هوا آلودگی های محیطی همچنان وجود دارند و نمی شود هر علائم و حتی عطسه ای را به بیماری کرونا قلمداد کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: عفونت های تنفسی و بیماری های ویروسی فراوان هستند و بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از ۸۰درصد مبتلایان به کرونا نیازمند مراقبت های ویژه پزشکی نیستند و تنها ۲۰ درصد که بیشتر نیز افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای و تنفسی هستند در معرض خطر این ویروس قرار دارند.
وی یاداور شد: حدود ۲ درصد افراد در صورت ابتلا و انتقال این ویروس در معرض خطر مرگ قرار دارند.
افراد سالم نیازی به ماسک ندارند
وی همچنین یکی از موارد شایعه ساز در فضاهای مجازی را به کمبودهای برخی تجهیزات و امکانات از جمله ماسک برای مقابله با این بیماری دانست و گفت: این در حالی است که افراد سالم در شرایط مبتلا نشدن به بیماری هیچ گونه نیازی به ماسک ندارند و به جای استفاده از ماسک به شستن مرتب دست ها با آب و صابون اقدام کنند.
بانشی یاداور شد که طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، مردم سالم در شرایط معمولی نیازی به استفاده از ماسک ندارند و هیچ شواهدی در مورد مفید بودن استفاده از ماسک برای محافظت از افراد غیر بیمار وجود ندارد.
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد گفت: در صورت تمایل به استفاده از ماسک، ماسک های جراحی معمولی نیز برای افرادی عادی مناسب است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار