دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی گیلان رعایت قانون از سوی نامزدها و کاندیداهای انتخاباتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: با پدیده راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی در استان برخورد می‌شود.
کد خبر: ۸۲۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ 19 February 2020

 

برخورد با پدیده راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی در گیلان؛ کاندیداها قانون را رعایت کنند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، احمد آقایی صبح امروز در جمع خبرنگاران مشخص بودن بایدها و نبایدهای انتخاباتی در قانون و لزوم توجه بیشتر نامزدها به دستورالعمل‌ها را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: کاروان‌های تبلیغاتی نامزدها و کاندیداها موجب سلب آسایش مردم می‌شود بنابراین انتظار داریم کاندیداها از این کار اجتناب کنند.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی گیلان با بیان اینکه ماده 65 و 66 قانون انتخابات نحوه عملکرد نامزدها، داوطلبان و طرفداران آنان را کاملاً مشخص و تبیین کرده است عنوان کرد: در این مواد قانونی قانونگذار حدوداً 30 عنوان مجرمانه را قید کرده و مصادیق آن را به خوبی مورد شرح و تفسیر قرار داده است.

آقایی با تأکید بر اینکه در مجموعه قوانین موجود، بیش از 103 عنوان مجرمانه برای تخلفات و جرایم انتخاباتی ذکر شده است تصریح کرد: با توجه به اینکه در آخرین روز از مهلت رسمی و قانونی فرآیند تبلیغات انتخاباتی هستیم از نامزدها و کاندیداهای انتخاباتی در گیلان انتظار داریم از هر گونه به راه انداختن کارناوال و کاروان خودداری کنند. 


وی به ماده 17 قانون انتخابات اشاره کرد و با تأکید بر اینکه شعبات ویژه‌ای در دادگاه‌ها، دادسراها و محاکم تجدیدنظر استان گیلان برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است اظهار داشت: از روز شنبه سوم اسفند هر کدام از نامزدهایی که مرتکب جرایم و تخلفات انتخاباتی شده‌اند جهت پاسخگویی احضار می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در راستای ماده 67 قانون انتخابات و بند 5 اصل 156 را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: در بحث امر پیشگیری از جرایم انتخاباتی تاکنون 76 جلسه در سطح استان گیلان برگزار شده و جلسات مذکور 274 مصوبه هم داشته است.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان گیلان برخورد با جرایم انتخاباتی و ماده 17 قانون انتخابات مصوب سال 78 و با اصلاحات سال 95 را مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: شعبات ویژه‌ای در سراسر دادگستری و دادسراهای گیلان دایر و تا امروز 47 فقره پرونده نیز برای متخلفان و قانون‌گریزان تشکیل شده است.

آقایی با تأکید بر اینکه کاندیداهای انتخابات باید بر اساس ماده 65 قانون نسبت به معرفی خود و توانمندی‌هایشان به مردم اقدام کنند تصریح کرد: دیده شده برخی از نامزدها به‌جای استفاده از این ظرفیت قانونی دست به تخریب کاندیدای رقیب زده و اظهارات غیر واقع انجام می‌دهد در حالی‌ که قانونگذار آنان را از این امور منع کرده است.

وی اعمالی نظیر اخلال در نظم عمومی توسط هواداران کاندیداهای انتخاباتی و یا برهم زدن جلسات سایر رقبای شرکت در انتخابات را مصداق تخلف خواند و اظهار داشت: طبق ماده 19 قانون مجازات اسلامی یکی از مجازات‌هایی که برای متخلفان انتخابات و کاندیداها در نظر گرفته شده محرومیت از حقوق اجتماعی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان با بیان اینکه مسئولان امین مردم و حاکمیت بوده و نباید در انتخابات از اعتماد آنان سوءاستفاده کنند افزود: استفاده از امکانات و ابزارهای دولتی و نهادهای عمومی به نفع یا ضرر کاندیداهای انتخاباتی از جمله تخلفاتی است که قانونگذار برای آن مجازات مشخصی تعیین کرده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار