مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان:
مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان گفت: ۵۴۷ پروژه آموزشی پرورشی و ورزشی در قالب دو هزار و ۲۹۱ کلاس درس را در دست اجرا داریم.
کد خبر: ۸۲۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳ 06 February 2020

علی قربانی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: در شرایط فعلی 547 ‍‍‍‍پروژه شامل دو هزار و 291 کلاس درس را در دست اجرا داریم.

به گزارش"تابناک"؛ مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با بیان اینکه حدود 6 هزار و 500 فضای آموزشی در استان خوزستان داریم که 30 هزار کلاس درس را شامل می‌شود، گفت: 30 درصد این فضاها نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی‌اند و در حال حاضر حدود 10 هزار کلاس تخریبی داریم که باید استانداردسازی شود و به همین تعداد هم کمبود کلاس داریم.

قربانی با اشاره به رشد بیش از دو برابری اعتبارات نوسازی مدارس استان گفت: اعتبارات استانی 200 میلیارد تومان و اعتبارات ملی هم بیش از 150 میلیارد تومان است که به تخریب، بازسازی و تکمیل پروژه های نیمه تمام اختصاص دارد.

وی ادامه داد: مشارکت خیرین در سال گذشته بیش از 30 میلیارد تومان بود که امسال با رشد چشمگیری به بیش از 200 میلیارد تومان رسید.

افتتاح 860 کلاس درس در مهرماه امسال

مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با اشاره به اینکه در مهرماه امسال 254 پروژه با 860 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد تومان تحویل دانش‌آموزان شد، بیان کرد: افتتاح این پروژه‌ها با حضور وزیر آموزش و پرورش به صورت متمرکز انجام شد و مورد بهره برداری قرار گرفت؛ در بهمن ماه سال جاری نیز 142 پروژه با 471 کلاس درس و اعتباری بالغ بر 102 میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد که این پروژه‌ها در مقاطع زمانی مهر ماه و بهمن ماه مجموعا بیش از  یک‌ هزار و 300 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 132 میلیارد تومان می‌شود.

قربانی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم با این روند وضعیت فضای آموزشی را به حد مطلوب برسانیم و  برنامه سال آینده این است که 174 پروژه با 842 کلاس درس را آماده بهره‌برداری کنیم.

تخصیص 100 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات مدارس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: در خصوص تجهیزات مورد نیاز دانش‌آموزان در مدارس امسال بیش از 100 میلیارد تومان به خرید تجهیزات اختصاص دادیم که اهم آنها شامل بیش از 4 هزار کولر و بیش از 20 هزار میز‌ و‌ نیمکت جدید بود که به دست دانش‌آموزان با هزینه یک سوم بازار در هنرستان‌ها تعمیر و به چرخه مدارس بازگردانده شد.

وی یک هزار کامپیوتر، یک هزار و 500 دستگاه فتوکپی و بیش از 300 دستگاه آبسردکن با اولویت مناطق محروم توزیع و سعی شده اولویت با همین مناطق باشد.

قربانی تصریح کرد: تعمیر مدارس هم با اولویت مناطق حاشیه‌ای اهواز انجام و بیش از یک هزار کلاس درس را تابستان امسال با حدود 16 میلیارد تومان اعتبار تعمیر کردیم که در این زمینه از استاندار خوزستان تقدیر می‌کنیم چون این رقم معادل کل اعتبار نوسازی مدارس برخی از استان‌هاست.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به فعالیت های متمرکز در مناطق محروم گفت: کارگروه ویژه ای برای کوی مهدیس تشکیل شد و در حالی که این منطقه یک مدرسه هم نداشت، مهرماه امسال یک مدرسه 12 کلاسه را برای دانش آموزان افتتاح کردیم؛ هفته آینده هم یک مدرسه 12 کلاسه دیگر افتتاح می‌شود و 2 مدرسه 6 کلاسه خیرساز داریم که یکی تا پایان سال جاری و بعدی نیز مهرماه سال آینده افتتاح می‌شود.

قربانی گفت: در مناطقی مثل عین دو، منبع آب، ویس، ملاثانی و کریشان از اعتبارات مشارکتی خیران، بنیاد برکت و همچنین اعتبارات ملی و استانی فعالیت می کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ نوسازی مدارس 6 میلیارد تومان به اعتبارات توسعه کلاس‌ها در مدارس اختصاص دادیم، آن هم برای مدارسی که به لحاظ سطح تراکم خیلی بالا بودند،  تعدادی کلاس در محوطه ها به اقتضای شرایط اضافه می کنیم.

نیاز به 90 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات ناشی از سیل

قربانی بیان کرد: امسال همزمان با دو استان دیگر درگیر موضوع سیل شدیم و با توجه به میزان خسارت‌ها 113 مدرسه دچار آسیب شدند؛ 78 مدرسه نیازمند تعمیر و 35 مدرسه هم به بازسازی نیاز داشتند.

وی با بیان اینکه مدارس تعمیری 333 و مدارس احداثی 125 کلاس درس نیاز داشتند، گفت: برای جبران خسارات که به حالت اولیه برگردند 90 میلیارد تومان هزینه پیش بینی کردیم و فرصت بسیار کم بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: رایزنی‌هایی با وزارت نفت انجام شد و قرار بر این شد تا با پیگیری استاندار خوزستان 50 میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز 78 مدرسه سیل زده پیش بینی شود.

قربانی ادامه داد: تعمیرات و تجهیزات آنقدر کامل بود که دانش آموزان با یک مدرسه کاملا نوسازی شده روبرو شدند و همه تجهیزات از جمله برق رسانی، کولر، آبسردکن و رنگ به صورت کامل عوض شد.

وی گفت: دانش آموزان هم در زمینه تعمیرات رضایت بسیاری داشتند و تأکید ویژه رئیس سازمان نوسازی کشور و استاندار خوزستان بود که با این کار تا چند سال آینده این مدارس مستحکم و با تجهیزات خوب باقی می مانند.

کمک 30 میلیاردی خیرین برای احداث مدارس آسیب‌دیده ناشی از سیل

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بیان کرد: در خصوص احداث به کمک خیران نیاز داشتیم و واقعا پای کار آمدند و بیش از 30 میلیارد برای 35 مدرسه احداثی کمک کردند؛ به طوری‌که تعهد ساخت 30 مدرسه با ظرفیت 150 کلاس درس و اعتبار 80 میلیارد تومان از سوی خیران تقبل شد و هنوز هم سیل مهربانی ادامه دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: پروژه ای که 50 درصد اعتبار آن را خیران تقبل می کنند در اولویت برای تکمیل می گذاریم و مابقی اعتبار آن را تامین می کنیم.

قربانی ادامه داد: از دو سال قبل با حساسیت استاندار خوزستان مقرر شد که مدارس کانکسی جمع آوری شوند و تفاهمنامه ای بین سازمان نوسازی مدارس و استانداری خوزستان منقعد شد.

وی با بیان اینکه آن زمان بیش از 200 کلاس درس کانکسی داشتیم، تصریح کرد: قرار شد کلاس های ایمن به جای آنها ساخته شود و همان سال گذشته برای جایگزین شدن آنها مدارس و کلاس های ایمن ساختیم ولی کانکس ها را به مدارس مشکل‌دار منتقل کردیم.

حذف مدارس کانکسی تا یک ماه آینده

قربانی افزود: حدود 30 مورد از این کانکس ها باقی مانده که تا یک ماه آینده آنها نیز به صورت کامل برچیده می شوند و به مدارس عشایری منتقل می‌شوند تا جایگزین مدارس چادری شوند.

وی بیان کرد: در برخی نقاط  استان خوزستان امکان برپایی کلاس به غیر از چادر وجود ندارد چون منطقه عشایری هستند و کلاس های آنها موقتی و یک تا دو ماهه است؛ بعد هم عشایر کوچ می‌کنند و چادر جمع آوری می شود تا فصل بعدی که آنها برگردند و حتی در فصل زمستان هم امکان جابجایی آنها در یک دوره وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان خبر داد: زلزله مسجدسلیمان خسارت های بسیاری داشت که کمتر از سیل استان خوزستان نبودو چون زلزله تیر ماه بود فرصت کمی برای جبران بود.

قربانی اضافه کرد: 13 مدرسه قدیمی دچار شکاف‌ها و ترک های عمیقی شد که دستور تخلیه دادیم، پنج مدرسه را نیازمند مقاوم سازی و 40 مدرسه هم نیازمند تعمیرات اعلام کردیم.

کمک بسیج برای تعمیر مدارس زلزله‌زده مسجد سلیمان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: از بسیج سازندگی که اعتبار پنج میلیاردی برای 40 مدرسه نیازمند تعمیرات مسجدسلیمان را تخصیص داد و تعمیرات را با کار جهادی تا قبل از مهر ماه انجام دادند، قدردانی می کنیم.

قربانی ادامه داد: برای مدارس تخریب شده از اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین استفاده کردیم و چهار مدرسه 6 کلاسه را توسط خیرین در مسجدسلیمان شروع به کار کردیم.

وی بیان کرد: بعد از سفری که سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران به مسجدسلیمان داشت، تفاهم‌نامه ساخت سه مدرسه 12 کلاسه را امضا کردیم که مقرر شد 50 درصد اعتبار را آنها پرداخت کنند.‍‍‍

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان اضافه کرد: یک مدرسه 12 کلاسه و هنرستان مسجدسلیمان را از اعتبارات استانی-ملی شروع کردیم که پیشرفت بالای 20 درصد دارد.

قربانی گفت: در خصوص امکانات گرمایشی مدارس خوزستان در مرحله اول برای یک هزار و 179 کلاس درس که دارای علمک گاز بودند، سیستم استاندارد گرمایشی یا سیستم شوفاژ مرکزی استفاده کردیم که از آن جمله می‌توان به نصب 581 بخاری تابشی، نصب 445 رادیاتور برقی‌ و نصب 153 دستگاه کولرگازی با قابلیت سرمایشی و گرمایشی در مدارس اشاره کرد.

وی افزود: برای تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی در مرحله بعد 851 کلاس شناسایی کردیم که تا این لحظه بیش از 333 کلاس تجهیز شد و امیدواریم مابقی هم به روش استاندارد جایگزین کنیم.

قربانی ادامه داد: ساختمان سازی هر روز رو به پیشرفت و سازمان نوسازی در استفاده از روش های جدید پیشتاز است؛ ایمنی، سهولت در اجرا و کاهش هزینه ها باعث شده تا از این روشن های نوین استفاده کنیم.

وی گفت: روش LSF را در برخی مدارس خوزستان داریم که در این زمینه 24 پروژه با بیش از 82 کلاس درس تعریف شده است و تاکنون 15 پروژه افتتاح و 9 پروژه دیگر هم به زودی افتتاح می‌شود.

کاهش بهینه استفاده از مصالح در مدارس سبز

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان یادآور شد: در طرح مدارس سبز مصرف انرژی و مقدار مصالح به دلیل  عایق بندی کمتر است؛ روش ساختمان‌های پیش ساخت بتنی را هم در استان خوزستان داریم که در این زمینه 27 پروژه با 48 کلاس درس تعریف شده است و از آن بین تاکنون 17 پروژه افتتاح و 10 مورد باقی مانده تا پایان سال افتتاح می شوند.

قربانی با بیان اینکه بزرگترین پروژه مدرسه سبز کشور را در ملی راه اهواز داریم که 24 کلاس درس دارد، ادامه داد: بزرگترین مجتمع آموزشی سبز کشور با زیربنای 6 هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان در اهواز اجرا می‌شود که تاکنون پیشرفت کاری آن بیش از 20 درصد است.

وی بیان کرد: در منطقه زردشت اهواز و دزفول هم مدرسه سبز داریم و استفاده از نور خورشید برای آب گرم و تبدیل انرژی، جمع آوری آب محوطه برای آبیاری درختان، استفاده از فضای سبز برای نشاط دانش آموزان و استفاده از سنسورهای برق برای کاهش مصرف برق از ویژگی های این مدارس است.

قربانی افزود: در پنج مدرسه قدیمی این طرح مدارس سبز اجرا می شود و همچنین چهار مدرسه مسجدسلیمان نیز LSF به روش مدیریت سبز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان یادآور شد: در آبگرفتگی های اخیر فقط دو یا سه مدرسه داشتیم در آبادان و خرمشهر که آب وارد مدارس شد و با دستور استاندار پمپ اجاره و آب ها تخلیه شدند و مشکلی برای مدارس پیش نیامد؛در اهواز هم ورود دانش آموزان به دلیل آبگرفتگی شهری با مشکل مواجه شد و در فضای آموزشی آبگرفتگی نبوده است.

قربانی گفت: از محل سهمیه قیر رایگان حدود 23 هزار مترمربع ایزوگام مدارس را در سطح اهواز انجام می‌دهیم همچنین 100 هزار مترمربع هم در سطح استان داریم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: در ملاشیه یک مدرسه 10 کلاسه دو سال قبل افتتاح کردیم و با توجه به افزایش جمعیت یک مدرسه 6 کلاسه هم برای آنها تعریف کردیم که با کمک بنیاد برکت امیدواریم بعد از ابلاغ اعتبار بتوانیم آن را هم تکمیل کنیم.

افتتاح چند طرح ورزشی طی این هفته

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به افتتاح چند طرح ورزشی در این هفته بیان کرد: آخر هفته استخر منطقه پادادشهر افتتاح می شود و تا کمتر از سه ماه آینده استخر ناحیه چهار اهواز و مسجدسلیمان را هم افتتاح می کنیم؛ همچنین سال گذشته هم در اندیمشک افتتاح استخر داشتیم.

وی افزود: خرید تجهیزات ورزشی با خود آموزش و پرورش است؛ امسال 11 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های ورزشی از جمله چمن مصنوعی و سالن ورزشی گرفتیم.

قربانی گفت: بحث پدافند غیرعامل در تعریف پروژه های جدید یکی از مجوزهای الزامی است و اجرای آیین نامه آن پیش نیاز ساخت مدارس است.

وی درباره سرانه فضای آموزشی در خوزستان به ازای هر دانش آموز یادآور شد: سرانه استاندارد 8.2 مترمربع به ازای هر دانش آموز و در کشور 5.2 است که این رقم در استان خوزستان 4.8 است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان در خصوص استاندارد فضای آموزشی تصریح کرد: نسبت به متوسط کشور خیلی کم نیستیم و در برخی از مناطق که تراکم بیشتری دارند؛ با توسعه کلاس ها و احداث مدارس جدید این کمبود را به استاندارد کشوری می‌رسانیم.

قربانی افزود: خیرین مدرسه ساز خوزستان‌ در سال های اخیر رتبه های یک و دو کشوری را داشتند و در سیل امسال خیرین برون استانی نیز توجهشان به خوزستان جلب شد.

وی تصریح کرد: همین امروز هم یک مدرسه 6 کلاسه در قسمت هوفل شرقی سوسنگرد توسط یکی از شرکت های پتروشیمی کلنگ زنی شد.

دانش آموزان استثنائی نیازمند توجه ویژه هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: دانش آموزان استثنائی نیازمند توجه هستند و به همین منظور دو سال قبل در اندیمشک یک مدرسه 6 کلاسه و امسال توسط وزیر یک مدرسه 9 کلاسه در دزفول افتتاح شد.

قربانی بیان کرد: در باوی و کارون هم مدارس دانش آموزان استثنائی را در حال ساخت داریم که امیدواریم مهر ماه آینده افتتاح شود؛ یک مدرسه 12 کلاسه برای این دانش آموزان در شهرک برق داریم و یک مدرسه دیگر هم در کیانشهر اهواز داریم؛ در این حوزه یک مدرسه 12 کلاسه اُتیسم هم در منطقه چهارشیر با یک سالن مجهز فعال است،‌

قربانی در پایان‌ عنوان کرد: در خصوص مشارکت وزارت نفت بیش از 100 پروژه با 150 میلیارد تومان در دست اقدام داریم که در اقصی نقاط استان توزیع شده و تعداد قابل توجهی از پروژه های نفت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به بخش مدرسه سازی اختصاص دارد.

 
 
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار