روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اعلام کرد: براساس آمار پزشکی قانونی در سال جاری ۳۱۴ نفر در کل کشور بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال که آمار تلفات ۲۹۸ نفر بود، ۵.۴ درصد رشد یافته است.
کد خبر: ۸۱۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ 28 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اعلام کرد: براساس آمار پزشکی قانونی در سال جاری ۳۱۴ نفر در کل کشور بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال که آمار تلفات ۲۹۸ نفر بود، ۵.۴ درصد رشد یافته است.

درصد فوتی‌های ناشی از گاز مونوکسیدکربن در هشت ماهه نخست امسال در استان فارس افزایش ۵۵.۵ درصدی داشته است و استان فارس در خصوص مرگ براثر گاز منوکسید کربن جزو استان‌های دارای آمار فوتی بالا محسوب می‌شود.

بار‌ها و بار‌ها شنیده ایم که بر اثر نشت گاز منواکسید کربن فردی یا تمامی اعضای یک خانواده جان خود را از دست داده اند، بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که اغلب این حوادث به علت نشت گاز از لوله‌های خرطومی یا آکاردئونی به جای استفاده از دودکش فلزی بخاری‌ها رخ می‌دهد، بیشترین علت گازگرفتگی در استان فارس به دلیل مسدود بودن دودکش با استفاده از لوله‌های غیر استاندارد مانند لوله‌های آکاردئونی فنری و عدم جابجایی گاز منواکسید کربن بوده است.

منو اکسید کربن گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و زغال چوب حاصل می‌شود و، چون گازی بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه و غیر محرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می‌دهد، همچنین میل ترکیبی منواکسید کربن با هموگلوبین بسیار بیشتر از اکسی‍ژن بوده و در خون با هموگلوبین ترکیب پایداری تشکیل می‌دهد و به تدریج با بالا رفتن میزان منواکسید کربن در خون، میزان هموگلوبین آزاد و در دسترس برای انتقال اکسیژن کاهش یافته و در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن از جمله مغز را کاهش می‌دهد و سبب بروز مسمومیت شده و پس از دقایقی منجر به مرگ می‌شود.

لوله‌های آکاردئونی استحکام کافی را ندارند و با گذشت زمان بر اثر حرارت و رطوبت احتمال سوراخ شدن آن‌ها وجود دارد و باید حتماً کنترل شوند و تحت هیچ شرایطی از لوله‌های آکاردئونی (فنری) به دلیل درست چفت نشدن دودکش و دفرمه شدن آن به دلیل حرارت و گرما در وسایل گرمایشی تحت هیچ شرایطی استفاده نشود و از آنجایی که دودکش مهمترین بخش در یک بخاری است باید با اطمینان کامل نصب و از خروج گاز منوکسیدکربن از طریق آن اطمینان حاصل کرد، همچنین دودکش وسایل گرمایشی باید از مواد غیرقابل اشتعال و گالوانیزه (زنگ نزن) و از مقاومت فیزیکی مناسبی برخوردار باشند و تا جای ممکن، کوتاه، مستقیم و در محل اتصالات کاملاً محکم و غیرقابل نفوذ باشد.

توصیه می‌شود، به منظور افزایش ضریب ایمنی در محل نصب وسایل گازسوز از سنسور‌های هشدار دهنده گاز CO استفاده شود، همچنین دودکش و اتصالات در داخل و خارج دیوار باید از جنس مقاوم و بدون هیچگونه منفذ یا نشتی در سرتاسر آن باشد وهر وسیله درون سوز مانند بخاری، آب گرم کن و ... دارای دودکش مناسب و لوله رابط مجزا و مستقل باشد و در نصب دودکش از اجرای پیچ و خم‌های زیاد و استفاده از زانویی زیاد پرهیز شود.

شهروندان باید موارد هشدار دهنده هنگام استفاده از وسایل گرمایشی را جدی بگیرند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار