رئیس مرکز بهداشت خوزستان جزئیات اجرای پویش ملی مبارزه با سرطان را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۱۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 25 January 2020

دکتر مهدی حسینی‌زاده با اشاره به آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان در نخستین هفته بهمن‌ماه، اظهار کرد: سرطان، رشد کنترل نشده و گسترش غیرطبیعی سلول‌های بدن است و تقریبا هر بخشی از بدن می‌تواند گرفتار آن شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، افزود: با تغذیه سالم، فعالیت بدنی مناسب، عدم مصرف دخانیات و الکل، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی، واکسیناسیون در موارد خاص و دوری از عوامل محیطی می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: علاوه بر پیشگیری، با تشخیص زودهنگام بیماری، ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه سرطان دومین علت مرگ و میر بعداز بیماری‌های قلبی عروقی است، تصریح کرد: افزایش امید به زندگی(سالمندی)، شیوه زندگی نامناسب مانند عدم مصرف پنج واحد میوه و سبزی در روز، مصرف نمک و چربی و قند بیش از اندازه، کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی، مصرف دخانیات و الکل، عوامل محیطی مانند تولید CO۲، مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی بیش از نیاز، ذرات معلق و آلودگی‌های محیطی از مهمترین علل افزایش بروز سرطان هستند.

حسینی‌زاده بیان کرد: در سطح کشور در سال ۹۴، ۱۰۹ هزار و ۶۷۳ مورد جدید ابتلا به سرطان ثبت شده است. موارد ثبت شده سرطان در سال ۹۴ در خوزستان ۵ هزار و ۶۶۷ مورد بوده است که ۴۸ درصد این موارد زنان و ۵۲ درصد مردان بوده‌اند.

وی افزود: شایعترین سرطان‌ها در خوزستان سرطان پستان، پروستات، پوست (غیر ملانوما) کولورکتال و ریه است که سرطان پروستات، پوست (غیر ملانوما)، ریه، مثانه و کولورکتال در بین مردان خوزستان و سرطان پستان، پوست (غیر ملانوما)، کولورکتال، تیروئید و مغز در بین زنان خوزستان شایع‌ترین سرطان‌ها هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در برنامه‌های مرتبط با سرطان دو موضوع غربالگری و تشخیص زودرس بسیار مهم هستند؛ در غربالگری طبق برنامه‌های استاندارد و بر اساس توصیه مجامع علمی و بین‌المللی، در گروه‌های سنی خاص که هیچ علامت هشدار دهنده‌ای از بیماری وجود ندارد بررسی انجام می‌شود اما در تشخیص زودرس، افراد دارای علائم هشداردهنده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

حسینی‌زاده گفت: بنابراین در برنامه غربالگری طبق اعلام مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت برای سه سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و پستان فراخوان صادر شده و برای گروه‌های سنی خاص هر سرطان غربالگری انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در تشخیص زودرس، دانستن علائم هشداردهنده موجب می‌شود این افراد با مراجعه به مراکز، پایگاه سلامت و خانه‌های بهداشت نسبت به بررسی این علائم اقدام کنند و تمامی مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت نیز باید آمادگی لازم برای شناسایی علائم مهم و موارد کم اهمیت را داشته باشند.

وی با اشاره به گروه‌های سنی مرتبط با بررسی و غربالگری هر سرطان افزود: گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ ساله جهت غربالگری و تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ، گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ ساله برای غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان و گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال برای غربالگری و تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم به مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

حسینی‌زاده با اشاره به علائم هشداردهنده سرطان، بیان کرد: ابتلا به سرطان در فامیل درجه یک، تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبودی در دو هفته، وجود توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی، اختلال بلع یا سوءهاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیرطبیعی در ادرار و مدفوع یا از واژن و نوک پستان و بی‌اشتهایی و کاهش وزن بی‌دلیل علائم مربوط به سرطان‌های شایع هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به علائم مشکوک سه سرطان اصلی، گفت: توده در پستان یا زیر بغل، هر تغییر در شکل و قوام پستان، تغییرات اگزمایی پوست پستان، پوست پرتغالی، فرورفتگی نوک پستان و زخم یا ترشح از نوک پستان به ویژه یک طرفه و خونابه‌ای از علائم مشکوک سرطان پستان هستند که با مراجعه به خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت بررسی بیشتری برایشان انجام می‌شود.

حسینی‌زاده ادامه داد: همچنین خونریزی غیرطبیعی در هنگام نزدیکی و خونریزی بعد از نزدیکی از علائم سرطان دهانه رحم و خونریزی در طول یک ماه، یبوست در یک ماه اخیر یا بدون اسهال و کاهش وزن بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در شش ماه اخیر از علائم روده بزرگ هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وضعیت بروز سرطان در جهان، کشور و خوزستان، بیان کرد: از هر صد هزار نفر جمعیت در جهان ۲۱۹ مرد، در ایران ۱۶۸.۲۶ مرد و در خوزستان ۱۶۸.۰۸ مرد به سرطان مبتلا هستند. همچنین از هر صد هزار نفر جمعیت در جهان ۱۸۳ زن، در ایران ۱۳۵.۵۴ زن و در خوزستان ۱۳۶.۱۶ زن به سرطان مبتلا هستند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، درمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار