مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از تدوین «سیاهه انتشار» صنایع آلاینده در این استان خبر داد.
کد خبر: ۸۱۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 21 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر، فریدون یاوری به مناسبت ۲۹ دیماه روز هوای پاک  اظهار داشت: شعار امسال روز ملی هوای پاک" هوای پاک، اقدام و عمل عنوان شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: به استثنای گرد و غبار که مهمان ناخوانده مرزهای ما است در زمینه سایر پارامترها که آلودگی ایجاد می‌کند مشکل خاصی نداریم.

این مسئول خاطر نشان کرد: نکته مهم در این ارتباط این است که گرد و غبار منشأ و چشمه داخلی در استان ندارد و کانون مولد و یا مستعد شکل گیری گرد و غبار تاکنون در استان گزارش نشده است.

۱۰ ایستگاه ثابت در کرمانشاه شاخص‌های هوا را اندازه گیری می‌کند

وی بیان داشت: از قبل ۹ ایستگاه در استان کرمانشاه داشتیم که شاخص‌های هوا را اندازه گیری می‌کند و یک ایستگاه نیز از محل اعتبارات زلزله با آن اضافه کردیم و در حال حاضر ۱۰ ایستگاه ثابت داریم که بر اساس این اندازه گیری ها هوای استان غیر از زمان ورود گرد و غبار به استان، در سایر روزها استاندارد است.

یاوری ادامه داد: امسال در بحث گرد و غبار روز غیراستاندارد نداشتیم این در حالیست که سال ۸۸ حدود ۱۲۰ روز غیر استاندارد به ثبت رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص آلودگی آب رودخانه قره سو گفت: در این رودخانه به غیر از کاهش دبی آب و ورود فاضلاب به رودخانه در طول مسیر رودخانه هیچ گونه آلودگی ناشی از صنایع در این مسیر نداریم.

این مسئول تصریح کرد: بر این اساس در شهرستان روانسر عملیات اجرایی سیستم تصفیه فاضلاب خانگی شروع شده و امیدواریم در شهر کرمانشاه نیز این کار به زودی آغاز شود که با این کار بحث اساسی کانون آلودگی رفع شود.

آلودگی پسماندها و سموم کشاورزی در آلودگی رودخانه قره سو نقش بسزایی دارد

به گفته این مسئول، آلودگی پسماندها و سموم کشاورزی نیز در آلودگی رودخانه قره سو نقش بسزایی دارد که انتظار داریم جهاد کشاورزی در زمینه عدم استفاده از کودهای شیمیایی و استفاده از کودهای بیوکمپوست آموزش‌های لازم را داشته باشد.

یاوری همچنین در خصوص دفع زباله‌های بیمارستانی با اشاره به اینکه این کار بطور کاملاً بهداشتی انجام می‌شود، گفت: بی خطر سازی پسماندها در داخل بیمارستانها انجام می‌شود و پسماندها توسط شرکت‌های دارای مجوز جمع آوری و معدوم سازی می‌شود.

وی ادامه داد: البته در خصوص واگذاری زمین جهت انجام این امورات با دانشگاه علوم پزشکی هنوز به توافق نرسیدیم‌.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: رفع زباله‌های بیمارستانی با نظارت حوزه پایش انجام می‌شود و اگر غیر بهداشتی صورت بگیرد باید کار قضائی در خصوص آن انجام‌شود.

راه اندازی «سیاهه انتشار» به منظور شناسایی سهم هر بخش و منبع از تولید آلودگی

یاوری در ادامه از تدوین «سیاهه انتشار» کرمانشاه خبر داد و گفت: با تدوین این سیاهه انتشار، سهم هر بخش و منبع از تولید آلودگی مشخص می‌شود که می‌تواند بهتر در خصوص آلاینده‌ها تصمیم‌گیری کرد.

وی خاطر نشان‌کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها و وسایل نقلیه است.

این مسئول با بیان اینکه یکی از کارخانه‌های استان از صنعت‌های سبز کشور است، گفت: بر اساس مسائلی که اخیراً در خصوص میزان تولید با راندمان بالای خروجی پسماندهای این کارخانه، به وجود آمد، پرونده در محاکم قضائی مطرح شده و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

جذب یک میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی هشیلان

یاوری تالاب هشیلان را یکی اماکن گردشگری در بحث کرمانشاه ۲۰۲۰ عنوان کرد و گفت: بر این اساس بحث این تالاب را با جدیت دنبال کردیم و یک میلیارد تومان اعتبار را به این منظور جذب کردیم.

وی افزود: اجرای پروژه پرنده نگاری هشیلان در راستای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و تفرجی است که امیدواریم با مشارکت مردم و بخش خصوصی به نتیجه برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه همچنین به اقدامات انجام گرفته در سازمان محیط زیست استان کرمانشاه اشاره‌ای داشت و گفت: تصویب و اختصاص ۴ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به محیط زیست استان در راستای مقابله با گرد و غبار، راه اندازی دهمین ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قصر شیرین از محل اعتبارات زلزله، تهیه و خرید ۷ دستگاه‌های شات و اجرای دوره‌های مختلف محیط زیستی از آن جمله هستند.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار