طراحی و ساخت «فن‌های کامپوزیتی» توسط دکتر «محمود حشمتی» عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک در جریان برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش امسال در آذر ماه توانست به عنوان طرح برتر استانی در راستای رونق تولید انتخاب شود.
کد خبر: ۸۱۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 19 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در کنار تدریس و آموزش به دانشجویان در حوزه تحقیق، پژوهش، اختراع و ابتکار نیز در سطح کشور سرآمد هستند و بسیاری از طرح های آنها امروز در بخش های مختلف صنعت کشور کاربردی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

محمود حشمتی یکی از این اساتید فعال و پویا در حوزه فناوری و تحقیقات و اختراعات و ابتکارات است که توانسته با علم و دانش خود به حوزه صنعت استان نیز کمک کند و طراحی و ساخت فن های کامپوزیتی او از چشم مسوُولان حوزه پژوهش و فناوری استان دور نماند و عنوان طرح برتر را به این طرح اختصاص دادند.

ارایه ۳۸ مقاله و ۱۰ طرح پژوهشی تاکنون

حشمتی دانش آموخته مقاطع کارشناسی و دکتری از دانشگاه رازی و همچنین مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه شیراز است. او در ارتباط با فعالیت های خود می گوید: از سال ۹۰ با راه‌اندازی رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی کرمانشاه فعالیت دارم.

چاپ ۲۵ مقاله ISI در مجلات معتبر علمی، ارایه ۱۳ مقاله در کنفرانس های معتبر علمی و بین المللی، انجام ۱۰ طرح پژوهشی صنعتی، تدوین ۶ مورد استاندارد ملی، راهنمایی بیش از ۱۵ پایان نامه کارشناسی ارشد و داوری مقالات و اختراعات مختلف بخشی از فعالیت های پژوهشی این استاد مکانیک دانشگاه صنعتی است

راه اندازی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف و همچنین برگزاری دوره ها و ورکشاپ‌های علمی در راستای توانمندسازی دانشجویان نیز بخشی از فعالیت های آموزشی این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه است.

دکتر محمود حشمتی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه

نصب فن در پالایشگاه نفت کرمانشاه

این استاد دانشگاه صنعتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با طرح فن‌های کامپوزیتی گفت: فن‌ها بخش مهمی از سیستم‌های کولینگ (خنک کاری) در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع غذایی است.

او افزود: بهینه‌سازی عملکرد فن‌ها از نقطه نظر ارتعاش، افزایش حجم هوادهی، راندمان و طول عمر آنها و همچنین کاهش دفعات خرابی همواره مطلوب و مورد بررسی است.

وی اظهار داشت: در این راستا ما یک نمونه فن پالایشگاه را بازطراحی کرده و اجزای مختلف آن نظیر پره‌ها، هاب و مجموعه درایو شفت آن را طراحی و در کارگاه کامپوزیت دانشگاه صنعتی کرمانشاه ساخته ایم و خوشبختانه نزدیک به یک سال هست با بهترین عملکرد در یکی از نقاط مهم پالایشگاه در حال سرویس است.

به گفته او، این فن به عنوان نمونه در پالایشگاه کرمانشاه نصب شده و عملکرد خوبی داشته اما هنوز به مرحله تولید انبوه و تجاری سازی نرسیده است.

حشمتی افزود: در نمایشگاه هفته پژوهش امسال در آذرماه از سوی ستاد پژوهش استان از این طرح تقدیر کردند.

دانشگاه توان رفع مشکلات حوزه صنعت را دارند

استاد مکانیک دانشگاه صنعتی کرمانشاه در ادامه در باره طرح های پژوهشی خارج از دانشگاه که در رابطه با حوزه صنعت انجام داده است نیز اشاره کرد و گفت: ما در کشور در خصوص صنعت، مسایل زیادی داریم که نیازمند چاره جویی و در برخی موارد نیازمند ارتقا و بهبود است و خوشبختانه توان و پشتوانه علمی بسیار خوبی در دانشگاه های ما برای این امر نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: بنده هم به تناسب حوزه کاری و تخصص خودم در شاخه مکانیک جامدات و طراحی کاربردی طرح های پژوهشی مختلف برای شرکت پالایش نفت کرمانشاه، شرکت آب منطقه ای، شرکت پتروشیمی کرمانشاه، شرکت پالایش گاز ایلام و سایر بخش ها انجام داده ام که مهمترین آنها طراحی و ساخت یک نمونه فن کامپوزیتی برای پالایشگاه نفت کرمانشاه بوده است.

طراحی فن در کارگاه آموزشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه

دانشجویان مهندسی مکانیک دانش خود را در زمینه طراحی ارتقا دهند

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه در ادامه این گفت و گو، خطاب به دانشجویان رشته مهندسی مکانیک گفت: خوشبختانه چشم‌انداز شغلی مهندسان مکانیک در کشور ما، امیدبخش و پایدار است و دانش آموختگان این رشته اغلب در بخش‌های صنعتی مانند هوا فضا، خودروسازی، صنعت نفت، واحدهای شیمیایی، پتروشیمی، تولید لوازم خانگی، فناوری نانو، ساختمان‌سازی، تولید انواع فرآورده‌های مصرفی، انرژی، مشاوره مهندسی و فعالیت ‌هایی که نیاز به راه‌اندازی خط تولید یا اتوماسیون دارند نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند.

حشمتی افزود: در کشور ما صنعت نفت، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و صنعت هوافضا، مهم‌ترین زمینه‌های شغلی را برای مهندسان مکانیک فراهم کرده­ اند و هر ساله نیز، بخش زیادی از دانش آموختگان مهندسی مکانیک جذب صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی می‌شوند و همچنین عده بسیاری از دانش آموختگان این رشته جذب وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی فعال در عرصه صنعت و انرژی می‌شوند.

وی از دانشجویان خواست دانش خود را در زمینه طراحی و تحلیل مسایل مختلف مهندسی مکانیک تعمیق ببخشند و تلاش کنند ارتباط بین مفاهیم تئوری و مسائل عملی حوزه های مختلف مهندسی مکانیک را از اساتید خود به خوبی بیاموزند و انشاالله با این الزمات آینده خوبی در پیش رو خواهند داشت.

عدم ارتباط مناسب دانشگاه و صنعت

وی در ادامه در مورد سطح علمی رشته مکانیک در کشور نیز گفت: خوشبختانه این رشته در اغلب دانشگاه ­های مادر و صنعتی کشور در مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دایر هست و اساتید بسیار توانمندی در این حوزه به امر آموزش و پژوهش اهتمام دارند.همچنین آزمایشگاه ها و امکانات آموزشی مناسبی نیز هم در اغلب دانشگاه ها جهت آموزش این رشته وجود دارد که البته نیازمند تقویت، بروز رسانی و توسعه هست واز این رو از این حیث شرایط خوبی داریم.

استاد مکانیک دانشگاه صنعتی کرمانشاه در ارتباط با اینکه آیا موانعی برای توسعه این رشته در کشور وجود دارد، نیز گفت: به نظرم مهترین ایراد، عدم ارتباط مناسب دانشگاه و صنعت هست که البته مشکل اغلب رشته های دانشگاهی به خصوص رشته های مهندسی است و محدود به رشته مهندسی مکانیک نیست و این عدم ارتباط مناسب با بخش صنعت، باعث عدم توسعه معنادار و ثروت آفرین و رفاه آور برای مردم و جامعه خواهد بود و صرفا توسعه ما به صورت کمی و محدود به مسائلی خواهد شد که صرفا از جنبه آکادمیک دارای ارزش است.

کارگاه آموزشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه

دانشگاه صنعتی کرمانشاه از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو در ۱۰ رشته کارشناسی و هفت رشته کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و آموزش این تعداد دانشجو را نیز ۵۲ استاد عضو هیأت علمی و ۵۲ عضو غیرهیات علمی بر عهده دارند.

این دانشگاه با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور، تأمین نیازهای صنایع گوناگون موجود در استان و منطقه غرب، توسعه و کاربردی کردن فناوری‌های نوین در صنایع مختلف، در سال ۱۳۸۴ موفق به اخذ موافقت اصولی شد و از بهمن سال ۱۳۸۶ با پذیرش ۱۳۰ دانشجوی مقطع کارشناسی در ۲ رشته مهندسی برق و مهندسی شیمی در شهر کرمانشاه فعالیت خود را آغاز کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار