کد خبر: ۸۱۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ 18 January 2020

‌به گزارش «تابناک البرز»؛ موزه ای در البرز وجود دارد که گنجینه های تاریخیش رو به فراموشی است.تمبر،همان کاغذ کوچک ارزشمند اما گران بهایی است که  در خاطرات ذهنی  ما نقش بسته است ، تکه کاغذ کوچکی که بر بال خاطرات ما سوار می شد و برنامه های ما با محتواهای مختلف نقش می بست،عکس های نقش بسته بر تمبرها هم عالمی داشت از پروانه کوچک تا نقشه ایران ، آذین بند این نشان کوچک ولی پر مفهوم بود.

در کرج از خیابان اصلی گوهردشت که بگذری تو را به جایی می رساند که خانه تمبر البرز که نه ،تاریخ سیاسی کشور را در خود ذخیره کرده است، البته کمتر کسی اولین موزه تخصصی تمبر، اوراق بهادار و سکه البرز را می شناسد و در نهایت گمنامی ،مردی آنجا عاشقانه میراث پدربزرگ و پدر را را پاس می دارد.

موسوی یکتا میراث دار این تاریخ کهن می گوید: سه ماهی است که این جا تعطیل شده است.

او می گوید : این تمبرها از پدربزرگم حاج سید خندان از تجار دوره قاجار برایم به ارث رسیده، کلکسیونی  از داشته های سه نسل پیش که اکنون  مورد بی مهری قرار گرفته  است.

موسوی یکتا می گوید:این کلکسیون شامل ۳۲ مدل است از جمله تمبرها ،اسکناس‌ها، کتاب‌های خطی، اشیای مردم‌شناسی و حتی اولین خودکار ایران تا به امروز هم در این موزه ای که سرمایه شخصی خودم است نگهداری می شود.

از شروع شغل او پرسیدم و این که چرا سال هاست عاشقانه از این میراث نگهداری می کند که در پاسخ سوالم گفت: من سال ۱۳۵۵ به مجموعه‌داری تمبر علاقه مند شدم و  بعد از فوت پدربزرگم یک کلکسیون به پدرم رسید که آن را به من  هدیه دادند .

او می گوید: دو میلیون و پانصد تمبر، اوراق بهادار، سکه و اسکناس در این موزه نگهداری می شود که اگر آنها را کنار هم بگذاریم از میدان آزادی تهران تا میدان ساعت زنجان ادامه پیدا می کند.

موسوی یکتا می گوید :حتی راننده تاکسی های روبروی این موزه هم نمی‌دانند که این موزه در کجا قرار دارد؟

از او در خصوص تعطیلی موزه پرسیدم گفت:چند ماهی  است موزه ما تعطیل است به دلیل این که  بازدید کننده ندارد و کمتر کسی این جا را می شناسد و حتی با بی مهری مسئولان اندک تابلوهایی که در سطح شهر مردم را به این جا رهنمون می کرد، هم  از شهر جمع آوری شده است.

موسوی یکتا با بغضی فروخورده در ادامه  می گوید : مدت سه سالی که فعالیت می‌کردیم حداقل چند صد مرتبه با زبان بی زبانی گفتیم مسئولین محترم شورای شهر، شهرداری و اداره میراث فرهنگی ببینید که این گنجینه دارد خاک می‌خورد گنجینه ای که دوست داشتم برای فرهنگ و هنر کشور به یادگار بماند اما حالا با بی مهری آنها این جا خاک می خورد.

مهری سرداری یکی از افرادی که در موزه  زمانی مشغول به کار بوده و اکنون با تعطیلی موزه بیکار شده است، می گوید: امروز عرصه فرهنگ ،عرصه جهاد است و آقای یکتا خودش  و زندگیش را برای پاسداشت این میراث  وقف کرده است و مسئولان استان در جواب تعطیلی و بیکار شدن در این موزه  می گویند که جانمایی مکانی خوب نیست، من به مسئولین محترم می گویم که گوهردشت قلب کرج است چرا جانمایی این موزه در قلب شهر کرج جانمایی خوبی نیست؟

سرداری می گوید: موسوی یکتا از یزد و خراسان رضوی دعوت نامه دارد و وعده وعیدهای خوبی به او داده اند همچنین از استان های دیگر در صورت انتقال این میراث گفته اند  که حقوق ماهیانه برای خود و پرسنلی که می‌آید در نظر می گیرند اما او  دوست ندارد موزه به  استان های دیگر انتقال داده شود چرا که به البرز ارق دارد.

اما آن چه که نظر هر ببینده تاریخ دوستی را در بازدید از این موزه جلب می کند این است که با احداث این موزه علاوه بر حفاظت از تاریخ این سرزمین می توان زمینه جذب توریسم و گردشگر را که به عنوان یکی از اهداف توسعه محور و درآمدزایی در استان است  فراهم ساخت.

به نظر می رسد آثار سه نسل پیش این موزه برجا می ماند اگر عزم جمعی برای نگهداشتن آن تدبیر شود در غیر این صورت عاشقانه های مردی که از همه چیز گذشته و حتی  خانه پدری را موزه ای کرده برای حفظ تاریخ یک کشور  و خود هنوز مستاجر است منصفانه نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار