رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: حاجی زاده: اگر بلافاصله اطلاع رسانی می‌کردیم سیستم پدافندی ما فشل می‌شد / واعظی: مکانیزم ماشه اجرایی نمی‌شود / محسن تنابنده: پس از «پایتخت ۶» دیگر با تلویزیون کار نخواهم کرد! و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۴۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱ 15 January 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
رایزنی جهانگیری و اصلاح‌طلبان برای بازگرداندن ردی‌ها

یک کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب ضمن انتقاد از رد صلاحیت‌های انجام شده توسط شورای نگهبان گفت: برای گرفتن تاییده اصلاح‌طلبان با این نهاد رایزنی خواهند کرد. علی صوفی کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب، درباره رد صلاحیت‌ها و سخنان اسحاق جهانگیری مبنی بر اینکه «می‌توان با مذاکره با شورای‌نگهبان موضوع احراز نشدن صلاحیت‌ها را حل‌کرد» در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان بنای مذاکرده دارند یا آقای جهانگیری، گفت: اقدام آقای جهانگیری به صورت موازی با شورای عالی سیاست گذاری و بعضی از شخصیت‌های تاثیرگذار جریان اصلاح‌طلبی در حال انجام است. وی با بیان اینکه در گذشته با شورای نگهبان مذاکره انجام شده است، گفت: اصلاح‌طلبان و شورای عالی سیاستگذاری ضمن اعتراض شدیدی که به این نوع برخورد از طرف هیات‌های اجرایی و نظارت داشته است، اما سعی کردند که مسیر قانونی برای اعتراضات را باز بگذارند و به کاندیدا‌ها توصیه کردند که در فرصت و زمان قانونی اعتراض خودشان را اعلام کنند، این درحالی است که پیشتر هم همه را تشویق به ثبت نام در انتخابات کرده بودیم. وزیر دولت اصلاحات با اشاره به ترغیب و تشویق اصلاح‌طلبان از سوی شورای عالی برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم گفت: بعد از رد صلاحیت افراد در هیات‌های اجرایی باز تاکید شد که افراد از فرصت‌های قانونی و اعتراض به رد صلاحیت‌ها استفاده کنند؛ هر چند که در مرحله احراز صلاحیت شورای نگهبان رد صلاحیت‌ها با شدت بیشتر انجام شده است و این حجم از رد صلاحیت‌ها دور از انتظار بود، اما شورای عالی با وجود اینکه یأس و نا‌امیدی بیشتر شده بود باز تاکید بر اعلام اعتراض داشت.
 
حاجی زاده: اگر بلافاصله اطلاع رسانی می‌کردیم سیستم پدافندی ما فشل می‌شد

سردار حاجی زاده که امروز به دیدار خانواده شهیده محمودی از شهدای پرواز اوکراینی رفته بود؛ در پاسخ خانواده شهید که گفتند چرا ماجرا را بلافاصله اعلام نکردید گفت: اولا که در شرایط جنگی بودیم و اگر زود اعلام میکردیم روحیه نیرو‌ها تحت تاثیر قرار میگرفت و پدافند فشل میشد و از سوی دیگر نیرو‌های مسلح باید تمام احتمالات از جمله جنگ الکترونیک را بررسی میکردند.
 
عطریانفر: می‌توانیم در تهران لیست کامل دهیم

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: وقتی تفریبا ۵۰ درصد نمایندگان فعلی تهران تأیید صلاحیت شدند، می‌توان از میان دیگر نیرو‌های اصلاح طلب تأیید صلاحیت شده لیستی را تنظیم و عرضه کرد. جریان اصلاحات هنوز استراتژی انتخاباتی خودش را مشخص نکرده است، برخی می‌گویند «شاید اصلاح طلبان لیست ندهند» و در مقابل برخی نیز از حضور قطعی این جریان در انتخابات سخن می‌گویند. محمد عطریانفر معتقد است: اصلاح طلبان در نهایت مدل دوم را بر می‌گزینند و با ارائه لیست در صحنه انتخابات حاضر می‌شوند.
 
اصولگرای مشهوری که رد صلاحیت شد

نقوی حسینی نماینده عضو جبهه پایداری که در حال حاضر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس دهم است، درحالی که برای دوره یازدهم نیز کاندیدا شده بود، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. براساس برخی گزارش‌ها، او به استناد بند ۱ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده است. به گزارش فرارو، بند ۱ ماده ۲۸ می‌گوید که نامزد‌های انتخاباتی باید اعتقاد و التزام عملی به اسلام داشته باشند، با این وجود ظاهراً شورای نگهبان تشخیص داده که سید حسین نقوی حسین فاقد شرایط بند مذکور است و او را رد صلاحیت کرده است. زینب صفری خبرنگار پارلمانی روزنامه سازندگی درباره علت رد صلاحیت نقوی حسینی در توئیترش نوشت: " امروز به نقوی حسینی نماینده سوپراصولگرای ورامین گفتم: شمام که ردصلاحیت شدین؛ با صدای بلند و کشدار گفت: بله! گفتم چرا؟ گفت: "با سری بالا و گردنی افراشته؛ بند ۱ ماده ۲۸" گفتم: اینکه ژست اصلاح طلبانه اس، شما نباید به ردصلاحیت شورای نگهبان افتخار کنین. با خنده گفت: دیگه کار به اینجا‌ها رسیده. "
 
واعظی: مکانیزم ماشه اجرایی نمی‌شود

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آنچه که از سوی اروپایی‌ها اعلام می‌شود تبلیغاتی است و این تبلیغات هم هیچ پایه و اساس ندارد و کاری که اروپایی‌ها اعلام کردند به نظر می‌رسد که از موضع ضعف و انفعالی است. محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اعلام اروپایی‌ها در خصوص راه اندازی مکانیزم ماشه اظهار کرد: بحثی که همواره هم با اعضای باقی‌مانده برجام داشتیم این بوده که آمریکا از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده و اجازه هم نمی‌دهد که کشور‌های باقی مانده در برجام هم به تعهدات خود عمل کند. وی افزود: در این زمینه مدتی با آن‌ها اتمام حجت کردیم و سپس از اردیبهشت‌ماه گام‌های نهایی را برداشتیم و هفته قبل نیز گام پنجم را که گامی اصولی است، برداشتیم؛ در گام پنجم همه محدودیت‌هایی که برای غنی‌سازی وجود داشت اعم از تعداد، نوع و محل نگهداری سانتریفیوژ‌ها و همچنین ضریب غنی‌سازی‌مان را برداشتیم و اعلام کردیم که با نظارت آژانس این کار را خواهیم کرد و همچنین اعلام کردیم که این به معنای خروج از برجام نیست. رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما دقیقا همان کاری را انجام دادیم که آن‌ها نیز انجام دادند، خاطر نشان کرد: آن‌ها برجام را حفظ کردند، ولی به تعهدات خود عمل نکردند، ما هم اعلام کردیم که به برجام پایبند هستیم، ولی به تعهدات خود عمل نمی‌کنیم. بر این اساس گام پنجم گامی اساسی بود و آن‌ها مقداری سخت‌شان شد؛ اروپایی‌ها هم از نظر افکار عمومی و هم از نظر فشار‌هایی که روی‌شان قرار داشت اعلام کردند که می‌خواهند کمیسیون مشترک را راه‌اندازی کنند و در این زمینه نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.
 
جنجال صلاحیت نامزد‌ها برای انتخابات به دفتر امام جمعه رسید

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه افرادی که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شدند، هر روز به دفتر بنده مراجعه می‌کنند، ولی من همیشه گفته‌ام که بنده نه کسی را تائید و نه کسی را تکذیب می‌کنم و تمایلی نیز به دخالت در این مسائل را ندارم.
 
پایان یک شایعه در مورد احمدی نژاد

احمدی‌نژاد در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت. طی روز‌های گذشته شایعاتی مبنی بر تعلیق عضویت محمود احمدی نژاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام در فضای مجازی منتشر شده بود. امروز احمدی‌نژاد در جلسه اصلی مجمع حضور یافت و با این حضور به شایعات پایان داد.
 
مقام روس: سپهبد سلیمانی «قهرمان ملی» بود

رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه در دیدار سفیر ایران، سپهبد شهید قاسم سلیمانی را «قهرمان ملی» و فرمانده شایسته نیروی قدس خواند. لئونید اسلوتسکی در این دیدار با اشاره به مواضع روسیه در مخالفت با یکجانبه گرایی در عرصه بین المللی اظهار داشت: قتل سپهبد قاسم سلیمانی انزجار برانگیز‌ترین حادثه در دوران اخیر بود. ما انزجار خود را از این عمل اعلام می‌کنیم و آن را ادامه همان برنامه‌های ضد ایرانی می‌دانیم که مدتهاست شروع شده و ادامه دارد. رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه در توصیف شهید سلیمانی افزود: سردار سلیمانی شخصیتی بسیار مهم، یک «قهرمان ملی» و فرمانده شایسته نیروی قدس بود که در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد. خبر قتل وی باعث تلاطم و ناراحتی شدید در وجود ما شد. کاظم جلالی سفیر ایران نیز در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت توسعه همه جانبه روابط بین ۲ کشور، با اشاره به نقش مهم پارلمان‌ها در توسعه روابط خارجی دولت‌ها و نزدیکی بین ملتها، خواستار گسترش روابط بین مجلس شورای اسلامی و دومای دولتی روسیه شد.
 
درخواست معاونت ریاست جمهوری برای برخورد با اهانت‌های شبکه افق

معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در اطلاعیه‌ای، خواستار برخورد مناسب با اهانت‌های اخیر شبکه افق شد و تصریح کرد، چنین اظهاراتی جز ضربه‌زدن به نظام و گریزان کردن جوانان ثمره دیگری ندارد. در این اطلاعیه آمده است: در این اندوه همگانی در فراق یاران از شهید سردار سلیمانی تا شهدای وداع کرمان و شهدای هواپیمای اوکراینی و حضور اعجاب برانگیز مردم عاشق برای تسلای خاطر یکدیگر و انسجام ملی، شایسته نبود در شبکه افق رسانه سیما جملاتی مانند «اگر کسی اعتقاد ندارد جمع کند و از ایران برود» و همچنین جملاتی هنجارشکن در مورد رفتار داعش با زنان شنیده شود. در این اطلاعیه آمده است: دیدن و شنیدن این سخنان که به صورت کلیپ‌هایی در فضای مجازی پخش شده، آیا جز ضربه زدن به نظام و گریزان کردن جوانان ثمره دیگری دارد؟ «ضرورت دارد گویندگان این اهانت‌ها در رسانه ملی که سبب جریحه دار شدن احساسات مخاطبین این رسانه شده اند از کرده خود عذرخواهی کنند.» روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده از این بیانات که در موردی متاسفانه از سوی یک خانم صورت گرفته و در مورد دیگر درباره خانم‌ها انجام شده ابراز تاسف کرده و خواهان رسیدگی مسئولین آن رسانه به خطای ایشان است.

کیهان: اوباش گونه به زینب ابوطالبی حمله کردند!

روزنامه کیهان در حمایت از زینب ابوطالبی نوشت: زینب ابوطالبی که بیشتر به عنوان مجری برنامه «نیمه پنهان ماه» با موضوع گفتگو با خانواده شهدا شناخته شده است، در برنامه «انتقام سخت» شبکه افق که در قالب میزگرد به همراه دو مهمان دیگر برگزار می‌شد، نظر خودش را درباره پرهیز از رفاه‌زدگی و ترویج آن در جامعه ابراز کرد. این اظهار نظر فارغ از درست یا غلط بودنش با واکنش طیف خاصی مواجه شد و زمینه حمله و تهمت به این مجری تلویزیونی را فراهم کرد. این واکنش اوباش‌گونه در حالی بود که برنامه «انتقام سخت» به صورت میزگرد برای ابراز نظرات مختلف اجرا می‌شد و مهمان دیگر برنامه ضمن انتقاد به نظر خانم ابوطالبی از منظر دیگری به این مسئله پرداخت. اما مدعیان «آزادی بیان»، «چندصدایی» و «تحمل نظر مخالف» بدون توجه به ابراز نظرات مختلف در برنامه نه تنها بار دیگر نشان دادند توانایی پذیرش اظهار نظری خلاف دیدگاه خود را ندارند بلکه با فرصت‌طلبی به دنبال بهانه‌ای برای انتقام گیری از صدا وسیما و جریان فرهنگی انقلاب می‌گردند.

واکنش کدخدایی به انتقاد روحانی از ردصلاحیت‌ها

عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.» حسن روحانی امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت گفت: همه آن‌هایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آنرا رد کنید، اما آن جا‌هایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفرکاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد. رییس جمهور اضافه کرد: مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام ۸۳ میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالیکه شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.

کوشکی: عذرخواهی نمی‌کنم؛ ذهن بعضی‌ها معیوب است

محمدصادق کوشکی که اظهاراتش در برنامه جهان‌آرای شبکه افق واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت در گفتگو با ایرناپاس هرگونه کنایه جنسی در حرف‌هایش را رد کرد. کوشکی در پاسخ به این سؤال که توضیح شما برای این گفته‌هایتان در شبکه افق چیست، با انکار کنایه جنسی به فرد خاصی گفت: من یک جمله مبهم گفتم و اسم هیچ کسی را نیاوردم. صحبت سر این بوده که اگر گروه ریگی که سابقه قتل و آدم کشی دارد، مرزبانی جلویش نباشد می‌آید و به افراد تعرض می‌کند. گفتم آیا گروه ریگی که سابقه ترور دارد، دستشان به افراد برسد، خوششان می‌آید؟ از هیچ کسی اسمی نبردم. این عبارت من در زیان فارسی استفهام انکاری است. آیا اگر یک گروه تروریست دستش به یک فردی، به خانمی، به دخترش برسد، کسی خوشش می‌آید. کوشکی این استدلال را در حالی مطرح می‌کند که اشاره او به خانمی که فراخوان داده و دخترش که اتفاقا هنرپیشه معروفی هم هست، نیاز به نام آوردن صریح ندارد و روشن می‌کند که منظور او چه کسی است. بخشی از این گفت: وگو را در ادامه می‌خواید:

* اما شما کلمه خانم را به کار بردید و به فراخوان خانمی اشاره کردید.

دست تروریست به یک خانم و یک آقا برسد چه می‌کند؟ می‌کشد. گروه ریگی در کارنامه‌اش تجاوز جنسی ندارد و تروریستی و آدمکش است.

* اما عبارت‌های؛ دستش برسد و خوشتان می‌آید را برای خانم و دختری به کار بردید.

بله؛ مثل این که یک نفر بگوید اگر دزد وسایلتان را ببرد خوشتان می‌آید؟ گروه ریگی به تروریسم و آدم‌کشی معروف است. گروه ریگی جنایت جنسی کرده تا حالا؟ اصلاً نبوده است. به زن برسد به مرد برسد، می‌کشد. حالا من می‌گویم دستش به تو برسد تو را می‌کشد، خوش‌ات می‌آید؟ این استفهام انکاری است، یعنی من چیزی را می‌پرسم که می‌دانم پاسخش منفی است.

کوشکی که نامزد مجلس شورای اسلامی نیز شده است و حضورش در تلویزیون در شرایط کنونی حتی مصداق بی‌عدالتی و تبلیغ زودهنگام است، در ادامه با مبرا دانستن خود از هرگونه توهین به فرد خاصی، گفت: صحبتی بوده و اشاره به فرد خاصی هم نشده است. حتی عبارت کارگردان، هنرپیشه و سلبریتی هم به کار برده نشده و فقط گفته شده یک خانمی؛ حالا شنونده و بیننده بر اساس داده‌های غلط در فضای مجازی گفته که درباره رخشان بنی‌اعتماد یا هر کس دیگری است و این تهمت است

وی در پاسخ به این پرسش که از کنار هم قرار دادن عبارت‌هایی که شما گفته‌اید توهین برداشت می‌شود، گفت: اگر بخواهید از هر طرف این جمله را بگیرید، هیچ واژه جنسی در آن نیست و ذهن بعضی‌ها شاید معیوب باشد. اگر گفته بودم داعش که هم جنایت جنسی داشته و هم کار دیگر...، ولی گروه ریگی جنایت جنسی نداشته، پس به هر کسی برسد آدمکشی می‌کند.

وزارت خارجه انگلیس: سفیرمان روز‌های آینده به تهران بازمی‌گردد

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه گفت، «راب مک‌ایر» در مدت اقامتش ملاقات‌هایی را خواهد داشت و «در روز‌های آینده» دوباره به ایران بازخواهد گشت. سفیر انگلیس در تهران که در تجمع شنبه شب گذشته در مقابل دانشگاه امیرکبیر حاضر شده بود، برای دقایقی بازداشت شد. این دیپلمات انگلیسی بعد از ظهر یکشنبه به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به سفیر و دولت انگلیس ابلاغ شد.

محسن تنابنده: پس از «پایتخت ۶» دیگر با تلویزیون کار نخواهم کرد!

روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی، صحبت‌های زننده‌ای درباره مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد و باران کوثری مطرح شد که با واکنش منفی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. این موضوع باعث شد که بسیاری از سینماگران نسبت به این توهین‌ها موضع گیری کنند و حتی از تحریم صداوسیما سخن به میان آوردند. محسن تنابنده نویسنده و بازیگر سریال پرطرفدار «پایتخت» دیگر هنرمندی بود که به این توهین واکنش نشان داد. او که این روز‌ها مشغول تصویربرداری ششمین قسمت «پایتخت» است به گفت: «در پی توهین‌هایی که به رخشان بنی اعتماد و باران کوثری در تلویزیون رخ داد می‌خواهم اعلام می‌کنم که پس از پایان تصویربرداری «پایتخت ۶» دیگر هیچ همکاری با تلویزیون نخواهم داشت و دیگر هم در هیچ سریال تلویزیونی بازی نخواهم کرد و حتی به عنوان نویسنده هم با تلویزیون همکاری نخواهم کرد. هم اکنون هم چاره‌ای جز ادامه تصویربرداری «پایتخت ۶» نداریم و گرنه می‌خواستم همین الان همکاری ام را با تلویزیون به اتمام برسانم» با توجه به صحبت‌های تنابنده می‌توان گفت: «پایتخت ۶» آخرین سری از این مجموعه پرطرفدار خواهد بود.
 
ایران محور هفتمین مناظره نامزد‌های دموکرات آمریکا

تشدید تنش‌ها میان آمریکا و ایران، یکی از محور‌های هفتمین مناظره نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بود. نامزد‌های دموکرات به اتفاق، ترامپ را مقصر خروج یکجانبه از برجام دانستند و خواستار بازگشت واشنگتن به این توافق شدند. «جو بایدن» وعده داد در صورتیکه رئیس‌جمهور شود، نظامیان آمریکایی را از غرب آسیا خارج می‌کند و گفت: به واسطه تصمیم ترامپ در ترور سپهبد سلیمانی، آمریکا در جایگاهی قرار دارد که مجبور است نیرو‌های خود را از غرب آسیا خارج کند. بایدن ضمن رد ادعا‌های ترامپ در توجیه ترور سپهبد سلیمانی گفت: صادقانه فکر می‌کنم او آشکارا دروغ گفته است. /فارس

ورزشکاران مهاجرت کرده هیچ محدودیتی برای بازگشت ندارند

صالحی‌امیری رییس کمیته المپیک گفت: معتقدیم نباید مانع مهاجرت ورزشکاران شویم و باید شرایطی ایجاد کنیم که ورزشکاران چه در داخل و خارج احساس امنیت داشته باشند. وزیر ورزش هم در دیدار با توماس باخ گفت که هیچ ورزشکار مهاجری برای برگشت مشکل ندارد و هیچ قهرمان ممنوع الورود و خروج نداریم بلکه تمام اخبار منفی شانتاژ رسانه‌های معاند است. / ایرنا

ظریف:حفظ برجام به اقدامات اروپا وابسته است

وزیر امور خارجه گفت: ایران طی نامه‌ای رسمی به موگرینی در ۱۰ می ۲۰۱۸، مکانیزم حل اختلاف را راه‌اندازی کرد. حفظ برجام به اقدامات اروپا وابسته است. خوبی برجام این است که برپایه بی‌اعتمادی حاصل شد. ما مکانیزم‌هایی را داریم که در صورت نقض مفاد برجام فعال می‌شود و بیشتر بر اساس بی‌اعتمادی‌هایی بود که میان ایران و آمریکا وجود داشت. سپس به نشست وزرا و کارشناسان نیاز است و اگر هر یک از طرفین مطرح کنند که طرف دیگر به تعهداتش عمل نمی‌کند، می‌توانند از تعهداتشان کاهش دهند. پاراگراف ۳۷ برجام به مکانیزم بازگرداندن تحریم‌ها یا همان مکانیزم ماشه مربوط می‌شود. نشست‌هایی برگزار شد و ۱۱ وعده به ایران داده شد، اما هیچ اتفاقی (در خصوص تحقق وعده‌ها) صورت نگرفت. در ماه آگوست نامه دیگری نوشتم که هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشده و گفتم اتحادیه اروپا نه تنها این ۱۱ وعده را نقض کرده بلکه به تعهدات خود ذیل برجام نیز عمل نکرده است. /فارس

روزنامه کیهان مصادره‌ای است

حجت الاسلام مسیح مهاجری به خبرآنلاین گفت: روزنامه کیهان و اطلاعات مصادره شده هستند، این روزنامه‌ها مال سناتور‌های زمان شاه بودند که بعد از انقلاب مصادره شدند، ولی روزنامه جمهوری اسلامی روزنامه مصادره‌ای و روزنامه دولتی نیست. به عنوان کسی که در تمام این ۴۰ سال در مسائل سیاسی بوده‌ام و مجلس‌ها را دیده‌ام و با نمایندگان سر و کار داشته‌ام، هیچ مجلسی را ضعیف‌تر از مجلس دهم ندیده‌ام. سال ۹۲ شورای نگهبان آقای هاشمی را رد صلاحیت کرد، به چه جرم و دلیلی؟ هیچ دلیلی نداشتند، اما ما که می‌دانستیم، چون آقای هاشمی بود و این هاشمی بودن خودش جرم بود. نفر آخر انتخابات مجلس خبرگان در تهران نباید کاندیدای ریاست می‌شد. آوردن برخی افراد به جامعه روحانیت مبارز از سوی آیت الله مهدوی کنی باعث شد آقای هاشمی رغبتی به حضور در این تشکل نشان ندهند و کلا از جامعه روحانیت مبارز کنار بکشند و سال‌های اخیر دیگر حضور نداشتند. حزب جمهوری اسلامی بعد از شهادت آیت الله بهشتی درگیر اختلاف شد. در واقع صدای واحدی از درون حزب به گوش نمی‌رسید. هاشمی در انتخابات ۹۲ و ۹۴ مانع به قدرت رسیدن جریان افراطی شد.

زنان ایرانی این بازار را قبضه کرده‌اند

خراسان نوشت: اگر از آن دسته افرادی هستید که به محض ورود به کتاب‌فروشی به سراغ قفسه رمان‌های ایرانی می‌روند، حتماً متوجه شده‌اید که این روز‌ها رمان‌هایی روی بورس هستند که تقریباً بیشترشان را نویسنده‌های خانم به نگارش درآورده‌اند. اگر به این‌ها، نویسنده‌های رمان‌های عامه‌پسند را هم اضافه کنیم، شمار نویسنده‌های خانم سر به فلک می‌کشد

افزایش وام ازدواج، بانک‌ها را دچار مشکل می‌کند؟

روزنامه اعتماد نوشت:اگر تعداد متقاضیان وام ازدواج را ۲۰۰ هزار زوج در نظر بگیریم با فرض افزایش وام ازدواج به نفری ۵۰ میلیون تومان، مبلغی که به عنوان وام باید به آن‌ها پرداخت شود حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. سیستم بانکی نگاه بنگاه محوری به معادله پرداخت تسهیلات و دریافت سپرده‌ها دارد. به این معنا که ترجیح می‌دهد به جای پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و با بهره‌ای معادل کارمزد یک وام آن را به عنوان وام‌های کلان با بهره بالاتر پرداخت کند.

گاندو در فصل زمستان تمایلی به خوردن ندارد

همزمان با وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان سیستان و بلوچستان، تمساح‌های پوزه کوتاه که به آن‌ها "گاندو" گفته می‌شود از محیط‌های آبی خارج و در خشکی پراکنده شدند و به باور برخی، خزندگان تهدیدی برای انسان است؛ ولی به گفته محققان این حوزه، گاندو‌ها هر چند که حیوانات شکارگری هستند، ولی در فصل زمستان تمایلی به خوردن ندارند؛ از این رو در مواجهه با این خزندگان بهتر است با اداره محیط زیست منطقه تماس بگیرند. /ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار