مقام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبرداد
دکتر شیخ زاده معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از اجرای پویش ملی مبارزه با سرطان از یکم تا هفتم بهمن ماه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، همزمان با سراسر کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۱۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 11 January 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر خداد شیخ زاده معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پویش ملی مبارزه با سرطان از یکم تا هفتم بهمن ماه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همزمان با سراسر کشور و با شعارهای "سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خود مراقبتی و امید" و همچنین با هدف کلی کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان برگزار می‌شود.

 دکتر شیخ زاده، افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در مورد قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های آن با تاکید بر اولویت‌های منطقه‌ای را یکی از اهداف این پویش عنوان کرد و گفت: اصلاح باورهای نادرست مردم در مورد سرطان مانند درمان ناپذیر بودن آن، جلب مشارکت سیاست‌گذاران و مجریان سلامت در کنترل عوامل خطر سرطان برای گروه‌های هدف از جمله مردم به ویژه نوجوانان و جوانان، بیماران و خانواده‌ها و مجریان حوزه سلامت و خارج از حوزه سلامت، از دیگر اهداف اجرای این پویش است.

 وی در خصوص شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان و مردان استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: بر اساس آخرین گزارش ثبت موارد سرطانی کشور، در زنان شایع‌ترین نوع سرطان‌ها، سرطان پستان، تیروئید، کولورکتال و معده است و در بین مردان نیز سرطان معده، لوکمی و کولورکتال شایع‌ترین سرطان‌ها است.

 به گفته دکتر شیخ زاده، حدود 40 درصد از سرطان‌ها در صورت شناسایی به موقع قابل درمان کامل هستند، این در حالی است که در میان تمامی بیماری‌ها، سرطان‌ها از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌روند و متأسفانه روند رو به رشدی را دارند.

 معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مهم‌ترین عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان را به رواج زندگی کم‌تحرک و ماشینی که با تغذیه ناسالم و اضافه وزن همراه است و همچنین استرس و آلاینده‌های زیست محیطی عنوان کرد.

وی گفت: متأسفانه بیماری سرطان در کشور و به تبع آن در استان سیستان و بلوچستان، روند رو به رشدی را سپری می‌کند و می‌توان گفت 70 درصد افزایش این بیماری در کشورهای در حال توسعه است و مهم‌ترین راهکار به منظور کاهش هزینه‌های سرطان، غربالگری به منظور تشخیص زودرس این بیماری است.

 وی در خصوص راه های پیشگیری از سرطان گفت: در زمینه پیشگیری از سرطان افراد باید علاوه بر استفاده نکردن از سیگار و قلیان، در معرض دود آن نیز قرار نگیرند، روزانه حداقل 30 دقیقه تند راه بروند، 5 وعده میوه و سبزی در روز بخورند، مصرف نمک، قند، شکر و روغن را کاهش دهند، وزن خود را مدیریت کنند، با کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب از پوست خود محافظت کنند، با خود، دیگران و محیط زیست مهربان باشند و علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسند و به موقع به پزشک مراجعه کنند.

 وی از تمامی دستگاه های اجرایی و نهاد ها خواست: در اجرای پویش ملی مبارزه با سرطان را همکاری کنند.

 معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه کرد: در برگزاری پویش ملی مبارزه با سرطان، تمامی دستگاه‌ها و بخش‌ها باید دخیل باشند و به وظایف خود به درستی عمل کنند، در این صورت به طور یقین شاهد کاهش چشمگیر این بیماری و هزینه‌های سربار آن خواهیم بود، البته در این زمینه انجمن‌های مردم نهاد می‌توانند بسیار مهم و تأثیرگذار باشند و نقش بسیار خوبی را ایفا کنند.

 وی ادامه داد: رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری نیز در این زمینه می‌توانند گام مهمی درباره اطلاع رسانی‌های منظم و شفاف در باره سبک زندگی سالم و عوامل خطرساز به توانمندسازی مخاطبان خود کمک کنند و زمینه‌های ابتلا به این بیماری را به حداقل برسانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار