متخصص پوست و مو با توجه به رسيدن فصول سرد سال گفت: شپش سر در پاييز و زمستان شيوع بيشتري دارد و اغلب در بين كودكان و دانش ‌آموزان ديده مي‌شود.
کد خبر: ۸۰۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 28 December 2019

تبناک فارس به نقل از ایرنا: فاطمه گل‌ نوري افزود: شپش سر از فردي به فرد ديگر منتقل مي شود و اغلب بين كودكان در مهدهاي كودك‌ و مدارس رواج دارد و هنگام بازي با ارتباط نزديك، سرايت مي‌كند.
در گذشته هنگامي كه شپش سر به سراغ دانش‌ آموزان مي‌آمد، تنها راه رهايي از آن، تراشيدن موي سر بود اما اكنون راه‌هاي بسياري در اين زمينه وجود دارد كه ندانستن و نبود آموزش باعث بيشتر شدن و تسري آن به ديگران مي‌شود.
در سال 1396 در بين دانش‌آموزان فارس 5 هزار مورد ابتلا به شپش گزارش شد كه به گفتهٔ مسئولان تمام اين دانش‌آموزان تحت درمان رايگان قرار گرفتند و مشكلات آنان برطرف شد.

** شپش سر
شپش‌ ها، حشرات انگلي كوچك و معمولاً خاكستري ‌رنگ هستند كه درون موها زندگي مي‌كنند. طول بدن شپشي كه در روي سر زندگي مي‌كند، حدود يك تا 3 ميليمتر است و بال براي پرواز ندارد.ابتلا به شپش در بين دختران بيش از پسران شايع است.
متخصص پوست و مو گفت: شپش سر يك انگل اجباري است كه به ريشهٔ موها مي‌چسبد، پس از لقاح شپش نر با ماده، شپش ماده، تخم‌هاي زيادي از خودش آزاد مي‌كند كه اين تخم‌ها به وسيلهٔ ماده‌اي صمغي به ساقهٔ موها مي‌چسبد و به شكل دانه‌هاي سفيد است كه به اين تخم‌ها، رشك(Reshk) يا تخم نارس شپش مي‌گويند.
گل نوري افزود: تخم ‌ها بيش از يك هفته تا 10 روز زنده نمي‌مانند، البته توجه به اين نكته ضروري است كه همهٔ رشك‌ها يا تخم‌هايي كه به سر مي‌چسبند حاوي موجود زنده نيستند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جهرم گفت:اماكني چون هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، خانه‌هاي پرجمعيت و خوابگاه‌ها و ساير مكان‌هاي پرجمعيت محل انتقال اين بيماري است.
به گفتهٔ وي، مكان‌هاي تاريك و گرم، محل مناسبي براي رشد شپش‌ها است.

** راه‌هاي تشحيص وجود شپش
اين متخصص پوست با بيان اين مطلب كه معمول‌ترين علامت وجود شپش در سر خارش است، گفت: حركت و تغذيه شپش‌ها در سر باعث ايجاد آلرژي و خارش مي‌شود، اما خارش سر هميشه نشانهٔ وجود شپش سر نيست، بلكه گاهي ممكن است در اثر شورهٔ سر، اگزما يا حساسيت به شامپوي خاصي ايجاد شده باشد بنابراين بايد دانست كه چطور شپش را در سر جست و جو كرد.
وي با اشاره به تشخيص شپش در سر بيان كرد: قطعي‌ترين راه تشخيص مشاهده تخم يا خود شپش در قسمت‌هاي مودار بدن است. اگر فرد آلوده به شپش در هنگام شانه ‌زدن موها با شانهٔ مخصوص تشخيص شپش، سر را روي يك حوله سفيد خم كند تشخيص شپش‌ها بسيار آسان ‌تر خواهد بود.
گل نوري افزود: سر فرد مبتلا به شپش بهتر است روي سينك دستشويي، وان حمام، حوله و يا چيزهاي مشابه خم شود تا پس از مشاهده، با آب شسته شود.

** پيشگيري از شپش زدگي
وي با اشاره به پيشگيري از اين بيماري گفت: افراد و به خصوص دانش‌آموزان بايد در روز به دفعات زياد موهاي سر خود را شانه زنند و از لوازم شخصي و لباس‌هاي افراد آلوده به هيچ عنوان نبايد استفاده كرد.
گل نوري با بيان اينكه پس از هر تعطيلات بايد دانش‌آموزان پس از بازگشت به محيط آموزشي معاينه شوند، اظهار كرد: دانش‌آموزان در زنگ‌هاي ورزش بايد لباس‌هاي خود را به ‌صورت جداگانه و در كيف‌هاي دستي جداگانه نگهداري كنند.
به گفتهٔ وي معاينه افراد خانواده در صورتي كه يكي از اعضاي آنها مبتلا شده باشد ضروري است.

** روش درمان شپش سر
اين متخصص پوست بيان كرد: مبتلايان به شپش سر بايد بالش‌ها، روبالشي، ملحفه، مقنعه، روسري و كلاه‌هايشان را در آب جوش 100 درجهٔ سانتيگراد به مدت ٣0 دقيقه قرار دهند.
وي استفاده از شامپوي پري‌ مترين را انتخاب اول در درمان شپش سر دانست و گفت: شامپوي پري‌ مترين بايد 10 تا 15 دقيقه روي موها و كف سر فرد مبتلا به شپش بماند و سپس شسته شود و روز هشتم مجدداً اين شست و شو تكرار شود و تا دو روز بعد از شامپو نبايد شامپوي ديگر استفاده شود.
گل نوري گفت:بعد از استفاده از شامپو براي جداكردن تخم ‌هاي چسبيده به موها، روزانه با شانه مخصوص آغشته به مخلوط نصف ليوان آب و نصف ليوان سركه موها شانه شود.
وي بيان كرد: شانهٔ مخصوص شپش به نام شانه نيت Nit است كه اين شانه‌ در داروخانه ها موجود است و گاهي اوقات در درون جعبهٔ شامپوي ضدشپش نيز وجود دارد.
گل نوري اضافه كرد: بعد از استفاده ازشانه شپش نيت، آن را حداقل 5 دقيقه در آب جوش قرار دهند و مجددا سر فرد را ٨ ساعت بعد چك و شپش‌هاي باقي‌مانده برداشته شود.

برچسب ها: شپش ، فصل سرد ، پاییز ، زمستان ، شیوع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار