کد خبر: ۸۰۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ 23 December 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ احداث دریاچه مصنوعی کرج که زمانی قرار بود بزرگ‌ترین دریاچه کشور باشد، به‌دلیل احتمال وقوع سیل دویست ساله متوقف شده‌ است.

لایحه احداث دریاچه مصنوعی کرج به عنوان بزرگ ترین دریاچه مصنوعی کشور و باهدف توسعه گردشگری و جذب پتانسیل های اقتصادی برای البرز و مرکز آن در دوره چهارم شورای اسلامی شهر کرج به تصویب رسید.

این دریاچه بر مسیر رودخانه کرج و ‌در نزدیکی پارک چمران جانمایی شد و‌ پروژه‌ ساخت آن پس از اخذ مجوزهای لازم از ادارات مربوطه از جمله حفاظت محیط زیست و  شرکت آب منطقه‌ای آغاز شد.

باتوجه به این که آغاز این پروژه در اواخر شورای چهارم کلید خورد بنابراین نگرانی ها بر سر توقف پروژه بعد از شورای چهارم و انسداد مسیر تزریق بودجه به آن بالا گرفت تا جایی که مسئولان وقت، زمان افتتاح این دریاچه را نوروز ۹۶ یعنی پیش از آغاز فعالیت شورای پنجم، اعلام کردند.

اما آنچه مسلم است این افتتاحیه زود هنگام در حد شعارهای توخالی مسئولان در یادها درگذشت و در گذشته باقی ماند، جالب تر آن که مدتی بعد پروژه احداث دریاچه متوقف شد اما نه به خاطر کمبود بودجه.

همانطور که پیش تر هم گفته شد احداث دریاچه مصنوعی بر سر مسیر رودخانه کرج مستلزم اخذ مجوز از بعضی سازمان ها مانند شرکت آب‌منطقه‌ای بود، این شرکت که در ابتدا با کارشناسی های انجام گرفته با اجرای پروژه موافقت کرده بود، پس از مدتی با این توضیح که محل دریاچه مصنوعی کرج در مسیر سیل دویست ساله قرار دارد، مانع از ادامه پروژه شد.

از آنجا که متولی احداث دریاچه مصنوعی کرج سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج است، با پیمان بضاعتی‌پور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گفت و گو کردیم.

بضاعتی‌پور در توضیح علت توقف پروژه دریاچه‌ مصنوعی کرج گفت: در ابتدای کار هماهنگی‌های لازم با شرکت آب منطقه‌ای انجام شد، اما پس از مدتی کارشناسان آب منطقه‌ای گفتند درصورت وقوع سیل دویست ساله کل دریاچه و فضای اطراف آن از بین می‌رود.

او افزود: درصورت وقوع این سیل که احتمال آن در هر سال ۰/۵ درصد است، هیچ چیز در مسیر آن سالم نمی‌ماند و این دریاچه فقط بخش کوچکی از آن است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج با تاکید بر اینکه فضای اطراف دریاچه مصنوعی کرج مانند دریاچه مصنوعی چیتگر جنبه‌ اقتصادی نخواهد یافت، گفت: فضای سبز این پروژه در حال تکمیل شدن بوده و پیست دوچرخه سواری، پیاده راه، ملبمان، فود کورت و... از جمله تسهیلاتی است که برای پروژه مذکور درنظر گرفته شده است.

در ادامه به منظور شنیدن توضیحات و دلایل شرکت آب منطقه‌ای نیز گفت‌وگویی با مسعود غیاثی، مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای البرز داشتیم.

مسعود غیاثی، مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای البرز در واکنش به اظهارات رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج مبنی بر مخالفت آب منطقه البرز با احداث دریاچه مصنوعی گفت: شرکت آب منطقه‌ای در ابتدا با کلیات طرح ساخت دریاچه‌ مصنوعی موافق بود اما بعد از مطالعه جزئیات این طرح مخالفت خود را اعلام کرد زیرا طرح صحیحی برای احداث این دریاچه ارائه نشده بود.

او افزود: شرکت آب منطقه‌ای با احداث دریاچه مصنوعی مخالفتی ندارد، اما با پروژه غیراصولی که موجب تغییر ماهیت رودخانه، تبدیل آن به کانال و کاهش ۱۰ درصدی عرض آن شود، مخالف است.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای البرز در تشریح ایرادهای وارده به طرح احداث دریاچه مصنوعی کرج و با بیان اینکه این ایرادات به شهرداری نیز ابلاغ شده است، افزود: تبدیل بستر طبیعی رودخانه به کانالی با عرض متوسط ۱۵ متر و ارتفاع حداقل ۶ متر، حذف چشم انداز طبیعی رودخانه به گونه‌ای که با عبور از روی پل فقط یک کانال مشاهده می‌شود، حذف سیلاب دشت رودخانه که موجب طغیان آب و آبگرفتگی مناطق شهری می‌شود و... از جمله ایرادات وارده به این طرح است.

او در توضیح سایر مشکلات این طرح افزود: با اجرای این طرح بستر رودخانه در منتهی الیه کانال فرسایش یافته و سیلاب در اثر کوچک شدن مقطع پس زده شده و پل نیز تخریب خواهد شد.

غیاثی گفت: اتصال کانال به پل با زاویه غیرمناسب، پر شدن تدریجی کانال در اثر رسوبات و در نتیجه کوچک‌تر شدن مقطع آن و عدم امکان نگهداری آبراه‌ها از سایر مشکلات طرح یادشده است.

او افزود: با احداث دریاچه مصنوعی کرج شهروندان از دسترسی مستقیم به جریان رودخانه محروم خواهند شد و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی نیز با مشکل مواجه می‌شود.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: در صورت رفع ایرادات وارده به طرح، مخالفتی با ادامه پروژه وجود ندارد.

مشکلات طرح شده پیرامون احداث دریاچه مصنوعی کرج، ارتباط مستقیمی با جان و مال مردم داشته و هر دو دارایی شهروندان را به مخاطره می‌اندازد هرچند تا این لحظه نیز مبالغ زیادی از بیت المال صرف احداث این پروژه شده و بنابراین رها کردن آن هم منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

امیدواریم مشکلات طرح شده توسط متولیان رفع و با تکمیل پروژه چراغ امید شهروندان البرز به جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری در این استان روشن شود.

البته انتظار می‌رود مسئولان نیز پیش از افتتاح هرپروژه و اجرای آیین کلنگ ‌زنی به رعایت اصول پروژه و حفظ جان و مال مردم بیاندیشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار