کد خبر: ۸۰۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ 17 December 2019

‌به گزارش «تابناک البرز»؛ غار یخ مراد، با قندیل های یخی و زیبایش زمستانی شگفت انگیز می سازد به شرطی که مسئولان هم با مهر مسئولانه خود شگفتی ساز شوند.

غار یخ مراد در جاده چالوس ، نقطه ای است که با زیبایی‌های دلنواز ویخ‌های شگفتی سازش همه ساله گردشگران زیادی را به اعماق زمین فرا می‌خواند، گردشگرانی که برای دیدن قندیل‌های یخی بی تاب  آمدن به غار می‌شوند و برای کشف زیبایی‌های سحر انگیز برنامه ریزی می‌کنند.

غار یخ مراد در ۶۵ کیلومتری جاده کرج _چالوس و در بخش آسارا در ۴ کیلومتری جنوب گچسر واقع شده است، کافی است کوله بار سفر را ببندید و ۷۰ کیلومتر از کرج فاصله بگیرید، روستای کهنه ده  شما را به میزبانی غاری می‌برد که در اعماقش جلوه ای دیگر از عظمت خداوندی را شاهد خواهید بود. 

بخشدار آسارا گفت: غار زیبای یخ مراد دارای یخ‌های بلورین است که همانند کریستال‌های شفاف از زمین سر بیرون آورده اند و مناظر بسیار زیبایی را برای گردشگران ایجاد کرده اند.

صادق کمالی افزود:ارتفاع این غار  زیبا از سطح دریا حدود ۲۶۴۰ متر است وبرخی از صاحبنظران قدمت آن را بین ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون سال قبل تخمین زده اند.

او می‌گوید: بنا به باورهای روستای کهنه ده، در گذشته بیماران با خوردن یخی که در هیچ فصل از سال ذوب نمی‌شود، بهبود یافته و به همین دلیل به غار یخ مراد شهرت یافته است.

محمد جوادی از  غارنوردان یخ مراد گفت: یخبندان غار از اسفند ماه آغاز و تا اواسط بهار سال بعد ادامه دارد و سپس در طول تابستان  و پاییز به علت خشکی هوا و جریان نداشتن آب ،یخ ها شروع به ذوب شدن کرده و کم می شوند.

او می گوید:این غار در تمام فصول سال سرد ویخ زده است. علت این سرما که غار یخ مراد را از دیگر غارهای کشور متمایز کرده وجود حفره هایی است که مانند هواکش عمل کرده وبه طور مرتب موجب جریان باد سرد درون غار می شود.

جوادی اضافه کرد: دلیل اصلی که هر گردشگری را به سمت این غار زیبا می کشاند همین ستون ها وقندیل های یخی هستند که منظره شگفت انگیزی را پدید می آورند.

اما غار یخ مراد با همه زیبایی هایش  این روزها مورد  بی مهری گردشگران ومسئولان است ،به سمت دهانه  این غار زیبا  که می روید سنگ هاى ریز و درشتى که در مسیر غار ریخته شده  توجه شما  را جلب می کند تخته سنگ هایى که هر لحظه ممکن است  با خالى شدن رسوبات به سمت جاده فرو بریزند . در بدو ورود به غار خبری از آن زیبایی خیره کننده نیست ،وارد دهانه غار که می شوید اسم و فامیل های حک شده روی دیواره هاى غار شما را یاد اداره ثبت احوال خواهد انداخت.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: این غار  قرار است در سازمان محیط زیست کشور به عنوان اثر ملی طبیعی ثبت شود که مشخصات آن برای بررسی ارسال شده  است.

لشکری گفت:این غارها جزو ذخایر گران بهای کشور است اما نوشته های روی دیواره های غار  فضای بیرونی  و درونی آن را زشت جلوه داده است که مردم باید از این میراث گران بها به نحو بهتری مواظبت کنند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز  نیز گفت:غار یخ مراد از غارهای ثبت شده ملی طبیعی کشور نیست اما این دلیلی نمی شود که  اجازه تخریب غار را به کسی بدهیم.

او گفت:آبشار هفت چشمه و درخت ارس و غار یخ مراد از جمله آثاری هستند که تصمیم داریم جزو آثار ملی طبیعی به ثبت برسانیم اما ثبت این آثار زمان می برد و اگر ثبت شود به عنوان یک جایگاه حفاظتی می توانیم بودجه واعتبار و پاسگاه حفاظتی برای نگهداشت آن تخصیص دهیم.

علیرضا رحیمى یکى از غارنوردان و کوهنوردان البرزى نیز گفت: هفته اى یک بار با دوستانم از کرج براى غارنوردى به غاریخ مراد می آییم ، اما  تخته سنگ‌ها یى بزرگ و کوچک دور و اطراف این غار است که هر لحظه احتمال ریزش دارد.

او می گوید:این غار یکى از شگفتى هاى روستاى کهنه ده است که مورد بی مهرى قرار گرفته و هیچ توجه اى نسبت به آن توسط مسئولان مربوطه نمی شود و این مسئله باعث شده تا گردشگران این غار به خاطر نبود تدابیر ایمنی در غار ، ماه به ماه کمتر شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز گفت: رسیدگی به غار در دست بررسی میراث فرهنگی و گردشگری استان  است و باید از این داشته های استان به خوبی نگهداری و حفاظت شود.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد کمی باید از حرف به مرحله عمل رسید تا ذخایر گران بهای استان که ازآن می توان در جذب گردشگر داخلی و خارجی و حتی در جهت ایجاد اشتغال جوانان این مرزو بوم بهره برد به فراموشی سپرده نشود و چراغ حیات آن رو به خاموشی نرود.

غار یخ مراد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است که در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار