کد خبر: ۸۰۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵ 14 December 2019

‌به گزارش «تابناک البرز»؛ برخی از دامداران شهرستان ماسال به کاهش قیمت گوشت و گرانی خوراک دام اعتراض دارند زیرا امکان تعطیلی دامداری‌هایشان وجود دارد.

یکی از مشاغلی که از دیرباز مورد توجه روستانشینان قرار گرفته و همچنان در میان اهالی روستاها رواج دارد، دامداری است که هر چند این شغل را می‌توان با سرمایه کم شروع کرد ولی امروزه به سبب افزایش هزینه‌های نگهداری دام از استقبال کمتری برخوردار است.

در این میان شهرستان ماسال با دارا بودن موقعیت بی‌نظیر مرتع و جنگل و آب و هوای مناسب از گذشته مکان مناسبی برای شروع یک شغل یعنی پرورش دام سبک و سنگین بوده و مورد استقبال اهالی ماسال قرار گرفت و به همین دلیل همیشه از قطب دامداری در سطح استان و کشور بوده است.

 اما در ماه‌های اخیر به سبب افزایش خوراک دام، کاهش قیمت گوشت و به تبع آن کاهش قیمت دام زنده در بازار، دامداران عزیز و زحمتکش از آینده شغلی خود نگران هستند که بدین سبب تصمیم گرفتیم در جمع دامداران حضور پیدا کنیم و پای درد‌ودلشان بنشینیم.

یکی از دامداران ماسالی هزینه‌های خوراک دام و علوفه را بسیار بالا دانست و اظهارکرد: عضو تعاونی دامداران ماسال هستم و ماهانه سهمیه محدود خوراک دام به من تعلق می‌گیرد.

 وی افزود: با توجه به اینکه خوراک دام را با قیمت تعاونی می‌گیرم و به ازای یک کیسه سبوس 40 کیلویی 48 هزار تومان پرداخت می‌کنیم اما این خوراک دام تنها چند روز دوام می‌آورد و مجبوریم از بازار آزاد به قیمت دو برابر خرید کنیم که واقعا برای ما مشکل است.

یکی دیگر از روستائیان ماسالی با گلایه از مسئولین گفت: ما مخالف کاهش قیمت گوشت نیستیم چرا که خودمان باید این گوشت را بخریم و خیلی هم خوب است ولی وقتی قیمت گوشت را کاهش می‌دهند چرا قیمت علوفه و خوراک دام کاهش پیدا نمی‌کند بلکه افزایش هم دارد.

وی تصریح کرد: ما مجبوریم خوراک دام را با قیمت بالا بخریم و وقتی دام را برای فروش به بازارهای محلی می‌بریم با کاهش قیمت آن مواجه می‌شویم و اصلا دخل و خرج ما جور در نمی‌آید.

 با حضور در جمع چند نفر از رمه‌داران ماسال در ییلاق شنبه‌راه، این دامداران هم به‌شدت نگران وضعیت موجود در بازار بودند و خاطرنشان می‌کردند: با این سختی و مشقت در ییلاقات زندگی می‌کنیم ولی دام‌هایمان را موقع فروش با قیمت‌های پایین می‌خرند که اصلا با خرج‌کرد ما همخوانی ندارد.

 یکی از رمه داران ماسالی ضمن انتقاد شدید از منابع طبیعی اظهار کرد: وقتی ییلاقات ماسال و خصوصا مرتع در حال نابودی است ما مجبور هستیم علوفه را با قیمت بسیار گزاف خریداری کنیم و با کرایه بالا به ییلاق بیاوریم تا دامهایمان ارتزاق کنند که این کار فقط ضررو  زیان را به دامداران تحمیل می‌کند.

 وی با بیان اینکه با این وضعیت اگر پیش برویم اکثر دامداران این شغل را رها می‌کنند و به شغل دیگر و یا مهاجرت به شهر روی می‌آورند، افزود: مسئولان مربوطه باید فکری به این اوضاع نابسامان دامداران کنند.

با توجه به اینکه اکثر دامداران سنتی و روستایی هستند، مطابق گزارش‌های واصله برخی از دامداران نان را بجای سبوس به مصرف دام‌های خود می‌رسانند چون نان ارزان‌تر از سبوس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار