توسعۀ کشت‌های بدون خاک در استان؛
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: «از ۲۰۰ هکتار گلخانه‌ی سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر ۴۴ هکتار از گلخانه‌ها هیدروپونیک هستند که ۳۸ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و شش هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است».
کد خبر: ۸۰۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۳ 11 December 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، لطفعلی‌زاده بیان کرد: «سطح گلخانه‌های استان کرمان در حال حاضر بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این نظر در کشور رتبه‌ی دوم سطح گلخانه‌ها را داریم و در اکثر این گلخانه‌ها محصولات سبزی و صیفی کشت می‌شود».

وجود ۴۴ هکتار گلخانۀ هیدروپونیک در کرمان
وی افزود: «سطح زیر کشت گلخانه‌ها در شمال استان بالغ بر ۲۰۰ هکتار است که از این مقدار ۱۷۵ هکتار به سبزی و صیفی و ۲۵ هکتار به گل و گیاهان زینتی اختصاص یافته است و شمال استان از نظر سطح زیر کشت گلخانه‌ای در رتبه‌ی ۱۴ قرار دارد».
لطفعلی‌زاده خاطرنشان کرد: «از ۲۰۰ هکتار گلخانه‌ی سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر ۴۴ هکتار از گلخانه‌ها هیدروپونیک هستند که ۳۸ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و شش هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است».
وی گفت: «از لحاظ عملکرد در واحد سطح در کشت‌های خاکی محصولات سبزی و صیفی به‌طور متوسط به ازای هر مترمربع ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم و در کشت‌های هیدروپونیک از ۳۰ الی ۴۰ کیلوگرم در مترمربع برداشت صورت می‌گیرد و در مورد گل رز شاخه بریده نیز عملکرد کشت‌های هیدروپونیک بالاتر از کشت‌های خاکی است».
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: «هزینه‌های احداث کشت‌های هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر است که مربوط به بسترهای کشت، سیستم‌های تغذیه و … می‌باشد اما به‌دلیل این‌که عملکرد در واحد سطح نیز در چنین کشت‌هایی بالا است هزینه‌های تولید محصول نیز به همین نسبت پایین‌تر و درآمدزایی بالاتری حاصل می‌شود و در نتیجه دوره‌ی بازگشت سرمایه نیز کوتاه‌تر است».
وی افزود: «به‌دلیل این‌که در کشت‌های هیدروپونیک تغذیه‌ی محصول و مصرف کودها به‌صورت کنترل شده و دقیق انجام می‌شود، گیاه قوی‌تر و سالم‌تر است و به‌دلیل عدم استفاده از سموم برای از بین بردن آفات و بیماری‌های خاک‌زی محصول سالم‌تر است».

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار