مردم شهر کوت عبدالله با گذشت چند روز از بارندگی‌ها میان فاضلاب و آب برجای مانده از باران محاصره شده‌اند.
کد خبر: ۸۰۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 11 December 2019

باران از جمعه هفته گذشته در برخی شهرهای خوزستان از جمله شهر کوت عبدالله آغاز شد به طوری‌که شدت بارش ها در ۲۴ ساعت سبب آبگرفتگی معابر شد همین امر فرمانداری این شهر را مجبور به اعلام تعطیلی مدارس در هر دو نوبت صبح و عصر کرد.

باوجود گذشت سه روز از اتمام بارش ها اما همچنان مردم شهرستان کارون و به ویژه شهر کوت عبدالله با مشکل عدم دفع آب های سطحی و پس زدگی فاضلاب مواجه هستند.

شهردار کوت‌عبدالله گفت: در گذشته فاضلاب و آب های سطحی در حاشیه شهر در منطقه بحره دفع می شده است اما در سال های اخیر در این اراضی ساخت و ساز شده است و اما حالا امکان هدایت آبهای سطحی و فاضلاب به این منطقه وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا مجوز ساخت و ساز در این مناطق داده شده است اظهار داشت: متاسفانه مسئولان شهرداری وقت برای برخی از این ساخت و سازها مجوز صادر کرده اند، البته به دلیل مشخص نبودن محدوده شهر برخی از این ساخت و سازها نیز بدون مجوز صورت گرفته اند.

نواب حاجیان سعید با اشاره به اینکه در تمام شهر کوت‌عبدالله مشکل خروجی فاضلاب وجود دارد افزود: درحال حاضر مناطقی مانند درویشیه شبکه دفع فاضلاب ندارند و به دلیل موقعیت توپوگرافی امکان حرکت آب باران و فاضلاب هم در این منطقه نیست و در همان منطقه تجمیع می شود.

وی بیان کرد: برخی نقاط شهر کوت عبدالله در تابستان نیز با مشکل پس زدگی های فاضلاب مواجه بودند، مردم فاضلاب و آب مصرفی خود را به صورت سنتی دفع می کنند.

شهردار کوت عبدالله با بیان اینکه آبفا باید این مشکل را به صورت اساسی حل کند گفت: شرکت آب و فاضلاب برای این شهر سیستم دفع فاضلاب تعریف کند.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۱۶۰ کیلومتر کانال روباز برای دفع آبهای سطحی وجود دارد اما به دلیل نبود شبکه دفع فاضلاب از این کانال‌ها برای دفع فاضلاب استفاده می شود.

حاجیان سعید درخصوص آخرین وضعیت مناطق درگیر آب‌های سطحی در شهر کوت عبدالله گفت: با همکاری آبفا ۸۰۰ متر لوله گذاری در مناطق دچار آبگرفتگی انجام شده است. حجم آب باران و فاضلاب نسبت به روزهای گذشته در این منطقه کاهش یافته است.

 

آبفا متولی نیست

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با رد جاری شدن فاضلاب در این منطقه گفت: حجم آب جمع شده در این شهر متعلق به آب باران است و مسئولیت آن به آبفا باز نمی گردد.

احمد باقری افزود: شرکت آب و فاضلاب در راستای همکاری برای رفع این مشکل تجهیزات مکنده را در شهر کوت عبدالله مستقر کرده است.

وی با اشاره به نبود طرح جامع فاضلاب در شهرستان کارون بیان کرد: مشکل دفع فاضلاب و آب های سطحی این شهرستان در درازمدت و با ساخت شبکه فاضلاب حل می شود.

باقری گفت: درحال حاضر بسیاری از نقاط این شهرستان مانند اسلام آباد غربی و شرقی هنوز اشتراک شبکه آب شرب ندارند و به صورت غیرمجاز از شبکه انشعاب گرفته اند.

 

وضعیت نگران کننده فاضلاب کارون

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کارون چندی پیش با ابراز نگرانی از وضعیت فاضلاب شهرستان کارون گفته بود: نبود سیستم جمع آوری بهداشتی فاضلاب در بیشتر نقاط شهری به ویژه در برخی از نقاط حساس و پرتراکم مانند بازارچه ها مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است. 

مهران معلم افزود: زیرساخت آب و فاضلاب شهری شهر کوت عبدا... در سال های اخیر دچار عقب ماندگی بود که با وجود پیشرفت نسبی ولی هنوز نگرانی های ما در حوزه سلامت را برطرف نکرده است.

وی یادآور شد: گرفتگی مکرر خطوط جمع آوری فاضلاب، وجود انشعابات غیر مجاز در بیشتر نقاط شبکه لوله کشی آب شهری و لایروبی و آهک پاشی در مناطق شهری از جمله دیگر مشکلات این شهر است.

کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون شهر جدیدی است که در زمستان سال ۹۱ با ایجاد شهرستان کارون از شهرستان اهواز جدا شد و به عنوان مرکز این شهرستان قرار گرفت که از ادغام مناطق کوت عبدالله، استیشن، خزامی، درویشیه، شریعتی‌، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی‌آباد ایجاد شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار