خبرگزاری رویترز در مطلبی به علت به بن‌بست رسیدن مذاکرات میان مقامات آمریکا و کره شمالی پرداخت.
کد خبر: ۸۰۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵ 10 December 2019

چرا گفتگو‌های آمریکا و کره شمالی به بن‌بست رسیده است؟

به گزارش تابناک سمنان به نقل از خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، به دنبال نشست کاری آمریکا و کره شمالی که ماه اکتبر در استکهلم سوئد به شکست انجامید گفت‌وگو‌ها  با بن‌بست مواجه شده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پایان امسال را به عنوان مهلت زمانی برای واشنگتن به منظور تغییر موضع خود در گفت‌وگو‌ها مشخص کرده است؛ ضرب‌الاجلی که مقامات آمریکا آن را کم‌ارزش دانسته‌اند. در همین حال نماینده کره شمالی در سازمان ملل اعلام کرد خلع سلاح هسته‌ای اکنون روی میز قرار ندارد.

به دنبال شکست گفت‌وگو‌های استکهلم، فرستاده کره شمالی مقامات آمریکا را متهم کرد که همچنان دیدگاه و رویکرد قدیمی خود را دنبال می‌کنند.

اطلاعات چندانی در مورد اینکه کره شمالی و آمریکا در این نشست دقیقا به دنبال چه چیز بودند و چه پیشنهاد‌هایی را مطرح کردند، وجود ندارد.  اما پیونگ‌یانگ خواهان اقدام متقابل واشنگتن برای پیشنهاد خود در خصوص برچیدن محل آزمایش هسته‌ای کره شمالی است که لغو تحریم‌های فلج‌کننده را شامل می‌شود.

در نشست کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که ماه فوریه در ویتنام به شکست انجامید، پیونگ‌یانگ پیشنهاد برچیدن تاسیسات هسته‌ای یانگ بیون را در مقابل لغو پنج قطعنامه سازمان ملل ضد این کشور مطرح کرد.

اما آمریکایی‌ها از کار انداختن تاسیسات یانگ بیون را کافی ندانستند و از کره شمالی خواستند تسلیحات هسته‌ای خود را به این کشور انتقال دهد.

کره شمالی همچنین اعلام کرده است به عنوان نخستین گام در جهت خلع سلاح هسته‌ای اقدام به برچیدن سایت پرتاب موشک «سو‌ها» کرده است، اما این سایت روز یکشنبه برای آنچه پیونگ‌یانگ یک «آزمایش بسیار مهم» عنوان می‌کند، مورد استفاده قرار گرفت.

کره شمالی درخواست‌ها از آمریکا را برای پایان دادن به رزمایش‌های نظامی مشترک با کره جنوبی افزایش داده است و همچنان از آمریکا می‌خواهد از سیاست‌های خصمانه خود در قبال این کشور از جمله انتقاد از پیشینه حقوق بشر کره شمالی دست بردارد.

در همین حال یک منبع دیپلماتیک -که خواست نامش فاش نشود- اعلام کرد مقامات آمریکا با حضور در نشست استکهلم به دنبال خلع سلاح کامل، قابل تایید و بازگشت‌ناپذیر کره شمالی بودند و خواستار توقف آزمایش‌های تسلیحاتی این کشور به عنوان نخستین گام شدند.

اگرچه برخی گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که آمریکا در نظر داشت پیشنهاد لغو موقت تحریم‌های مربوط به صادرات ذغال سنگ و منسوجات را مطرح کند، این منبع اعلام کرد گفت‌وگو‌های استکهلم به جزئیات کشیده نشد.

واشنگتن و سئول بخش‌هایی را مورد بررسی قرار دادند که در صورت لزوم، تحریم‌های کاهش یافته این بخش‌ها به سرعت قابل بازگشت خواهد بود.

کره شمالی در مقابل خواهان تضمین سازمان یافته لغو تحریم هاست و بر لغو پنج قطعنامه سازمان ملل تاکید دارد.

این منبع اعلام کرد، اما آمریکایی‌ها نمی‌توانند پیش از آنکه شاهد پیشرفتی ملموس در زمینه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی باشند ابتدا اقدام به کاهش تحریم‌ها کنند. تحریم‌ها اساسا همه آن چیزی است که آن‌ها برای تحت فشار قرار دادن کره شمالی در اختیار دارند.

به گفته این منبع، هنگامی که نشست استکهلم به شکست انجامید، مذاکره‌کنندگان آمریکایی در تلاش برای مشخص کردن تاریخی برای دور بعدی گفت‌وگو‌ها برآمدند، اما مقامات کره شمالی در این زمینه همکاری نکردند.

همچنان که پایان مهلت زمانی که کره شمالی تعیین کرده است نزدیک می‌شود، پیونگ یانگ با شلیک ده‌ها موشک تنش‌ها را افزایش و هشدار داده است چنانچه دیپلماسی با آمریکا شکست بخورد، رهبر کره شمالی ممکن است مسیری متفاوت را در پیش گیرد.

رویترز در ادامه نوشت: یک مقام نظامی بلندپایه کره شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد اظهارات ترامپ که گفته است در صورت نیاز ممکن است به نیروی نظامی علیه کره شمالی متوسل شود رهبر این کشور را برآشفته کرده است و درباره اقدامات متقابل هشدار داده است.

آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر کره شمالی نگرانی‌هایی را درباره ازسرگیری آزمایش‌های موشکی هسته‌ای و دور برد این کشور که از سال ۲۰۱۷ به حال تعلیق درآمده به وجود آورده است.

این منبع دیپلماتیک اعلام کرد چنانچه تا پایان سال پیشرفتی حاصل نشود، کره شمالی باید دست به اقدامی بزند که احتمالا آزمایش موشک بالستیک بین قاره‌ای خواهد بود. در آن صورت آمریکا هیچ گزینه‌ای جزء آن ندارد که به این اقدام کره شمالی پاسخی قاطعانه‌تر بدهد و در بدترین سناریو، گفت‌وگو‌ها به شکست خواهد انجامید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار