کد خبر: ۸۰۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱ 07 December 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ حضور موثر دانشجویان در صحنه های مختلف سیاست اجتماعی کشور و ابراز عقیده و ارائه نقد و انتقاد درباره نهادهای حکومتی توسط آنان یکی از مهمترین علامات پویایی تشکل دانشگاهی است.

 پشتکار در پیشرفت های علمی، بیداری در تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی روز، تصمیم گیری و مشارکت در مسائل اجتماعی به عنوان خصوصیات یک دانشجوی فعال انقلابی به شمار می آید.

 به جرات می توان گفت یکی از موثرترین نقش در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی ایران حضور فعال دانشجویان آگاه و شجاع و انقلابی بود که رژیم طاغوت را ساقط کرد و بعد از آن نیز در عرصه های حساس همچون جنگ و تولید علم و سازندگی توانست آثار خوبی از خود بجای بگذارد.

 از کنار نقش موثر دانشجویان و حضور فعال آنان به سادگی نمی توان گذشت، تاثیرات این قشر روشنفکر به گونه ای است که قبل و بعد از انقلاب مورد توجه بنیانگذار انقلاب اسلامی بوده است و بعدها نیز مورد توجه مقام معظم رهبری و عنایت های ایشان قرار گرفته است. توصیه های ایشان به این قشر روشنفکر راهبردهای خوبی را برای آنان ایجاد کرده است که از آن می توان به عنوان چراغ راه جنبش دانشجویی استفاده کرد.

 به بهانه 16 آذر، روز دانشجو مروری داریم بر اندیشه ها و توصیه های معظم له در باب بایدها و نبایدها و نکاتی که در ادامه مسیر جنبش دانشجویی مهم و موثر است:

۱- تقویت قوه تجزیه تحیلی سیاسی:

قوه تجزیه تحلیل در تمام امور مهم است اما برای تشکل دانشجویی در حوزه سیاسی بسیار مهمتر است زیرا وجود این قوه می تواند مسائل را خوب از هم جدا کند و برای آن برنامه ریزی کرد. عدم تجزیه و تحلیل در مسائل خصوصا در مسائل روز سیاسی بسیار خطرآفرین است به گونه ای که می تواند این قشر روشنفکر را آلت دست بسیاری از سیاستمداران منفعت طلب قرار دهد.

 رهبر معظم انقلاب ضمن تصریح و توصیه به دانشجویان در خصوص تحلیل مسائل سیاسی آن را برای دانش آموزان نیز ضروری می داند. ایشان در مورخ 72.8.12 می فرمایند: «بنده دلم می خواهد این جوانان ما، شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتی دانش آموزان مدارس، روی ریزترین پدیده های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید»

 ایشان در جای دیگر ضمن تائید دوباره به قوه تحلیل سیاسی دانشجویان را به آفت سیاسی نیز هشدار می دهد و در مورخ 1385.7.25 می فرماید: «سیاست زدگی و سیاست بازی به هیچ وجه مورد تائید نیست اما سیاست گری و برخوردار شدن از قدرت فهم و تحلیل سیلسی، نیاز مبرم دانشجویان و دانشگاه هاست»

۲- تعبد و تقویت ایمان به خدا

در یک جامعه دینی یقینا دانشجویان آن باید با معیارهای دینی حرکت کنند. از همین روی ایمان به خدا به عنوان راس اعتقادات دانشجو باید قرار گیرد تا بر اساس آن با یک انگیزه راسخ تری در مقابل با ظلم و بی عدالتی بایستد.

 مقام معظم رهبری همواره این توصیه را به دانشجویان داشتند و در 77.2.22 فرمودند: «عزیزان من! رابطه با خدا را جدی بگیرید. شما جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجه، برای شما خیلی لازم است مبادا اینها را به حاشیه برانید»

 ۳- تولید علم

یکی از وظیفه های مهم و اساسی دانشجویان فراگیری علوم و تولید علم نو و جدید متناسب با نیاز جامعه است. یقینا جامعه از دانشجوی پر تلاش و تحصیلات خوب و عالیه انجام داده استقبال می کند و از او فقط این توقع را دارد. حرکت در مسیر علم آموزی و تولید علم می تواند عواید بسیار چشمگیری را نصیب مردم جامعه کند و دانشجو هیچ گاه نباید از آن غفلت بکند. مقام معظم رهبری در مورخ 83.4.17 به دانشجویان توصیه نمودند: «انتظار من از شما جوانها و اساتید این است. تولید علم کنید. به سراغ مرزهای دانش بروید. فکر کنید. کار کنید. با کار و تلاش می شود از مرزهایی که امروز دانش دارد، عبور کرد»

 ایشان در قسمتی دیگر از فرمایشاتشان علم آموزی را یک مسئله آرمانی برای دانشجو بر می شمرند و دانشجویان را توصیه به متعهد بودن به این آرمان می کنند در مورخ 82.8.15 «من می خواهم غالب یا بیش از غالب بدنه دانشجویی کشور، مجموعه ای متعهد و دارای احساس مسئولیت نسبت به آرمان های دانشجویی باشند. یکی از این آرمکان ها مسئله علم است؛ دومی عدالتخواهی است و آرمان سوم، آزاداندیشی و آزادیخواهی است»

 مسئله دیگری در مسئله تولید علم مورد مداقه مقام معظم رهبری است پرهیز از نشخوار علمی جوامع غربی است که به عنوان یک آفت علم آموزی دانشگاهی است و دعوت ایشان به تولید علم بومی بر اساس خرد و درک و معیارهای خودی است.

 ایشان در مورخ 1382.9.26 می فرمایند: «نباید به طور دائم در عرصه تجربه و ترجمه- علم ترجمه ای، حتی فکر ترجمه ای، ایده و مکتب و ایدئولوژی و اقتصاد و سیاست ترجمه ای- بمانیم؛ زیرا این ننگ است برای انسان که از خرد، سنجش، تحلیل و درک و فهم خود استفاده نکند»

 و در مورخ 1387.9.24 از دانشگاه اینگونه انتظار دارند: «از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد: اول جریان علم و تحقیق؛  دوم، جریان آرمانگرایی و آرمان خواهی ها و هدفگذاری های سیاسی و اجتماعی»

 ایشان در جای دیگر آنقدر تولید علم را برای دانشجو ارزشمند می دانند که در مورخ 91.7.22 می فرمایند: «باید همت شما این باشد که در دنیا به وضعی برسیم که اگر کسی بخواهد به تازه های علمی دست پیدا کند، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد»

 ۴- صداقت در رفتار سیاسی

یکی از مسائلی که در میان سیاستمداران به شدت کمرنگ است و نگاه مردم را نسبت به سیاستمداران مایوس کرده است؛ نبود صداقت در عمل است که مقام معظم رهبری این آفت بزرگ را به دانشجویان تذکر می دهد و از آنان می خواهد اگر در وادی سیاست فعالیت می کنند برای تاثیرگذاری فعالیت آنان در بدنه جامعه حتما صداقت را در رفتار سیاسی خود عملی کنند و از هیچ چیز نهراسند.

 ایشان در مورخ 1387.7.7 فرمودند: «فرق شمای جوان و دانشجو و صادق و پاکیزه دل، با یک آدم سیاسی کار باید در همین باشد؛ حرفتان را صریح بزنید؛ آنچه را که می زنید، از دل بزنید؛ و اگر چنانچه معلوم شد که اشتباه است، سریع پس بگیرید؛ راحت این، به نظر من یکی از بهترین شاخصه های دانشجویی است»

 ۵- مقابله با سیاست های نظام سلطه و استبداد

ملت ایران در طول تاریخ همیشه آسیب دیده از نظام سلطه بوده است از همین روی دانشجوی انقلابی باید لبه تیز شمشیرش را متوجه نظام سلطه نماید و از آن بیزاری بجویند ایشان در مورخ 1387.9.24 فرمودند: «جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخ ثبت شده و شناخته شده خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و به شدت عدالتخواه بوده است»

 و در قسمت دیگر از فرمایشاتشان فرمودند: «این برداشت من از جنبش دانشجویی و نگاه من به جنبش دانشجویی است؛ ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافیگری، ضد حاکمیت تجمل گرایانه و زورگویانه، ضد گرایش های انحرافی؛ اینها خصوصیات جنبش دانشجویی است»

 ۶- ایجاد تشکل دانشجویی

یقینا کار گروهی و تشکیلاتی آرمان ها و اهداف را جلو می برد بر همین اساس دانشجویان متعهد زمانی می توانند آرمان های دانشجویی خود را پیاده سازی کنند که تحت مدیریت یک خرد جمعی و کار تشکیلاتی باشند. این مسئله نیز مورد توجه مقام معظم رهبری است و ایشان در مورخ 1387.9.24 به دانشجویان اینگونه توصیه داشتند: «تشکل های دانشجویی فرصتی هم برای دانشجو ایجاد می کند برای کار دسته جمعی. و من به کار دسته جمعی اعتقاد دارم و این را یک نیاز دانشجو می دانم؛ کسب مهارت های گوناگون؛ مهارت های سیاسی، اجتماعی»

 ۷- انس با قرآن

قرآن منشور زندگی بشر است. تمام سیاست های راهبردی در حوزه های مختلف را می توان از این کتاب آسمانی استخراج کرد. دانشجوی متعهد، مسلمان و انقلابی همواره باید با این کتاب مقدس که برنامه ی زندگی بشر در آن نوشته شده است مانوس باشد.

 مقام معظم رهبری در این باره در مورخ 86.9.17 می فرمایند: «بد است که متخصصین ما و شخصیت برجسته علمی ما در سطوح بالای دانشگاهی، در قبال قرآن و مسائل قرآن، عوام محض باشد و به قرآن مراجعه نداشته باشد، از قرآن استفاده نکند و قرآن را هر روز نخواند اینها عیوبی است که الان وجود دارد»

 و در قسمتی دیگر از سخنانشان می فرمایند: «اگر فرزانگان و نخبگان دانشگاهی و تحصیلکرده های ما، هر روز مقید باشند یک صفحه قرآن را، من گاهی می گویم نیم صفحه قرآن را، با توجه بخوانند و در آن توجه بکنند، این خودش غوغایی به راه می اندازد. اگر بخوایهم این را درست کنیم، فرهنگ سازی می خواهد و احتیاج به تدبیر دارد»

 و در مورخ 78.9.20 در خصوص زمان و معیار تخصیص درست ما از فراگیری قرآن فرمودند: «آن روز که کسی در این کشور و این جامعه حرفی زد و مطلبی گفت، هر کسی از جوان های این مملکت بتواند با آشنایی با قرآن تشخیص بدهد این حرف غلط است یا درست! آن وقت ما با قرآن آشنا هستیم، فرهنگ قرآن بر زندگی ما حاکم است! هنوز آن جور نشده ایم».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار