مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز در تشریح وضعیت آلودگی هوای استان گفت: خودرو ها بعنوان مهم ترین منابع متحرک آلودگی هوای کلانشهرها هستند. آلاینده شاخص در استان البرز ذرات معلق دو و نیم میکرون است.
کد خبر: ۸۰۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ 30 November 2019
به گزارش «تابناک البرز»؛ فردین حکیمی با اشاره به اینکه ذرات مذکور برای سلامتی انسان بویژه افرادی که بیماری قلبی - ریوی دارند مضر بوده، افزود: سوخت خودروها، بار ترافیکی بالا در کلانشهرها و انتشار گرد و غبار می تواند باعث انتشار این ذرات شود.
وی گفت:  طی روزهای اخیر شهرستان نظرآباد بیشترین میزان آلودگی را تجربه کرده است.
حکیمی تصریح کرد: بر اساس مصوبات هیئت وزیران، یکی از تعهدات شهرداری ها نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس های شهری و نصب کاتالیست روی تاکسی های درون شهری بوده که متاسفانه این مهم انجام نشد و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز یکی از معضلات استان است.
وی با اشاره به وجود منابع آلاینده ثابت در استان البرز، گفت: واحدهای صنعتی- معدنی، منابع تجاری و مسکونی و ... بعنوان منابع ثابت آلایندگی هوا هستند اما در بحث ذرات معلق، فعالیتهای معدنکاوی بویژه در حریم شهرها ،ریخته گری ها، کارخانجات تولید آسفالت می توانند سهم بسزایی داشته باشند.
حکیمی افزود: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در زمینه کاهش آلودگی هوا می بایست در کارگروه آلودگی هوا صورت گیرد. کمیته اضطرار به صورت مقطعی تصمیمات و راهکارهای کوتاه مدت را برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا اتخاذ خواهد کرد.
از مصوبات مهم کارگروه اضطرار میتوان به ممنوعیت تردد کامیون ها از ساعت 6 صبح تا 21 شب در سطح شهر و یا برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، کاهش فعالیت های عمرانی و جلوگیری از سوزاندن شاخ و برگ درختان توسط شهرداری ها و باغداران اشاره کرد.
حکیمی اظهار داشت: استقرار پایگاههای اورژانس و هلال احمر در سطح شهر و توقف فعالیت های ورزشی در فضای باز تصمیمات مقطعی هستند که در شرایط اضطرار در دستور کار قرار می گیرند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در خاتمه تصریح کرد: طی روزهای آینده کارگروه آلودگی هوای استان البرز به ریاست معاون  هماهنگی امور عمرانی تشکیل خواهد شد تا وظیفه دستگاه ها در راستای اجرای قانون هوای پاک مورد ارزیابی قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار