معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه گفت: ساماندهی هر کیلومتر از رودخانه قره سو به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۸۰۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰ 26 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر،علی مرادی  درباره ساماندهی رودخانه قره سو، اظهار داشت: در بهار امسال پیش از وقوع سیلاب اقداماتی به منظور ساماندهی رودخانه قره سو انجام شد به گونه ای که در این بازه زمانی ۱.۵ کیلومتر کانال با استفاده از بیل مکانیکی زده شد تا آب منحرف شود هرچند با توجه به گستردگی سیلاب جوابگو نبود.

وی با اعلام اینکه با توجه به عظیم و عریض بودن رودخانه قره سو که نیاز به لجن برداری هم دارد، هزینه ساماندهی آن مقداری بالا است، افزود: طرح ساماندهی قره سو از محل منابع اعتبارات ملی به میزان هفت کیلومتر انجام شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه با بیان اینکه ساماندهی هر کیلومتر از رودخانه قره سو به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، عنوان کرد: لایروبی این رودخانه و برداشتن مواد زائد از محل اعتبارات مربوط به سیل در دستور کار قرار دارد.

این مسئول گفت: پس از وقوع سیلاب اعتبارات برای جبران خسارات به برخی استان ها از جمله کرمانشاه اختصاص یافت.

مرادی خاطرنشان کرد: سال جاری در منطقه تنگه کنشت کرمانشاه و حوزه آبشوران با استفاده از بیل مکانیکی و بیل در اختیار پیمانکاران ۴.۸ کیلومتر لایروبی رودخانه های تنگه کنشت، آبشوران و قره سو انجام شد.

وی با بیان اینکه امسال اعتباراتی برای جبران خسارت وارده از سیل از کرناچی تا پل اصلی شهرک چغامیرزا اختصاص داده شد که اکنون در دست مناقصه است، افزود: باقی کار بازگشایی و لایروبی در روستاهای رحمت آباد محور روانسر رودخانه رازآور انجام خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه گفت: از نظر مقررات انجام لایروبی رودخانه ها در مناطق داخل شهر مربوط به شهرداری است با این حال اگر بتوانیم مقداری لایروبی را در این منطقه انجام خواهیم داد.

مرادی درباره شروع دیر هنگام ساماندهی رودخانه قره سو، عنوان کرد: ظرف یکی دو سال اخیر ابلاغ اعتبارات دیرتر انجام شده است برهمین مبنا تا اواخر مهر ماه مبادله موافقت نامه های سازمان برنامه و بودجه دیر انجام شد اگرچه به خاطر حساسیت سیلاب برگزاری مناقصه این پروژه خارج از نوبت امضا شد و سازمان برنامه و بودجه بلافاصله برای مبادله موافقت نامه اقدام کرد و در حال حاضر مناقصه این پروژه در دست انجام است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ابلاغ اعتبارات باید در تیر ماه انجام شود البته علت تاخیر در ابلاغ اعتبارات تامین منابع اعتباری سیلاب بوده است که در استان های سیل زده بالا بوده است با این حال با وضعیت مالی فعلی ابلاغ به خوبی انجام شده و بهتر از این هم نمی شده است.

وی افزود: نمی توان به طور ۱۰۰ درصد پیش بینی کرد که با اقدامات انجام شده باز هم مشکلی در حوزه رودخانه قره سو ایجاد شود یا خیر هرچند درصدد هستیم تا مشکل خاصی پیش نیاید.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با تمام توان برای پیشگیری از وقوع مشکلات احتمالی در تلاش هستیم.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار