معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه،‌ با بیان اینکه امسال وقوع سیلاب در کرمانشاه منتفی است،‌ گفت: با اجرای پروژه آبخیزداری در سطح ۱۵ هزار هکتار در تنگه کنشت، کنترل سیلاب در بخش‌های شمالی شهر کرمانشاه میسر شد.
کد خبر: ۸۰۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 26 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس ، غلامرضا چامه مجموع اعتبارات امسال برای انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در استان کرمانشاه را 58 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که این اعتبار به صورت کامل اختصاص یابد، می‌توان با اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری بخشی از خطرات سیلاب را در مناطق بحرانی استان کاهش داد، تصریح کرد: امسال با عنات ویژه مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی مبلغ 38 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در 19 حوزه آبخیز در سطح 14 شهرستان استان اختصاص پیدا کرده که تاکنون 35 درصد این رقم جذب شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: تاکنون عملیات اجرایی سه پروژه از این 19 پروژه به اتمام رسیده و پیش بینی می‌شود تا قبل از بارندگی‌های زمستان عمده این پروژه‌ها به اتمام برسد.

چامه افزود: یکی از پروژه‌هایی که در حوزه‌های مشرف به شهر کرمانشاه کار شده حوزه آبخیز «تنگ کنشت» در شمال شهر کرمانشاه است که سیلاب ناشی از آن قسمت‌های شمال شهر کرمانشاه مخصوصا شهرک‌های «تکاور»، «ظفر»، «آبادانی و مسکن»، «جهاد»، «جوادیه»، «نصر» و بخش‌هایی از فرودگاه کرمانشاه در میدان امام خمینی (ره)، شهرک «ده پهن» و ایستگاه راه آهن کرمانشاه را به شدت تهدید می‌کرد که در هنگام وقوع سیلاب‌های فروردین امسال هم بیشترین دغدغه مسئولان استان بود.

وی در ادامه با اشاره به اعتبارات تخصیصی به این پروژه گفت: بالغ بر شش میلیارد تومان به این پروژه اعتبار تزریق شده است که پیشرفت فیزیکی 70 درصد است و باقی کار هم در حال انجام است و پیش بینی می‌شود با اتمام این پروژه که در سطح 15 هزار هکتار از سطح حوزه آبخیز تنگ کنشت اجرایی شده، کاهش حجم بیش از 600 هزار مترمکعبی از مقدار سیلاب خروجی به داخل شهر را شاهد باشیم که این رواناب به شکل تغذیه آبخوان منطقه باعث تقویت سفره‌های آب زیرزمینی دشت کرمانشاه شده و چاه‌های منطقه نوکان که آب شرب بخشی از شهر کرمانشاه را تامین می‌کنند، آبدار شده و در نهایت از فرونشست زمین در دشت کرمانشاه جلوگیری خواهد کرد.

چامه گفت: عملیات آبخیزداری و کنترل سیلاب این حوضچه شامل 11 دستگاه بند خاکی بوده که حجم سیلاب آبشوران را به 500 هزار مترمکعب در هر واقعه سیلاب کاهش می‌دهد.

این مسئول با اشاره به در نظر گرفته شدن اعتبار 20 میلیارد تومانی برای 13 شهرستان از محل اعتبارات استانی، گفت: 10 میلیارد و 500 میلیون تومان از این اعتبارات برای انجام پروژه‌های آبخیزداری و کنترل سیلاب در شهرستان کرمانشاه اختصاص داده شده است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار