با وجودی که بازرسین اصناف وتعزیرات تمام همت خود را بر بازرسی روی اقلام مختلف و جلوگیری از افزایش قیمت قرار داده اند اما مثل همیشه زور گرانی بیش از نظارت ها هست و دست روی هر کالای گذاشته میشود خواه ناخواه بدنبال افزایش قیمت بنزین رشد یافته است.
کد خبر: ۷۹۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵ 24 November 2019

تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز، هر چند افزایش 300 برابری قیمت بنزین به طبع روی قیمت اقلام مختلف تاثیر دارد و دستورالعمل ثبات قیمت ها در سطح توزیع و عرضه بیشتر یک شوی نمایشی مسئولان برای آرام کردن مردم است اما بر همگان روشن و مبرهن که ارتباط مستقیمی بین رشد قیمت بنزین و اقلام مختلف وجود دارد .

افزایش قیمت بنزین  یک جو ناآرامی را در سطح بازار وصنوف مختلف بعد از یک دوره  آرام و البته کوتاه که بدنبال ثبات قیمت ارز شکل گرفته  بود را به وجود آورد.

 مشخص نبودن قیمت ها همواره بزرگترین ضربه را بر بازار عرضه و به بدنه کاسب کاران و اقتصاد کشور وارد می سازد و یکبار این جو روانی و آشفته بازار را از عدم ثبات قیمت دلار و افزایش چندین برابری نرخ ارز شاهد بودیم و امروز بار دیگر این ناآرامی را از افزایش 300 برابری قیمت بنزین  مشاهد می کنیم.

به طور قطع آنقدر که مشخص نبودن قیمت اقلام مختلف  باعث ایجاد تورم می شود و جنگ روانی را در بازار اقتصادی ایجاد می کند، رشد جهشی قیمت ها تاثیر ندارد زیرا که در شکل اول هر کسی خود سرانه قیمت را ثابت یا بالا می برد و همواره شاهد یک سردرگمی در جو اقتصادی هستیم اما در حالت دوم وقتی با یک رشد مشخص قیمت مواجه شویم همه تصمیمات و قیمت ها روی یک مبنا و پایه رشد و میتوان یک خط روشن اقتصادی را متصور شد.

با افزایش قیمت بنزین و ایجاد یک جو نامتعادل در بازار شاهدیم که حتی رئوسای اتحادیه ها و اصناف مختلف خبر از مشخص نبودن قیمت ها می دهند و قیمت های فعلی را به خاطر عدم برگزاری جلسات نهایی می دانند.

وارد بازار عرضه که می شوی همواره به گوش می رسد قیمت ها اتکت ها قبل از گران شدن بنزین است و قطعا تا چند هفته آینده قیمت های اصلی مشخص می شود .

آری در روزها و هفته های شکوک آور پس از افزایش قیمت بنزین حتی خود کسبه کاران نیز منتظر اعلام نهایی قیمت ها هستند و به خوبی می دانند که فشار بازرسین تنها به یک تا دو هفته و نهایتا یک ماه ختم می شود و پس از آن کالاها با قیمت های ناشی از افزایش قیمت بنزین رشد می کند.

رشدی که مشخص نیست آیا همچون بنزین 300 برابری خواهد بود یا متعادل تر اما تنها می دانیم که بازار روز همچون بازار پس از افزایش قیمت ارز به یک جو آشفته ای مبدل شده است و هر کسی ساز خود را می زند.

اگر چه در اخبار مختلف بارها گفته شده که باید نرخ کالاها ثابت بماند زیرا که یارانه دولتی اختصاص می یابد و اگر غیر از آن بود به بازرسین خبر داده شود و به شکل رسمی مسئولان خبر از ممنوعیت افزایش قیمت کالا می دهند اما از فردای افزایش قیمت بنزین نرخ هر کرس تاکسی از یک هزار به یک هزار و 500 تومان افزایش یافته است که در این بین تاکسیران های خوش انصافی هم دیده می شود که مبنا کاری خود را همان یک هزار قرار داده اند.

قیمت انواع میوه ها و سبزیجات و صیفی جات نیز با درصدی رشد مواجه بوده است.

قیمت ماشین بنابر نظر صاحبنظران فعلا مشخص نیست و هیچ کس به طور قطعی خبر از قیمت نهایی خودرو نمی دهد و منتظر اعلام قطعی قیمت ها هستند و بازار خرید و فروش ماشین روزهای آرام و انتظار خود را سپری می کند.

بازار مسکن و اجاره بها ها هم شکل آرام به خود گرفته و کارشناسان ترجیح دادند سکوت کنند.

در بازار پوشاک هم قیمت های فعلی قبل از نرخ بنزین است و کسبه کاران معتقدند در کمتر از یک ماه دیگر نرخ ها افزایش خواهد یافت.

نرخ کرایه اتوبوس و مترو هم بنا به گفته معاون حمل ونقل شهرداری اصفهان فعلا بنا بر افزایش آن نیست هر چند خود نیز مطمن به  باقی ماندن این قیمت ها نبود.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در جلسه ای که پس از افزایش قیمت بنزین گذاشته شد اعلام کرد به طور قطع کالاهایی که قبل از افزایش قیمت بنزین خریداری شده است حق تغییر قیمت ندارد و با گران فروشان برخورد می شود و تلاش می شود کالاهایی جدیدی که وارد بازار عرضه می شود با قیمت متعادلی به دست مصرف کنندگان برسد.

هر چند این رشد قیمت ها را در حالی شاهدیم که قطعی اینترنت و عدم دسترسی به اینترنت جهانی بازار کار بسیاری از اصناف و مشاغل را با رکود ده روزه ای مواجه ساخت زیرا که بازار شبکه ای و دیجیتالی در این سالها جای خود را باز و مشتریان زیادی را به این سمت آورده بود و دفاتر کاری و شغلی بسیاری از مشاغل  از جمله رسانه ها ، دفاتر هواپیمایی و صنایع دستی و امور فرهنگی را با مشکل جدی مواجه ساخته بود.

و این در حالی که تنها ادارات دولتی به سیستم اینترنت ملی دسترسی و تنها کار را با دور کند پیش بردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار