رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۵۴.۸ درصد از مجموع زایمان‌ انجام شده در این استان به‌صورت سزارین است که ضرورت دارد اقدام‌های آموزشی و تشویقی بیشتری برای ترویج زایمان طبیعی صورت گیرد.
کد خبر: ۷۹۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 23 November 2019

زهرا جوانمردی بیان کرد: نزدیک به ۱۴ هزار و ۶۷۴ زایمان طبیعی در ۶ ماه نخست امسال در استان اصفهان صورت گرفت  و ۱۷ هزار و ۷۸۶ مورد نیز به‌صورت عمل جراحی سزارین بود.

وی میزان سزارین در استان اصفهان پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال ۹۳ را ۶۲.۳ درصد عنوان کرد و افزود: این میزان پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت و اقدام‌های تشویقی مانند رایگان کردن زایمان طبیعی در سال ۹۵، به حدود ۵۵ درصد کاهش یافت.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: سال ۹۵ کاهش محسوس میزان سزارین داشتیم اما پس از آن به‌طور تقریبی این روال ثابت ماند؛ رشد سزارین به‌طور تدریجی و در سال‌های متمادی در کشور روی داده و نباید انتظار داشت که این موضوع در چند سال کوتاه برطرف شده و به استانداردهای جهانی برسد.

وی اضافه کرد: عوامل گوناگونی در افزایش زایمان سزارین در سال‌های گذشته تاثیر داشته که از جمله کمبود فضای فیزیکی مناسب برای زایمان طبیعی، وجود اضطراب، نقش ماماها و متخصصان زنان و زایمان و استانداردسازی نیروی کار بوده است.

جوانمردی یادآور شد: بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر یک مادر باردار، یک ماما از او مراقبت کند که تلاش شده این استاندارد در بیمارستان‌های اصفهان اجرایی شود، هرچند در برخی موارد یک ماما، ۲ مادر را کنترل می‌کند.

وی فرهنگ‌سازی را از جمله اقدام‌ها برای افزایش گرایش زنان به زایمان طبیعی برشمرد و تاکید کرد: لازم است دیدگاه مردم نسبت به زایمان طبیعی و سزارین تغییر کند.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مجموعه اقدام‌هایی را در این زمینه انجام داده که از جمله می‌توان به همکاری برون بخشی و برگزاری نشست‌های مشترک با استانداری و آموزش و پرورش و بهینه‌سازی واحدهای زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها اشاره کرد.

وی استفاده و توسعه از روش‌های زایمان طبیعی بدون درد را یکی دیگر از راه‌های ترویج این نوع زایمان دانست و افزود: موضوع به دیدگاه زنان نیز بستگی دارد و باید درباره آن آموزش داد و اطلاع‌رسانی داشت.

جوانمردی با اشاره به ایجاد حدود ۶۰ واحد زایمان تک‌نفره در بیمارستان‌های دولتی استان اصفهان تصریح کرد: امکان حضور یک همراه با مادر باردار از جمله همسر در این واحدهای تک نفره وجود دارد اما باید فرد در کلاس‌های آموزشی شرکت کند تا آمادگی لازم برای حضور در اتاق به هنگام زایمان را داشته باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار