با توجه به اینکه مهمترین دل‌مشغولی حاضر در کشور، نبود اشتغال برای جوانان است، رفع موانع و رونق صنعت پوشاک می‌تواند تا اندازه‌ای در این زمینه چاره‌ساز باشد.
کد خبر: ۷۹۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 23 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: صنعت پوشاک و نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و حتی قدیمی‌ترین صنایع جهان قرار دارد، که به دلیل ظرفیت اشتغالزایی بالا و نقش مهم در رونق اقتصاد، می‌بایست توان زیادی بر روی این صنعت متمرکز باشد تا به تبع آن ارزش افزوده بالایی استحصال گردد.

به گفته کارشناسان اقتصاد دنیا با توجه به چالش‌هایی که صنعت را در برمی‌گیرد، نساجی یکی از صنایع شناخته‌ شده در بازار رقابتی جهان است که کشور‌ها به تبعیت از این رقابت، به دنبال مزایای فراوانی از صادرات پوشاک هستند، که در این راستا مواردی، چون تقویت اقتصاد محلی، افزایش رقابت داخلی و تنوع و افزایش سهم بازار جهانی اهمیت بالایی دارند.

داشتن تولیدکنندگان قدر و توانا، بهره‌مندی از علم کافی برای تولید و عرضه تولیدات به بازار جهانی، فراهم بودن زمینه اشتغالزایی، امکان گسترش مراودات تجاری با کشور‌های مطرح و بسیاری از موارد دیگر، همه شرایطی داخل کشور ایجاد کرده است که جایی برای بهانه و بهانه‌جویی نمی‌گذارد.

استفاده حداکثری از توان تولیدکنندگان داخلی و دادن بها به کار و کالای ایرانی در واقع آسان‌ترین راهی است که می‌تواند برای داشتن اقتصادی پویا پیش پا باشد.

ارزش ۳۷ هزار دلاری صادرات پوشاک

رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: وضعیت صادرات پوشاک استان اردبیل خوب بوده و با وجود برخی موانع و کمبود‌های این حوزه، می‌توان گفت که حال عمومی اقتصاد پوشاک اردبیل رو به بهبودی است.

صادقی با اشاره به تجارت در حوزه نساجی و پوشاک گفت: در ۷ ماهه امسال ارزش صادراتی پوشاک اردبیل چیزی حدود ۳۷ هزار و ۶۴۸ دلار بوده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش هزار درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته او ارزش صادراتی پوشاک استان اردبیل در ۷ ماهه سال ۹۷ تنها ۳ هزار و ۴۰۰ دلار بوده است.

خودنمایی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: طبق برآورد‌های صورت گرفته میزان وزن کالای صادراتی در مدت معین امسال ۴ تن و در مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود یک و نیم تن بوده است.

صادقی از افزایش ۱۶۰ درصدی وزن کالای صادراتی استان خبر داد و افزود: برنامه‌های پیش رو اگر چه به صورت مشخص نبوده، اما طبیعتا رویه اقتصادی استان در عرصه تولید و عرضه پوشاک به داخل و خارج از کشور وضعیتی بهتر از حال حاضر به خود خواهد گرفت.

او در پاسخ به سوال ما در خصوص واردات و قاچاق پوشاک اظهار کرد: در هر منطقه‌ای که تجارت به شکلی اساسی و نزدیک به کلان باشد، بدون تردید شاهد قاچاق کالا در آن منطقه نیز خواهیم بود، اما اینکه در عرصه واردات کالا به استان چه میزان قاچاق صورت می‌گیرد اطلاعاتی در دست نیست.

اشتغال ۷ هزار نفری در حوزه تولید پوشاک

حسین وطن‌دوست مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به تعداد واحد‌های فعال در عرصه نساجی در استان بیان کرد: بیش از ۸۳ واحد تولیدی و طرح نساجی و پوشاک در سطح استان فعال است که تعداد ۷ هزار و ۲۸۰ نفر در این واحد‌ها اشتغال دارند.

وطن‌دوست با بیان اینکه سهم شهرستان اردبیل از تعداد واحد‌های پوشاک ۳۳ مورد می‌باشد، افزود: برخی از این واحد‌ها اقدام به اخذ پروانه فعالیت از سازمان صنعت، معدن و تجارت کرده و مابقی نیز به نوبت ملزم به دریافت مجوز هستند.

او ضمن تشریح وضعیت اقتصادی استان گفت: اهمیت بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی در هیچ کجای جهان قابل انکار نیست چرا که وجود سرمایه‌های کلان در یک منطقه، نهایتا با ایده جوانان منجر به ایجاد و راه‌اندازی واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی می‌شود که در نتیجه تمامی این اقدامات، کمبود‌های اقتصادی یک منطقه کاهش یافته و راندمان اقتصادی آن منطقه بالا می‌رود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری استفاده از نیرو‌های نخبه جوان در سطح استان را از اهمیت بالایی برخوردار دانست و اظهار کرد: تزریق سرمایه به بازار در کنار استفاده از جوانان حرفه‌ای و حتی بیکار، اقتصاد استان را به پویا و رونق‌سازی امیدوار خواهد کرد.

خودنمایی

چرخی که به دست تولیدکنندگان داخلی می‌چرخد

یکی از واحد‌های تولیدی موفق در عرصه تولید و عرضه پوشاک ملی به داخل و خارج از کشور، واحدی است که کار تولید را از یک کارگاه کوچک آغاز کرده و اکنون صاحب یک کارخانه بزرگ است.

این کارخانه که در شهرک صنعتی استان اردبیل واقع شده در واقع فرصتی است که نان بیش از ۱۰۰ کارگر به سبب آن تامین می‌شود، کارخانه‌ای که از هیچ به همه چیز رسیده است.

امید یوسفی مدیرعامل این کارخانه و یکی از تولیدکنندگان پوشاک ملی در استان اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار، گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، گفت: هم‌اکنون ۷۵ نفر به صورت مستقیم و ۴۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند، که سعی بر این بوده تا نیرو‌های جوان و ماهر به سبب رونق صادرات در این واحد تولیدی به کار گرفته شوند.

او با بیان اینکه سرمایه اولیه برای راه‌اندازی این واحد تولیدی تنها ۶ میلیون ریال بوده است، اضافه کرد: هم‌اکنون سرمایه موجود این کارخانه به ۲۰ میلیارد ریال رسیده است و این تنها در سایه پشتکاری بوده که تک تک تولیدکنندگان در این واحد تولیدی به خرج داده‌اند.

این کارآفرین نمونه اظهار کرد: در این واحد تولیدی از بروزترین امکانات برای تولید پوشاک مناسب بهره‌گیری می‌شود، که ابتدا ایده‌ها در هر زمینه و عرصه‌ای تجمیع شده و سپس تبدیل به الگو و نهایتا تبدیل به طرح می‌شود، که طرح‌ها در خدمت تولیدکنندگان قرار گرفته و به چنین روشی البسه‌ای با طرح و الگوی ویژه طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌شود.

یوسفی تصریح کرد: هم‌اکنون در واحد تولیدی ما در هر ماه به صورت میانگین ۴۰ تا ۵۰ هزار مانتوی ایرانی برای بانوان طراحی و تولید می‌شود که به لطف پروردگار توانستیم طی سال‌های گذشته با رونق خط تولید و جذب نیرو‌های کار ماهر، شعباتی را هم در سایر شهر‌ها ایجاد کنیم.

به گفته او این واحد تولیدی در شهر‌های تهران، تبریز، اردبیل، رشت، آستارا، مشگین‌شهر و پارس‌آباد شعبه دارد.

مدیرعامل کارخانه تولید پوشاک افزود: خوشبختانه پوشاک تولیدی ما به درجه‌ای از رضایت مشتری‌ها رسیده است که همه ساله ما به کشور‌های آذربایجان، کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپا صادرات داریم.

یوسفی با اذعان به اینکه با جذب ایده‌های کارآمد، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی فاز‌های بعدی کارخانه انجام خواهد گرفت، یادآور شد: هم‌اکنون این کارخانه در یک فاز به همراه شعبات نام برده در حال تولید پوشاک ملی است که در نظر داریم با جذب ایده جوانان نخبه و حمایت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی فاز‌های بعدی کارخانه را به زودی راه‌اندازی کنیم.

خودنمایی

آینده‌ای که روشن است

به گفته محمد باشکوه کارشناس اقتصادی، وجود واحد‌های توانمند بخش خصوصی داخلی، وجود برخی نام و نشان تجاری داخلی مهم، حضور نیرو‌های کاری ماهر و توانمند و بسیاری دیگر از ظرفیت‌ها، از جمله نقاط قوت اقتصاد داخلی است.

او با بیان اینکه اشتغالزایی در داخل کشور در نتیجه برآورد‌های سالیانه با هزینه پایین‌تری اتفاق می‌افتد، افزود: ما در داخل کشور بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی قوی ای داریم که همه این‌ها می‌تواند در نوبه خود گامی موثر در راستای رفع موانع اشتغالزایی و رونق اقتصاد منطقه باشد.

این کارشناس، اقتصاد استان اردبیل را خوب ارزیابی و عنوان کرد: اقتصاد اردبیل به جهت ظرفیت‌های بالقوه منطقه‌ای می‌تواند وضعیت بهتری به خود بگیرد که می‌بایست با حمایت از تولیدات داخل استان بتوان ارزش افزوده بیشتری داشت که آینده اقتصاد منطقه با رویه حال حاضر روشن می‌باشد.

و اما کلام آخر

در کنار صنایع کلانی همچون نفت و پتروشیمی، صنعت نساجی و پوشاک جزو آن دسته صنایعی می‌باشد که برای رونق و سرمایه‌گذاری نیاز به مبالغ هنگفت نداشته و می‌توان با مدیریت هزینه مناسب، در زمانی اندک اشتغالزایی بالایی را در این حوزه شاهد بود.

صنعت پوشاک و نساجی اردبیل هم همانند سایر صنایع خرد و کلان این استان نقاط قوت و ضعفی دارد که ما همواره وضعیت و شرایط را به فال نیک گرفته و با یادآوری کمبود‌ها و اطلاع‌رسانی آن سعی در نقش‌آفرینی در تقویت نقاط ضعف حوزه‌ها و صنایع مختلف داشته‌ایم.

اما اینکه بخواهیم شاهد رونق همه‌جانبه اقتصاد منطقه بوده و در کنار رفع کامل بیکاری و مشکلات اقتصادی و تجاری، ارزش افزوده بالایی داشته باشیم، می‌بایست تمام ارگان‌های مسئول و موظف در حوزه‌های مختلف اعم از ارائه تسهیلات، بازرگانی، تسهیل ترخیص کالا از گمرک و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط با هم‌افزایی به سمت جلو گام بردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار