کد خبر: ۷۹۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 13 November 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ مهندس اسماعیلی رئیس شرکت طب البرز، هزینه بالای حضور در نمایشگاه‌های خارجی، مشکلات نقل و انتقال پول و دشواری تأمین مواد اولیه را ازجمله موانع تولید و صادرات محصولات پزشکی عنوان کرد و افزود: رفع موانع صادرات موجب رونق چرخه تولید داخلی می‌شود و می‌تواند از رکودی که بر کارخانجات داخلی حکمفرماست بکاهد.

گرانی ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم باعث رکود در بازارهای داخلی شده و این امر باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه های داخلی شده است؛ چرا که چرخه تولید، بدون بازار فروش متوقف می شود. از این رو در حال حاضر دست یابی به بازارهای خارجی برای تحقق صادرات، راه نجات کارخانه ها از تعطیلی و کارکنان از بیکاری و بی پولی است. در نتیجه توجه جدی به رفع موانع تولید و صادرات باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

مهندس اسماعیلی رئیس شرکت طب البرز در رابطه با موانع تولید و صادرات گفت: در حال حاضر مشکل فروش تولیدات با توجه به گرانی ها و بحث رکود حاکم بر بازار داخلی، علت اصلی توقف خط تولید کارخانه ها است. این رکود شرکت های تجهیزات پزشکی را هم تحت تاثیر قرار داده است، چرا که مراکز درمانی در مورد خرید کالاهای پزشکی، حتی کالاهای یک بار مصرف نیز خرید را کم کردند و از این رو  نیاز مبرمی برای حضور در بازارهای خارجی و صادرات تولیداتمان داریم. در واقع رفع موانع صادرات و حضور شرکت‌های داخلی در بازارهای جهانی به رونق چرخه تولید داخلی منجر می‌شود.

وی افزود: از طرفی نیز برای صادرات و ورود به بازارهای جهانی حضور در نمایشگاه‌های بین المللی ضرورت دارد. اما مشکلاتی از قبیل هزینه های بالا، عدم حمایت دستگاه های مربوطه و شرایط تحریمی که وجود دارد، امکان حضور در نمایشگاه های شناخته شده در زمینه تجهزات پزشکی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار دارد، غیرممکن شده است.

 این تولید کننده، ادامه داد: در بحث تجهیزات پزشکی، ۲ الی ۳ نمایشگاه بزرگ در سطح دنیا وجود دارد. اولین نمایشگاه تجهیزات پزشکی نیویورک است که امکان شرکت در آن برای ایرانیان وجود ندارد. دومین نمایشگاه مدیکا در آلمان و سومین نمایشگاه عرب هلث خاومیانه است؛ که در دو سال اخیر به ایرانی ها اجازه شرکت در این نمایشگاه را نداده‌اند.

هزینه بالای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از موانع صادرات است

اسماعیلی با بیان اینکه هزینه‌های شرکت در نمایشگاه های بین المللی بسیار سنگین است، تصریح کرد: این هزینه‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز، چند برابر نیز شده است و تماما به عهده تولید کنند است و هیچ حمایتی در این زمینه وجود ندارد. این مسئله به نوبه خود به یکی از موانع صادرات تبدیل شده است.

وی افزود: به طور مثال اولین نمایشگاه که در خارج از کشور و در اربیل برگزار شد، متراژ غرفه ها کمتر از ۱۲ متر نبود و حداقل هزینه برای غرفه ۱۲ متری حدود ۴۰۰۰ دلار بود که این هزینه فقط برای مساحت غرفه بود، ضمن اینکه هزینه های دیگر مثل هزینه غرفه سازی نیز کم نبود. نمایشگاه اربیل بازار پر رونقی است و چینی ها هنوز در آن رسوخ نکرده‌اند. اما متاسفانه شرکت در آن هزینه بالایی می طلبد که همه قادر به پرداخت آن نیستند. ای کاش حمایت و یارانه ای برای شرکت تولید کنندگان در نمایشگاه های بین المللی صورت گیرد و یا حداقل هزینه ها از درآمد فروش در نمایشگاه اخذ شود.

موانع نقل و انتقال پول مانع بزرگ پیش روی صادرکنندگان

این کار آفرین با اشاره به دیگر موانع صادرات گفت: مورد دوم اینکه حتی اگر با تمام سختی ها بتوانیم با یک شرکت خارجی برای صادرات محصولاتمان به توافق برسیم، بحث انتقال مالی مانع صادرات می شود. به طور مثال ما مشتری اروپایی خودمان را پیدا می کنیم، صحبت می کنیم و مشتری می بیند که قیمت ما خیلی خوب است اما بعد از کمی تحقیق می بیند امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد و در نهایت انصراف می دهند. ما در ابتدای ژانویه یک مشتری آلمانی پیدا کردیم، که با توجه به قیمت پایین و کیفیت بالای محصولاتمان به توافق رسیدیم اما نهایتا به لحاظ مشکل انتقال مالی منصرف شدند.

وی در پایان تصریح  کرد: همچنین ضرورت مهم دیگری که برای تولید وجود دارد تهیه مواد اولیه است. ما مواد اولیه را به سختی بدست می آوریم و توقع داریم برای واردات مواد اولیه تولید داخلی با ارائه ارز دولتی حمایتی از تولید کننده صورت گیرد. اما متاسفانه حتی سیستم‌ جامعه ای که در آن مواد اولیه ضروری مشخص و برای وارداتش ارز دولتی تعلق گیرد اصلا وجود ندارد.

سمیه بیگدلی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار