احداث راه‌آهن کردستان یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور است که پس از گذشت ۱۵ سال و وعده‌های رنگارنگ و بازدیدهای نمایشی دولتمردان هنوز به اتمام نرسیده است.
کد خبر: ۷۹۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲ 12 November 2019

احداث راه‌آهن کردستان یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور است که ساخت آن از اوایل دهه 70 مطرح و کلنگ عملیات اجراییش از سال 83 زده شده اما با گذشت 15 سال از عوام‌فریبی دولتمردان بی‌عمل و تغییر چند رئیس‌جمهور، وزرا و استاندار همچنان وعده‌های رنگارنگ آنان برای اتمام این پروژه تمدید و به سال آینده موکول می‌شود، اما هیچ‌گاه سوت آن شنیده نمی‌شود!

راه‌آهن همدان-سنندج به طول 151 کیلومتر با گذر از مسیری کوهستانی عبور کرده و بر اساس وعده جدید دولتمردان قرار بر این است تا پایان سال آینده به شبکه سراسری راه‌آهن کشور متصل شود؛ تاکنون 70 کیلومتر از این پروژه تاریخی زیرسازی شده و آماده ریل‌گذاری است و بخشی از مسیر در دست تملک اراضی و در صورت تامین اعتبار اجرایی می‌شود.

باید یادآور شد؛ که وزیر وقت راه و ترابری قبل از سال 90 در جریان سفر به کردستان اعلام کرده بود که مردم این دیار تا سال 90 از شبکه حمل ونقل ریلی بهره‌مند می‌شوند و در دولت نهم نیز پروژه اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به این استان بود که بایستی تا پایان دولت اجرایی می‌شد اما هیچ وعده‌ای به سرانجام نرسیده و همچنان این پروژه نیمه‌تمام باقی مانده است.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ظهر امروز در جریان سفر به استان کردستان در سلسله بازدیدهای تکراری خود از راه‌آهن همدان-سنندج اعلام کرده که در چند سال اخیر چند مرکز استان کشور از جمله ارومیه، همدان، کرمانشاه و رشت به شبکه ریلی وصل شده و مصمم هستیم تا پایان دولت دوازدهم راه‌آهن را نیز به سنندج رسانده و از این پروژه به‌عنوان یک پروژه حیثیتی برای دولت یاد می‌کنیم».

وی از اختصاص 320 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه خبر داد و گفته که از استاندار کردستان انتظار می‌رود به‌صورت هفتگی امورات مربوط به راه‌آهن همدان به سنندج را دنبال کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده که برای احداث پروژه‌های ریلی به هیچ کشور خارجی وابسته نبوده و تکنولوژی بومی داشته و انتظار می‌رود مسئولان در سریع‌ترین زمان ممکن وضعیت 18 کیلومتر مسیر تملک شده را مشخص کنند.

سیداحسن علوی، نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از بی‌توجهی دولتمردان نسبت به اینکه سال‌هاست پروژه راه‌آهن همدان-سنندج آغاز شده اما همچنان به اتمام نرسیده است، اظهار کرد: 35 درصد کارهای این پروژه از همدان به سنندج پیش رفته و ریل‌گذاری شده اما مابقی پروژه مانده؛ امسال برآورد ما برای تخصیص اعتبار به این پروژه یکهزار و 200 میلیارد تومان بود که بهره‌برداری از آن 10 تا 12 سال دیگر طول می‌کشد!

علوی گفت: هرگاه بهره‌برداری از پروژه‌ای که سال‌ها طول کشید، 45 درصد هزینه‌های مازاد ایجاد کرده و در این‌صورت نیز سبب ایجاد مشکلات عدیده و پروژه مستهلک می‌شود.

به گزارش تسنیم؛ گرچه بهره‌برداری از راه‌آهن همدان-سنندج به‌عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن غرب کشور باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی و رشد صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور شده و می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ونقل در این منطقه شود اما هنوز علت تعلل 15 ساله مشخص نیست!

باید منتظر ماند و دید که آیا کلید تدبیر و امید می‌تواند قفل این تعلل و ریل‌های زنگ‌زده شده را باز کند یا همانند دیگر وعده‌های انتخاباتی در حد شعار باقی می‌ماند!

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار