متخصصان پوست به‌طور قاطع می‌گویند نور مستقیم خورشید سبب پیری پوست می‌شود، به‌خصوص در مورد دست‌ها که پوستی نازک و خشک دارند. بنابراین اگر شرایط زندگی روزمره‌تان طوری است که ساعت‌های زیادی را زیر نور خورشید به سر می‌برید باید حتماً دستکش و لباس آستین بلند بپوشید.
کد خبر: ۷۹۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲ 11 November 2019

کرم زدن به دستبیشتر ما برای جوان ماندن دنبال پاک کردن آثار پیری در صورت خود هستیم، غافل از اینکه دست‌ها هم می‌توانند تابلویی باشند که روی آن‌ها نوشته شده: «من پیر هستم». به عبارت دیگر، دست‌ها هم مانند پوست صورت مرتب در معرض آسیب‌های محیطی تأثیرگذار بر پوست قرار دارند و باید مراقب آن‌ها بود. از طرفی، پزشکان پوست معتقدند پوست پشت دست بسیار نازک‌تر از پوست صورت است و به مراتب زودتر از صورت پیر می‌شود. با این مقدمه بد نیست یاد بگیرید که چطور برنامه‌ای روزانه برای مراقبت از پوست دستتان تدوین کنید.
یادتان باشد کرم مرطوب‌کننده را وقتی دستتان نم‌دار است استفاده کنید زیرا مرطوب‌کننده برخلاف اسمش رطوبتی از محیط به پوست نمی‌رساند، بلکه باعث می‌شود رطوبت پوست در آن بماند

 

پوست دست زود پیر می‌شود
پوست دست به‌طور فیزیولوژیکی لایه‌ای بسیار نازک از چربی دارد بنابراین هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب با تخریب کلاژن یا الاستین و به دنبال شروع مراحل پیر شدن، تغییر شکل پوست دست به شدت قابل مشاهده است و یک روز فرد به خودش می‌آید و متوجه می‌شود پوستش دیگر مثل قبل جوان نیست؛ چروک شده، رگ‌هایش بیرون زده و خشک به نظر می‌رسد.

پوست دست راحت لک می‌شود
با توجه به اینکه از دوران کودکی تا امروز چقدر در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اید، با شروع فرآیند پیری پوست، پوست پشت دست‌ها شروع به لک شدن می‌کنند؛ لک‌هایی قهوه‌ای که حضورشان روی پوست زیبایی را از ظاهر پوست می‌گیرد.

عوامل پیرکننده خانگی پوست دست کدامند؟
شستن ظرف‌ها و البسه، پاک کردن سطوح مختلف خانه با انواع مواد شوینده، تعویض گلدان‌ها، البته بدن دستکش، بریدگی با چاقو، وارد آمدن ضربات پی درپی به ناخن‌ها، شستن زیاد دست‌ها، شستن دست‌ها با آب داغ، سوختن پوست دست هنگام آشپزی و اتو کشیدن لباس‌ها و... پوست دست‌ها را به شدت خشک می‌کند و در نتیجه ظاهر آن را زودتر به مرحله پیری می‌رساند بنابراین سعی کنید حتماً هنگام کار در خانه دستکش دستتان کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از محصولات موضعی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند خیلی راحت پوست دستتان را جوان نگه دارید. مواد شیمیایی کلیدی موجود در این محصولات پوستی، روند پیری را به تأخیر می‌اندازند.

به دستانتان کرم بزنید
جدیدترین کرم‌هایی که در شرکت‌های آرایشی- بهداشتی تولید می‌شوند حاوی عوامل رشد هستند. این مواد یا به عبارتی عوامل اصلی تأثیرگذار بر رشد سلول‌های پوستی عمدتاً از گیاهان به دست می‌آیند. عوامل رشد کمک می‌کنند کلاژن‌سازی تحریک شود. اگر 40 سال به بالا هستید، لازم است چنین کرم‌هایی را در برنامه مراقبت‌های روزانه از دست خود داشته باشید. این موضوع در تحقیقات علمی هم به ثبت رسیده، مثلاً در سال 2007 میلادی محققان دریافتند خانم‌های 35 تا 65 ساله‌ای از کرم‌های دست حاوی عوامل رشد استفاده می‌کنند طی 60 روز تأثیرات چشم‌گیری در ظاهر پوست دستشان می‌بینند.

پول ندارید؟ غصه نخورید!
اگر قدرت مالی خرید کرم‌های مراقبتی گران‌قیمت را ندارید، نگران نباشید. از طرف متخصصان پوست به شما توصیه می‌کنیم از کرم‌های مرطوب‌کننده معمولی به طور منظم در زندگی روزمره خود استفاده کنید. باور کنید یا نه، دست‌ها رطوبت بسیار بیشتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن نیاز دارند زیرا این عضو بدن بیشتر از سایر قسمت‌ها در معرض عوامل مخرب و آسیب‌زا قرار دارد.

چرا مرطوب‌کننده مهم است؟
مرطوب‌کننده اثر مخرب آفتاب یا از بین رفتن کلاژن را از بین نمی‌برد اما سبب می‌شود پوست پرتر و جوان‌تر به نظر برسد. از ترکیبات مؤثر مرطوب‌کننده‌ها می‌توان به موادی مانند شی باتر (نوعی چربی که از دانه درختی به نام Shea استخراج می‌شود و خاصیت ضدپیری دارد)، روغن دانه ماکادمیا (فندق استرالیایی)، روغن زیتون، ویتامین E و گلیسیرین اشاره کرد. یادتان باشد کرم مرطوب‌کننده را وقتی دستتان نم‌دار است استفاده کنید زیرا مرطوب‌کننده برخلاف اسمش رطوبتی از محیط به پوست نمی‌رساند، بلکه باعث می‌شود رطوبت پوست در آن بماند.

کرم ضدآفتاب فراموش نشود
متخصصان پوست به‌طور قاطع می‌گویند نور مستقیم خورشید سبب پیری پوست می‌شود، به‌خصوص در مورد دست‌ها که پوستی نازک و خشک دارند. بنابراین اگر شرایط زندگی روزمره‌تان طوری است که ساعت‌های زیادی را زیر نور خورشید به سر می‌برید باید حتماً دستکش و لباس آستین بلند بپوشید. یکی از مهم‌ترین مواقعی که پوست دست، مستقیم در معرض آفتاب قرار می‌گیرد هنگام رانندگی است. در واقع شما بدون اینکه متوجه شوید دست خود را حداقل 1 ساعت زیر نور مستقیم خورشید می‌گذارید بنابراین استفاده از دستکش هنگام رانندگی را جدی بگیرید. اگر هم برای چند دقیقه خارج از ساختمان کاری دارید قبل از خروج، درست همان‌طور که به صورتتان کرم ضدآفتاب می‌زنید به دست‌هایتان هم کرم ضدآفتاب بزنید.

پارافین تراپی کنید
یکی از روش‌های خانگی که خدمات آن در آرایشگاه‌ها هم عرضه می‌شود پارافین‌تراپی یا قرار دادن دست در موم، وکس یا پارافین است. می‌توانید لوازم مربوط به پارافین‌تراپی را از لوازم آرایشی یا لوازم سالن فروش‌ها تهیه کنید یا اگر وضع مالی‌تان بهتر است به آرایشگاه بروید. البته پارافین‌تراپی عملکرد جادویی که در آرایشگاه‌ها تبلیغ می‌شود را ندارد، بلکه تنها لایه‌ای ضخیم و محافظ برای حفظ رطوبت روی پوست ایجاد می‌کند. به عبارتی، لایه محافظ پارافین یا وکس از کرم مرطوب‌کننده قطورتر و در نتیجه کارآمدتر است. در نتیجه رطوبت پوست دست تبخیر نمی‌شود و پوست خشکی نمی‌زند.

پوست دست‌ها را هم می‌توان لایه‌برداری کرد
می‌توانید برای خلاص شدن از سلول‌های مرده سطح پوست و بیرون آمدن پوست نرم و تازه، از اسکراب‌ها یا لایه‌بردارهای موجود در داروخانه یا لایه‌بردارهای خانگی استفاده کنید. در ادامه یکی از اسکراب‌های خانگی مشهور که خیلی هم ساده تهیه می‌شود را برایتان شرح می‌دهیم. در ظرفی یک قاشق شکر، نصف قاشق عسل، کمی روغن زیتون و آبلیمو را با هم خوب مخلوط کنید، سپس مخلوط یکدست شده را به دست‌هایتان بزنید و خوب ماساژ دهید.

مرزوب محصولاتی که حاوی رتینول هستند می‌توانند تأثیر نور آفتاب و چروک‌های ناشی از آن را کاهش دهند. از طرفی، برخی محصولات هم حاوی مواد روشن‌کننده پوست‌اند که مصرف مداوم آن‌ها می‌تواند لکه‌های قهوه‌ای را کمرنگ کند. البته تأثیر این مواد شیمیایی تنها زمانی مشهود است که از عواملی مانند نور آفتاب، شوینده‌ها و خصوصاً سیگار دوری کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار