در گفتگوی معاون اقتصادی استاندار با تابناک کهگیلویه و بویراحمد
صمیمی : سه شنبه هفته گذشته در آخرین تماس با مدیرعامل این شرکت ، وی از اعزام تیم تخصصی برای انجام اقدامات اولیه برای حضور شرکت در پروژه فسفات چرام خبر داد.
کد خبر: ۷۹۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹ 09 November 2019

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها در بخش های اقتصادی و پروژه های در حال اجرا و آن دست از پروژه هایی که نیاز به حمایت ویژه دارند ، خبرهای خوبی مخابره می شود که نشان از تحرک در این زمینه است . شاید یکی از دلایل مهم این امر جدیت مجموعه استاندار و تیم اقتصادی وی با مدیریت معاون اقتصادی جدید باشد . لذا تابناک کهگیلویه و بویراحمد آخرین وضعیت و برنامه های آینده ی یکی از مهمترین ، پر چالش ترین و طولانی ترین پروژه های صنعتی استان از لحاظ دوره فعالیت های آن را به صورت راندمی و اختصاصی از معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، پیگیری نموده است که ما حصل آن توضیحات ، سید حشمت الله صمیمی است که در ادامه منتشر می شود.
صمیمی در خصوص آخرین وضعیت فسفات چرام گفت : حجم بالای سرمایه گذاری مورد نیاز در بحث استخراج ، ریسک پذیری بالا و سرمایه گذاری هنگفت برای صنایع فراوری و وابسته ، عملا بخش خصوصی را در اجرای پروژه فسفات چرام ناکام می گذاشت.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود : علی رغم سیاست دولت مبنی بر واگذاری چنین پروژه های اقتصادی به بخش خصوصی اما با توجه به مشکلات بیان شده عملا بخش خصوصی در این پروزژه ناتوان بود لذا تیم اقتصادی استان تمام تلاش خود را انجام داد تا دولت را متقاعد کند که پروژه فسفات چرام را خود بر عهده بگیرد.
صمیمی گفت : از نظر ما سازمان توسعه ای وابسته به دولت تنها سرمایه گذاری است که توانایی انجام چنین پروژه ای را دارد لذا رایزنی و تلاش ها به این سمت رفت.
وی ادامه داد : در مورد بخش خصوصی چند بار تلاش صورت گرفت اما عملا پروژه چندان پیشرفتی نداشت لذا به نظر می رسید این پروژه با بخش خصوصی موفقیتی نخواهد داشت.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : واگذاری های قبلی به بخش خصوصی باعث صرف هزینه هایی از طرف آن ها شده بود ضمن اینکه پروانه ها هم برای اکتشاف و بهره برداری برای آنان صادر شده بود که اکنون باید این پروانه ها ابطال می شد لذا مشکلاتی بوجود آمده بود و سختی های خاص خود را داشت.
صمیمی افزود : نهایتا موضوع را به شورای معادن کشور کشاندیم و آنجا توانستیم پیمانکاران قبلی را خلع ید کنیم و پروژه فسفات چرام را به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وابسته به ایمیدرو واگذار کنیم .
صمیمی ادامه داد : سه شنبه هفته گذشته در آخرین تماس با مدیرعامل این شرکت ، وی از اعزام تیم تخصصی برای انجام اقدامات اولیه برای حضور شرکت در پروژه فسفات چرام خبر داد.
معاون اقتصادی استاندار اینگونه توضیح داد که با توجه به ابطال پروانه اکتشاف و بهره برداری قبلی ، برای سرمایه گذار جدید باید این پروانه ها و برخی مجوزها و استعلامات صورت گیرد که طی چند روز آینده این اقدامات را شخصا پیگیری خواهم نمود و در سریعترین زمان ممکن پروژه فعال خواهد شد.
صمیمی همچنین گفت : هم اکنون بخش اولیه و الزامی پروژه یعنی احداث کارخانه آهک هیدراته در حال عملیات اجرایی است و اهمیت این کارخانه هم در بحث جدا سازی آهک ، خالص سازی و افزایش عیار فسفات استخراجی است .
وی در خصوص کارخانه آهک هیدراته گفت : این کارخانه فعلا با ظرفیت 30 هزار تنی در دست اجرا است اما در تدارک این هستیم که ظرفیت آن را تا 150 هزار تن افزایش دهیم ضمن اینکه مطابق زمانبندی پیش بینی شده باید این کارخانه تا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد و فعالیت خالص سازی فسفات را شروع کند.
صمیمی گفت : احداث کارخانه آهک هیدراته برای پروژه فسفات چرام الزامی است که پس از پایان آن احداث کارخانه های فر1اوری سازی و دیگر کارخانه های وابسته به فسفات شروع به احداث و عملیات اجرایی خواهند کرد.
معاون اقتصادی استاندار گفت : به شخصه پیگیر ورود سرمایه گذار جدید به عملیات اجرایی هستم و به مردم شهرستان چرام و استان این نوید را می دهم که به زودی روند عملیات اجرایی پروژه فسفات چرام در بخش جدید آغاز شود ضمن اینکه فعالیت بخش پیش نیاز آن یعنی آهک هیدراته اکنون فعال و در حال اقدام است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار