استاندار: فشار گسل‌ها تخلیه شده/ مردم نگران زلزله‌های بعدی نباشند
تابناک / زمین لرزه شدیدی به قدرت ۵.۹ ریشتر در حوالی شهر ترک از توابع میانه، بامداد امروز استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان، زنجان، اذربایجان غربی و قزوین را لرزاند.
کد خبر: ۷۹۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ 08 November 2019
 
تابناک / زمین لرزه شدیدی به قدرت ۵.۹ ریشتر در حوالی شهر ترک از توابع میانه، بامداد امروز استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان، زنجان، اذربایجان غربی و قزوین را لرزاند.
 
 
مرکز لرزه‌نگاری کشور مرکز این زلزله ۵.۹ ریشتری را که ساعت ۲:۱۷ بعد از نیمه شب پنجشنبه رخ داد حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی و در عمق دو کیلومتری زمین اعلام کرد.
 
این زلزله به قدری شدید بود که بیشتر از ۱۰ ثانیه طول کشید و باعث ترس و وحشت مردم در استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل شد. این زمین لرزه در استان‌های آذربایجان غربی و زنجان و قزوین هم احساس شد.
 
محل دقیق این زلزله ۱۹ کیلومتری شهر ترک، ۲۲ کیلومتری شهر سراب و ۲۹ کیلومتری ترکمنچای در آذربایان شرقی بوده است. رکز این زلزله با اردبیل ۷۹ کیلومتر و با تبریز ۱۲۳ کیلومتر فاصله دارد.
اکبر فتحی رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، از تلف شدن ۱۱۵۰ راس دام سبک و سنگین بر اثر زلزله در میانه خبر داد و افزود به بیش از ۲۷۰ جایگاه دامی آذربایجان شرقی نیز خسارت هایی وارد شده است.
 
برگزاری جلسه مدیریت بحران با حضور وزیر صمت
 
صبح امروز جمعه جلسه مدیریت بحران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین هماهنگی امور عمرانی و اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص زلزله بخش ترک شهرستان میانه برگزار شد.
 
 
تماس تلفنی جهانگیری با استاندار آذربایجان شرقی
 
اسحاق جهانگیری صبح امروز در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی که در مناطق زلزله زده استان حضور دارد گفت: همه نیروها و ارگان های امدادرسان استان برای کمک به زلزله زدگان به کار گرفته شود.  وی افزود: با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروه های امداد رسان و ارزیاب به مناطق زلزله زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان دستور کار قرار گیرد.
 
زلزله بامداد امروز در هشترود خسارتی درپی نداشته است
اکبر انبارته معاون فرماندار هشترود با اشاره به اینکه زلزله، خسارتی در هشترود نداشت، گفت: زلزله بامداد جمعه به مرکزیت ترک میانه در هشترود به شدت احساس و موجب ترس و وحشت مردم شد و همه مردم به خیابان ها آمدند ولی بعد از چند ساعت دوباره آرامش به شهر برگشت و مردم به خانه های خود بازگشتند.
 
زلزله بامداد ۲ مصدوم در تالش بر جا گذاشت
 
رئیس اورژانس گیلان گفت: لرزش ناشی از زلزله ۵.۹ ریشتری که در آذربایجان شرقی رخ داد، در استان گیلان دو مصدوم در شهرستان تالش برجا گذاشت.
پیمان اسدی با بیان اینکه مصدومیت این دو نفر در حین فرار ایجاد شده است، گفت: جوان ۲۷ ساله اهل شهر تالش در هنگام فرار با برخورد به شیشه دچار پارگی و مصدومیت از ناحیه دست شده و توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان شهید نورانی تالش منتقل شد.
رئیس اورژٰانس گیلان ادامه داد: مصدوم دوم نیز خانم ۲۳ ساله اهل تالش بود که وی نیز در حین فرار با برخورد به شیشه دچار پارگی شدید از ناحیه دست شد که با وسیله شخصی از خیلفه آباد تالش به بیمارستان شهید نورانی این شهر متتقل و تحت درمان قرار گرفت.
 
                                                             افزایش شمار فوتی‌ها و مصدومان زلزله
 
بر اساس آخرین گزارش‌ها، تعداد کشته های زلزله بامداد امروز به ۶ و مصدومان نیز به ۳۴۶ رسیده است.
 
                                              تخریب ۵۰ درصدی ۲۵ منزل مسکونی در شهرستان سراب
فرماندار شهرستان سراب از تخریب ۵۰ درصدی ۲۰ الی ۲۵ منزل مسکونی به دنبال وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این زلزله موجب تلف شدن ۲۰۵ راس احشام در شهرستان سراب شد.
 
ایرج سقفی اظهار کرد: به دنبال وقوع این زمین لرزه ۱۲۷ مراجعه کننده به اورژانس داشتیم که ۹۳ نفر از آن‌ها به دلیل شوک روانی و ترس مصدوم شده بودند. تا کنون تلفات جانی از زمین لرزه ۵.۹ ریشتری میانه در شهرستان سراب گزارش نشده است.
تمام محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده باز است
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از بسته شدن محورهای مواصلاتی اصلی استان‌های زلزله‌زده نداشته‌ایم و تمامی محورها باز هستند و امکان تردد وجود دارد.
سرهنگ نادر رحمانی اظهار کرد: طبق گزارشات واصله ترافیک در محور شمال به جنوب کرج_چالوس و همچنین در محدوده مرزن‌آباد سنگین تا نیمه سنگین است. همچنین ترافیک در محور هراز در محدوده نارنجستان و تونل شماره یک نیز سنگین است.
رحمانی افزود: به جهت کنترل بار ترافیکی ناشی از بازگشت مردم به شهرهایشان پس از تعطیلات، تردد هرگونه وسیله نقلیه در محور کرج به چالوس از ساعت 13 بعدازظهر روز جاری و همچنین محور رودهن به آمل از ساعت 12 ظهر ممنوع می‌باشد.
 
هشدار نسبت به گاز گرفتگی در مناطق زلزله‌زده
 
سخنگوی اورژانس کشور نسبت به احتمال وقوع گاز گرفتگی در مناطق متاثر از زلزله بامداد امروز هشدار داد. مجتبی خالدی در این باره گفت: با توجه به زمین لرزه ۵.۹ ریشتری که بامداد امروز ‌بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان و آذربایجان غربی را تحت تاثیر خود قرار داد احتمال اینکه لوله‌های دودکش بخاری و دیگر وسایل گازسوز از دستگاه جدا شده یا فاصله گرفته باشند وجود دارد.
وی افزود: در همین راستا نیز توصیه می کنیم که افراد ساکن در مناطق متاثر از زلزله حتماً پس از بازگشت به خانه و پیش از خواب اتصال دودکش به بدنه لوازم گازسوز شامل بخاری و آبگرمکن و نیز اتصال اجزای دودکش به یکدیگر و به خروجی دودکش را چک کنند تا از احتمال وقوع گاز گرفتگی جلوگیری شود.
 
رفع قطعی برق ۲۸ روستای زلزله‌زده
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: ۳۰ روستا در حوزه برق از حادثه زلزله اخیر متاثر شد که از این تعداد ۲ روستا به دلیل تخریب بالا هنوز با مشکل روبروست که تا قبل ازظهر امروز مشکلشان رفع می‌شود.
میثم جعفرزاده در خصوص آخرین وضعیت آب و برق مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی اظهار کرد: حدود ۳۰ روستا در حوزه برق از حادثه زلزله اخیر متاثر شد که از این تعداد ۲ روستا یکی از مجموعه سراب و دیگری روستای ورنکش که کانون زلزله بوده و تخریب بالایی در آن رخ داده و امروز تا قبل از ظهر مشکلشان رفع می‌شود. وی افزود: در حوزه آب شهری و روستایی ۲ روستا با مشکل روبرو شدند که تا ساعت ۷ صبح امروز مشکل این دو روستا به لحاظ شبکه آبرسانی رفع شد و در این بازه مخزن و تانکر‌های اظطراری در محل مستقر بودند.
 
بیمارستان‌های ارتش در مراغه و تبریز به حالت آماده‌باش قرار دارند
رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش گفت: در پی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریستری در مناطقی از استان آذربایجان شرقی بیمارستان‌های منطقه به ویژه بیمارستان مراغه و تبریز در آماده باش قرار دارند.
امیر سرتیپ دوم شهنام بابلی گف: در پی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریستری در مناطقی از استان آذربایجان شرقی بیمارستان‌های منطقه به ویژه بیمارستان مراغه و تبریز در آماده باش قرار دارند.
رئیس اداره بهداشت و در مان نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: بلافاصله پس از اینکه زلزله در مناطقی از استان آذربایجان شرقی روی داد گردان‌های بهداشت و درمان بیمارستان‌های منطقه در آماده باش قرار گرفته تا در خدمت مردم آسیب دیده قرار گیرند.
 
ترس از زلزله ۲۹ نفر را در مشکین شهر و اردبیل به بیمارستان کشاند
 
زلزله بامداد جمعه باعث هراس مردم در اردبیل و مشگین‌شهر شده و ۲۹ نفر به خاطر مصدومیت هنگام فرار از منزل و استرس به بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مراجعه کردند.
رئیس مدیریت درمان و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل گفت: از این تعداد ۶ نفر به علت مصدومیت در بیمارستان بستری و بقیه افراد سرپایی مداوا شده‌اند. مجید محمد غریبانی افزود: اغلب آسیب‌دیدگان و مصدومان مراجعه کننده به بیمارستان دچار شکستگی و آسیب دست و پا و برخی نیز دچار ترس و استرس شده بودند.
 
دستورویژه روحانی برای بسیج امکانات برای امدادرسانی به زلزله زدگان
رئیس جمهور با استاندار آذربایجان شرقی تماس تلفنی برقرار کرد و دستور ویژه ای برای بسیج تمام امکانات برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان صادر شد.
 
ثبت 57  پس‌لرزه در استان آذربایجان شرقی 
 
زلزله 5.9 ریشتری‌ در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان نیز احساس شده است و ‌شمار مصدومان زلزله  تاکنون 345 نفر اعلام شده که فقط 13 نفر از آنها بستری و مابقی سرپایی درمان شده‌اند‌.
 
بیشترین خسارت ها  مربوط به دو منطقه «ورنکش» و «ورزقان» بوده است .
 
تعداد ۳۰ خانه در روستای ورنکش میانه ۱۰۰ درصد تخریب شد
 
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: ۳۰ خانه در روستای ورنکش میانه ۱۰۰ درصد تخریب شده است. هنربر افزود: تجهیزات اسکان اضطراری و بسته غذایی ۷۲ ساعته به منطقه ارسال شده است.
 
چهل پس لرزه در آذربایجان شرقی
 
تا ساعت ۷ و ۱۷ دقیقه صبح امروز تعداد پس لرزه های زلزله آذربایجان شرقی به ۴۰ پس لرزه رسید. قدرت ۵ پس لرزه بیش از ۴ ریشتر بود. 
 
 
امکان اسکان موقت زلزله زدگان فراهم شد
پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در بخش خبری ویژه شبکه استانی سهند گفت: تمهیدات برای اسکان موقت زلزله زدگان شهرستان میانه اتخاذ و وسائل مورد نیاز به منطقه ارسال شده است.
وی افزود: جمعیت هلال احمر استان همچنین موادغذایی لازم برای تغذیه ۷۲ ساعته آسیب دیدگان زلزله را ارسال کرده است.
وی همچنین گفت: تاکنون ۶۰ روستا از ۸۰ روستای کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته است.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد : از دقایق اولیه زلزله مدیریت بحران استانداری، فرمانداران، بخشداران، هلال احمر، اورژانس و ارتش و سپاه در حال آماده باش هستند.
 
تعداد مصدومان به ۲۵۱ نفر رسید
 
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تا ساعت ۶:۴۵ صبح آمار مصدومین در شهرستانهای میانه، سراب و هشترود آمار ۲۵۱نفر می باشد و پنج نفر نیز فوتی ثبت شده است.
فرزاد رحمانی افزود : از این تعداد ۱۳مصدوم بستری و بقیه تحت مراقبت‌های درمانی سرپائی قرار گرفتند. وی خاطر نشان شد: عمده این افراد دچار حملات عصبی و ترس شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار