تصادفات جاده‌ای چند سالی است که قربانیان زیادی بر جای گذاشته و دیگر جمله معروف «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است» هم نمی‌تواند مانعی برای بروز چنین اتفاقات شومی باشد.
کد خبر: ۷۹۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 03 November 2019

 این حوادث معمولا در زمان تعطیلات سیر صعودی را طی می‌کنند و هر سال هم بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود. با اینکه این روزها از پراید به عنوان ارابه مرگ یاد می‌کنند و در خیلی از مواقع هم خواب‌آلودگی راننده دلیل اصلی چنین اتفاقاتی ذکر می‌شود اما موضوع حائز اهمیتی که در بیشتر موارد نا دیده گرفته می‌شود نا امنی جاده‌ها و غیر استاندارد بودن آن‌هاست.

جاده‌هایی که توسط برخی مهندسان شهرسازی طراحی و ساخته می‌شوند و بعد هم راه‌اندازی می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند اما چند سال بعد از اینکه تعداد تلفات در آن جاده‌ها افزایش یافت مهندسان تازه پی می‌برند که جاده غیر ایمن است و باید استاندارد سازی شود و بعد هم هزینه‌های گزافی برای استاندارد سازی جاده‌ها اتفاق می‌افتند.در ادامه به برخی از جاده‌هایی که در اکثر مواقع حوادث رانندگی در آن‌ها رخ می‌دهد اشاره می‌کنیم.>

جاده وهن آباد

وهن آباد منطقه‌ای نزدیک به رباط کریم تهران است. یکی از مسیرهای پرتردد این ناحیه آن گذرگاهی ا‌ست که به شهر قم می‌رسد و متاسفانه از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشورمان محسوب می‌شود. نور نامناسب، عدم وجود دید کافی رانندگان، عرض کم جاده و نیمه کاره ماندن برخی از قسمت‌های این محور از اصلی‌ترین دلایل وقوع حوادث خطرناک هستند .

محور تهران -خوزستان

اگر تا به حال از تهران به صورت زمینی به خوزستان رفته باشید، حتما می‌دانید که این محور از خطرناکترین و مرگبارترین مسیرهای ایران است. علت اصلی حادثه‌خیز بودن این جاده گردنه‌های پرپیچ و خم چهارمحال و بختیاری است که سبب می‌شوند تا با کمی غفلت راننده فاجعه‌هایی جبران‌ناپذیر به وقوع بپیوندد.

در واقع نا ایمن بودن جاده دلیل اصلی حوادث رانندگی در این جاده است البته در حال حاضر تونلی در این محور ساخته شده و امنیت جاده را بهبود بخشیده است اما در گذشته این مسیر بسیار خطرساز بود.>

محور بندرعباس- لار

این مسیر 300 کیلومتر طول دارد و جالب است بدانید که هیچ گونه آبادی، پمپ بنزین، استراحتگاه و یا تعمیرگاهی در نزدیکی آن به چشم نمی‌خورد. بعضی از قسمت‌های این محور از وضعیت بدی برخوردارند و حتی خط‌کشی و علائم راهنمایی نیز ندارند؛ همین عوامل باعث شده تا محور بندرعباس به سمت لار یکی از مرگبارترین محورهای کشور برای رانندگی در شب باشد.>

جاده سلفچگان

سلفچگان یکی از شهرهای استان قم محسوب می‌شود. این شهر اهمیت زیادی از نظر ارتباطات دارد زیرا راه‌ آهن‌های شمال به جنوب و شرق به غرب از این شهر می‌گذرند همچنین آزاد راه‌های تهران-ساوه-اصفهان و تهران-اراک هم از همین شهر عبور می‌کنند. از دلایلی که جاده‌ی سلفچگان یکی از خطرناکترین محورهای کشور به شمار می‌آید می‌توان به‌وجود چاله‌های فراوان در آن و سرعت بالای رانندگان اشاره کرد. جاده‌ی سلفچگان به هیچ‌وجه برای رانندگان آماتور مناسب نیست.>

جاده شهر بجنورد

در شهر بجنورد جاده‌ای به نام گلستان وجود دارد که بسیار خطرناک و مرگبار است. بومیان مناطق اطراف بیان کرده‌اند که هر هفته حوادثی مرگبار در این جاده رخ می‌دهد و دیدن اتومبیل‌های واژگون و آسیب دیده در این محور برای آنها امری عادی است. عدم وجود روشنایی کافی و ساخت نادرست و اشکالات مهندسی موجود در این محور از مهمترین دلایل مرگبار بودن این مسیر هستند.>

جاده کیاسر

کیاسر محوری است که ساری را به سمنان متصل می‌کند. شاید در نگاه اول تصور کنید که این جاده خطرناک نیست اما جالب است بدانید که بزرگترین معضل این مسیر بارش برف است. هر سال در زمان بارش برف در کیاسر، رانندگی در این محور را دچار حادثه کرده و خساراتی جبران ناپذیر به بار می‌آورد.

ماموران امداد و نجات این مسیر پیش از این گفته بودند محور کیاسر به صورتی است که اغلب در آن حادثه‌ای رخ نمی‌دهد اما اگر تصادفی در آن رخ بدهد بسیار وحشتناک خواهد بود. براساس گفته‌های این ماموران بسیاری از کسانی که در مسیر کیاسر تصادف کرده‌اند، از ناحیه‌ی نخاع آسیب دیدند.>

جاده چالوس

شاید تصور کنید که جاده‌ی چالوس خطری ندارد اما لازم است ذکر کنیم که این جاده به دلیل داشتن عرض کم و عدم توجه برخی رانندگان به علائم راهنمایی و رانندگی از خطرناکترین محورهای ایران به شمار می‎آید.

ماموران راهنمایی و رانندگی در تلاش هستند تا با جریمه‌ کردن رانندگان خاطی و نصب دوربین در مسیر از میزان وقوع حوادث بکاهند اما معضل این جاده‌ی کوهستانی تنها راننده‌ها نیستند، بلکه ریزش سنگ یا بهمن و لغزندگی مسیر در زمان بارش برف و باران و به طور کلی نا ایمن بودن جاده از دیگر مشکلاتی است که در گذر از چالوس باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنیم.>

جاده تهران مشهد

مسیر تهران-سمنان- مشهد نیز یکی دیگر از محورهای حادثه‌ساز کشور است. طول این مسیر 900 کیلومتر است که به دلیل تردد زیاد اتومبیل‌ها و یکنواخت بودن جاده حادثه‌ساز می‌شود.

در حقیقت علت اصلی قرار گرفتن این محور درلیست جاده‌های خطرناک کشور به دلیل خواب‌آلودگی و خستگی رانندگان از یکنواخت شدن و طولانی بودن محور تهران، سمنان، مشهد است. متاسفانه تا به امروز حوادث زیادی در این جاده رخ داده و جان افراد بسیاری را گرفته است.

جاده تهران- شیراز

یکی از پرترددترین مسیرها برای رفتن از تهران به شیراز، عبور از شهر قم است اما جاده‌ی تهران، قم، شیراز همه روزه شاهد حوادث ناگواری است.

علت حادثه ساز بودن این جاده، نامناسب بودن مسیر نیست بلکه دلیل اصلی این موضوع سرعت بالای رانندگان و عدم توجه به هشدارهای ماموران راهنمایی و رانندگی است.

گردنه اسدآباد همدان

در میان دو شهر همدان و کرمانشاه گردنه‌ای به نام گردنه‌ی اسدآباد همدان وجود دارد. با دیدن این گردنه متوجه خطرساز بودن آن خواهید شد زیرا این گردنه ارتفاعی 2000 متری دارد و همین موضوع باعث شده تا رانندگی به هنگام شب در آن پرچالش باشد. همچنین بارش برف و باران نیز در فصول سرد سبب می‌شود تا این گردنه‌ی کوهستانی لغزنده و خطرناک شود.>

جاده‌های مرگ

با همه این تفاسیر علیم یارمحمدی نایب رئیس اول کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در خصوص ایمنی جاده‌های کشور می‌گوید:«امنیت در جاده‌ها یک پکیج است که باید با در نظر گرفتن خواب‌آلودگی رانندگان و خودروهای نقلیه نامناسب با هم در نظر گرفته شود. جاده زمانی معنا پیدا می‌کند که ماشین در آن تردد کند و ماشین زمانی تردد می‌کند که راکبی آن را براند، بنابر این همه این‌ها با هم در ارتباط هستند.

در ابتدای امر هم باید ماموریت ساخت جاده و نوع آن هم مشخص شود. برای مثال جاده قم-تهران باید دید که برای چه جمعیتی ساخته شده است، اما تقریبا از امنیتی خاص برخوردار است. تقریبا می‌توان گفت خیلی از جاده‌های کشور دارای امنیت هستند و در حالت ایده‌آل ساخته شده‌اند. رانندگان هم باید از آرامش و امنیت برخوردار باشند و جوانب ایمنی را رعایت کنند.»

او در جواب به این سوال که آیا جاده‌هایی مثل جاده محور بندرعباس-لار که هیچ گونه آبادی، پمپ‌بنزین، استراحتگاه و یا تعمیرگاهی در نزدیکی آن وجود ندارد و یا جاده‌ای مثل جاده وهن‌آباد که نبود نور مناسب، عدم وجود دید کافی رانندگان، عرض کم جاده و نیمه کاره ماندن برخی از قسمت‌های این محور از اصلی‌ترین دلایل وقوع حوادث خطرناک است، آیا به نظر شما از استاندارد لازم برخوردار است؟ گفت:«این‌ها استاندارد‌های لازم هستند.

در واقع فاکتور‌هایی است که می‌تواند به استاندارد بودن جاده کمک کند اما نبود آن‌ها دلیل بر استاندارد نبودن جاده نیست! جاده که طراحی می‌شود باید همه این موارد در نظر گرفته شود و جانمایی شود. بخشی از آن هم بر عهده دولت است اما بخشی از آن هم بر عهده بخش خصوصی است و هزینه ساخت همه آن‌ها به گردن دولت نیست!»او در خصوص جاده‌هایی که هیچ گونه الزامات لازم را ندارند اما راه‌اندازی شده‌اند می‌گوید:«این جاده‌ها جاده‌های مرگ هستند و اصلا نباید راه‌اندازی شود و تحویل گرفته شود.

تعداد آن‌ها خیلی کم است اما وجود دارند. در واقع همه فاکتور‌هایی که لازمه یک محور ارتباطی است باید در جاده‌ها وجود داشته باشد و جاده‌ای‌ که آن‌ها را نداشته باشد نباید راه‌اندازی شود. البته این را هم بگویم که احداث کننده همه این جاده‌ها دولت نیست اما این جاده‌هایی که استاندارد لازم را ندارند نباید راه‌اندازی شوند چون بیشترین تصادفات هر ساله در این جاده‌ها اتفاق می‌افتد.»

به نظر می‌رسد جاده‌های غیر استاندارد از دید مسئولین جا مانده است، به همین دلیل هم اکثر مسئولین بر این اعتقادند که همه جاده‌های کشور ایمن هستند و مشکلات را برگردن راننده خواب‌آلود و خودرو نا ایمن می‌اندازند.اقدام زیبای راهداری در بزرگراه بوشهر-کنگانبا همه این اوصاف این را هم باید گفت که راهداری در بزرگراه بوشهر –کنگان در اقدامی زیبا تابلو‌هایی را در طول مسیر نصب کرده است که علاوه بر اینکه به راننده هشدار می‌دهد که یکنواختی جاده سبب خواب‌آلوگی می‌شود سوالاتی را روی تابلو‌های اعلان راهنمایی و رانندگی نسب کرده تا ذهن راننده را برای جواب دادن به آن مشغول کند، چند کیلومتر بعد جواب آن روی تابلوی دیگری نوشته شده است.

با این کار هم از خواب‌آلوگی راننده جلوگیری به عمل می‌آید و هم بر اطلاعات عمومی فرد راننده اضافه می‌شود. مشخص نیست که این کار کپی از کشور‌های دیگر است یا خلاقیت راهداری این استان را نشان می‌دهد اما هر چه هست مسلما می‌تواند تصادفات در این جاده را کاهش دهد.

بهتر است سایر ارگان‌ها نیز با بهره‌گیری از چنین اقداماتی سعی در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته باشند تا اینکه نا ایمن بودن جاده را انکار کنند و تصادفات را بر گردن خودروی نا ایمن و راننده خوابالود بیاندازند.

 

برچسب ها: جاده ، تصادف ، مرگ ، ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار