معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در دولت پیشنهادی داریم که در کمیسیون لوایح در دست بررسی است؛ این لایحه مربوط به بازنگری شروط طلاق است باید این مسئله بازنگری شود و زنان هم بتوانند در شرایط دشواری که دارند، راحت‌تر تقاضای طلاق دهند.
کد خبر: ۷۹۳۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸ 01 November 2019

«معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، درخصوص «بازدید خود از زندان ساری» گفت: آخرین بازدیدم از زندان ساری بود. تا به امروز از حدود 14 یا 15 زندان زنان کشور بازدید کردم. از وضعیت زندان‌ها گزارش تهیه کردیم و از مهدکودک، بهداری و مکان‌های ورزش خانم‌ها، فضای آموزشی و مهارتی و کارگاه‌های آموزشی و خوابگاه‌ها.

او در ادامه بیان کرد: در یک ارزیابی کلی اقدامات خیلی خوبی در زندان‌ها صورت گرفته البته ممکن است در بعضی زندان‌ها کمبودهایی وجود داشته باشد. در بعضی از زندان‌ها جمعیت زندانیان بیشتر است و بعضی جاها کمتر. با تدابیری که در قوه قضائیه در حال پیگیری است بنا داریم تعداد مادران زندانی را کاهش دهیم. تفاهم‌نامه مشترکی با معاون پیشگیری قوه قضائیه داشتیم با ریاست محترم قوه قضائیه برای اینکه واقعا بتوانیم از دستبند الکترونیک برای زنان زندانی بیشتر استفاده کنیم. همچنین رایزنی کرده‌ایم تا زنانی که شامل رأی باز می‌شوند، بتوانند کنار خانواده‌های خود باشند.

ابتکار اظهار کرد: موضوع توان‌ افزایی زنان از مسائل مهمی است که برای جلوگیری آنها از بازگشت به جرائم قبلی‌شان اهمیت دارد. در حال رایزنی با سازمان‌های مردم نهاد هستیم تا بتوانیم در هر استانی یک شبکه‌ای از سازمان‌های مردم نهاد را برای حمایت از زنانی که بعد از زندان مرخص می‌‌شوند و دوباره نیاز به کار و اشتغال و یک معیشت شرافتمندانه دارند، ایجاد کنیم. همچنین بنا داریم حمایت لازم را انجام دهیم و با همکاری سازمان‌ زندان‌ها و همکاری همه دستگاه‌ها، انجمن حمایت از زندانیان را ایجاد کنیم که امیدواریم این مهم، محقق شود.

او گفت: گزارش‌‌هایی که از هر زندان تهیه و تنظیم می‌کنیم به مراجع مختلف ارسال می‌شود. مواردی که لازم به پیگیری بوده را پیگیری و مشکلاتی که وجود داشته را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و از سازمان برنامه و بودجه یا از دستگاه‌های ذیربط، کمک گرفتیم. امیدواریم بتوانیم کمک کنیم. مایلم از همه زندان‌ها بازدید کنم؛ از زندان برخی استان‌ها از جمله استان تهران توانستم بازدید داشته باشم آن هم به این دلیل که یا فرصت نبوده یا برنامه‌ام را نتوانستم، تنظیم کنم. انتظار می‌رود بتوانیم به بهبود همه زندان‌ها کمک کنیم.

او درخصوص ممنوعیت زندان به دلیل مهریه گفت: مسئله‌ای که مطرح بوده این است که آیا فردی که از دادن مهریه استنکاف می‌کند یا از پرداخت مهریه ناتوان است در نهایت باید زندان برود یا مجازات‌های بدل از حبس برای او پیش‌بینی شود. تأمین مهریه خانم‌ها یک حق و برای زنان است چون بسیاری از زنان در زمان طلاق واقعا هیچ سرمایه‌ای ندارند ضمن اینکه زندگی خودشان را وقف همسر، خانواده و فرزندان‌شان کرده‌اند. بنابراین مهریه یک حق است و این حق امکان نادیده‌ گرفته شدنش شرعا و قانونا وجود ندارد و ما هم روی این موضوع خیلی تأکید داریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: امیدواریم مناسبات و ترتیباتی داده شود که حقوق زنان تأمین شود. زندانی شدن آقایان در خصوص مهریه برای ما اصل نیست. مجازات‌های جایگزینی که بازدارنده باشد یعنی جنبه مجازات داشته باشد این مشکل را می‌تواند برطرف کند.

او در ادامه با اشاره به لایحه مهم در دولت گفت: در دولت پیشنهادی داریم که در کمیسیون لوایح در دست بررسی است. این لایحه مربوط به بازنگری شروط طلاق است باید این مسئله بازنگری شود و زنان هم بتوانند در شرایط دشواری که دارند، راحت‌تر تقاضای طلاق دهند. 

ابتکار گفت: در لایحه آنجایی که لازم است تحکیم خانواده را در نظر می‌گیریم و آنجایی که می‌شود از طلاق جلوگیری کرد، جلوگیری می‌شود، اما انجایی که دیگر واقعا به انتهای خط رسیده‌اند شرایط فرق دارد. زنان باید در مسئله طلاق از حقوقی برخوردار باشند که برای‌شان یک اسارت و دشواری‌‌های بی پایانی را به وجود نیاورد.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار